pacman42 pacman42 skrev:
Hade jag haft pengarna som krävs så...
Sannolikt kommer vi konsumenter kunna köpa kärnkraftsobligationer eller aktier i framtiden, så drar man in riskvilligt kapital även om inte storfinansen anser avkastningen tillräcklig.
Vad vi kan göra i dag är att välja kärnkraft då vi tecknar elavtal, möjligt att det inte alltid är det billigaste
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Att den börjar snurra redan vid låga vindhastigheter hjälper ju inte när det inte finns just någon energi i vinden.
Nja, de kan snurra vid noll men då får du tillföra energi, vid nämnda nivå så snurrar de av sig själv och de genererar energi. Den nedre gränsen har sjunkit stadigt och kommer säkert fortsätta sjunka men redan som det är är det väldigt få stunder som det blåser mindre än så här nere.
 
Redigerat:
Även om de snurrar och har lika bra verkningsgrad vid 3m/s så blir det extremt lite el. Du vinner väldigt lite på att pressa ner den gränsen ytterligare.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Man måste väl ha något bättre än så att planera utifrån, om man inte tänker kortsiktigt. ;)
Det önskar man ju alltid men vi har ju den el vi behöver idag, samtidigt bygger man upp kapacitet parallelt och har reservkraft sidan om det. Det är nog där vi är, även att bygga annat nytt kommer ta mycket lång tid så det är nog bäst att hålla sig till beprövade och etablerade processer.
 
D
D Daniel 109 skrev:
Även om de snurrar och har lika bra verkningsgrad vid 3m/s så blir det extremt lite el. Du vinner väldigt lite på att pressa ner den gränsen ytterligare.
Ja jo, du får ringa branschen och uppmana de att sluta utveckla, de kanske lyssnar.

Under tiden fortsätter vinden blåsa och det är tänt i husen.
 
D
F fribygg skrev:
Sannolikt kommer vi konsumenter kunna köpa kärnkraftsobligationer eller aktier i framtiden, så drar man in riskvilligt kapital även om inte storfinansen anser avkastningen tillräcklig.
Vad vi kan göra i dag är att välja kärnkraft då vi tecknar elavtal, möjligt att det inte alltid är det billigaste
För mig spelar det ingen roll var elen kommer ifrån, däremot vill jag gärna att den är billig (och såklart så miljövänlig som möjligt), där är ju mina och energiproducenternas intresse någotsånär förenade och jag misstänker att det är därför de inte slantar upp för just den produktionsformen. Skulle det vara en guldgruva/pengapress så hade de lobbat ner motståndet och det hade byggts på många ställen i Europa redan.
 
D djac skrev:
För mig spelar det ingen roll var elen kommer ifrån, däremot vill jag gärna att den är billig (och såklart så miljövänlig som möjligt), där är ju mina och energiproducenternas intresse någotsånär förenade och jag misstänker att det är därför de inte slantar upp för just den produktionsformen. Skulle det vara en guldgruva/pengapress så hade de lobbat ner motståndet och det hade byggts på många ställen i Europa redan.
För mig är det viktigare att elen är tillgänglig och stabil, om den är billig är det ju svårt att nyinvestera för den som vill bygga elproduktion och blir den för dyr lär många, både privatpersoner och företag välja andra energikällor eller lägga ner industriproduktionen och därmed jobben i Sverige.
 
D
F fribygg skrev:
För mig är det viktigare att elen är tillgänglig och stabil, om den är billig är det ju svårt att nyinvestera för den som vill bygga elproduktion och blir den för dyr lär många, både privatpersoner och företag välja andra energikällor eller lägga ner industriproduktionen och därmed jobben i Sverige.
Jo, stabil i den måtto att det inte blir mörkt men om den kommer från olika källor vid olika tidpunkter berör mig inte alls. Jag håller med om att prisnivån påverkar vilken typ av produktion det investeras i men det är inte unikt för denna produkt, prispress driver effektiviseringar.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Även om de snurrar och har lika bra verkningsgrad vid 3m/s så blir det extremt lite el. Du vinner väldigt lite på att pressa ner den gränsen ytterligare.
Det är ca 600 hästkrafter i rotorn vid ett normaltillfälle dvs när du får 25 % av max från snurran , så extremt litet skulle jag inte säga.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Det är ca 600 hästkrafter i rotorn vid ett normaltillfälle dvs när du får 25 % av max från snurran , så extremt litet skulle jag inte säga.
Energin i vinden beror på kvadraten på hastigheten, så går hastigheten ner till 1/4 från det optimala 12-14m/s så går energin ner till 1/16 (runt 8%). Vilken påverkan det får på utvunnen effekt vet jag inte, men när ingående energin är så mycket lägre blir det svårt få så mycket utbyte av det, och man borde hamna extremt långt under märkeffekten på vindkraftverket.
 
Magnus E K
Nej, kubiken till och med!
 
K Nils Andersson1 skrev:
Det är ca 600 hästkrafter i rotorn vid ett normaltillfälle dvs när du får 25 % av max från snurran , så extremt litet skulle jag inte säga.
Om vi utgår från att max effekt är vid 12m/s och verkningsgraden är konstant så skulle det leda till en effekt på 38 hästkrafter vid 3m/s. Det är väldigt mycket mindre än normalproduktion. Att producera vid ännu lägre vindhastigheter ger liksom inget.
 
Magnus E K
Nej, det blir ju ännu mycket mindre eftersom energin i vinden beror på vindfarten i kubik, inte i kvadrat. Energin i varje molekyl ökar fyra gånger för en dubbling av farten och dessutom passerar dubbelt så många molekyler per tidsenhet (eftersom luftens densitet är konstant).
 
Du får gärna kontrollräkna. Jag kan ha snubblat beräkningarna. Men jag räknade med ett kubiskt förhållande.
 
Magnus E K
D Daniel 109 skrev:
Du får gärna kontrollräkna. Jag kan ha snubblat beräkningarna. Men jag räknade med ett kubiskt förhållande.
Ah, du har nog rätt siffror. Jag missade att 600 hästkrafter redan var en fjärdedel av max.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.