S
G gromit42x skrev:
På längre sikt möjligen. På kort sikt är nog klimatförändringarna ett betydligt större hot och inget som befolkningspolitik kan påverka på den tidshorisont som krävs.
Hur vet du att klimathotet ligger närmre i tiden? :O
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Skumpe
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Så elbristen i resterande delen av Europa och världen är MPs fel det också? God dag yxskaft.
Det är kärnkraftsmotståndares fel var de än må befinna eller kalla sig. Det går inte att "rädda klimatet" med bibehållen levnadsstandard utan kärnkraft.
 
  • Gilla
Lullejulle och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så är det kanske. Det beror i så fall på att de inte säljer på marknaden.
Men jag ska säga att jag inte alls vet om de är skattebefriade, det är din utsaga.
Jag skrev ju "inte skatta gör elen de använder själva ". (Säljer man överskottet är det ju däremot självklart att det får beskattas som för alla andra producenter. )
Så var det också för vårt vindkraftkooperativ när jag gick in. Men det blev väl en lite för stor lockelse för staten när de såg hur populära kooperativen började bli.
Likhet inför lagen är tydligen inte så noga.
 
Det har aldrig varit skattefritt för delägare i kooperativ. De försökte bara få det till att vara det. Det skulle vara fullständigt orimligt om du får handla skattefritt bara för att du är delägare i en verksamhet. Det gäller alla marknader.

Jag gissar att det även förmånsbeskattas, det är ju ett vinstuttag från verksamheten.

Elen beskattas hos konsumenten, inte producenten. Så kraftproducenter betalar inte elskatt alls.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det har aldrig varit skattefritt för delägare i kooperativ. De försökte bara få det till att vara det. Det skulle vara fullständigt orimligt om du får handla skattefritt bara för att du är delägare i en verksamhet. Det gäller alla marknader.

Jag gissar att det även förmånsbeskattas, det är ju ett vinstuttag från verksamheten.

Elen beskattas hos konsumenten, inte producenten. Så kraftproducenter betalar inte elskatt alls.
Du gissar mkt.
Jag vet att skatten höjdes kraftigt pga regeländring för ca 15 år sedan.
Om jag är delägare i ett bolag som producerar el, så är jag ju krsftproducent.
Men jag ser att de numera även för företag ändrat så att enbart el som inte går utanför elmätaren kan undgå beskattning.
Det blev för mkt avbräck i skatteintäkter helt enkelt.
Då låter vi hellre beskattning pågå oavsett produktionsmetod.
 
R
A atomlab skrev:
Likaså när bensinpriser går upp så slog det om på sekunden på alla mackar. Men när det sedan gick ner igen så var man tvungen att tömma varje ml i tanken innan man kunde sänka priset på pumpen
Jasså? Så har jag inte uppfattat att det fungerar. Jag vill minnas att jag sett både höjningar och sänkningar "slå igenom" (mer eller mindre) samtidigt på samtliga stationer och (mer eller mindre) samtidigt som oljepriserna förändrats. Exempelvis vill jag minnas att de dagligen sjönk ganska ordentligt under pandemin, även på stationer där nästan ingen tankade.

Vill du ge dig på att motbevisa min uppfattning? Med lite bevis d.v.s.
 
K karlmb skrev:
Du gissar mkt.
Jag vet att skatten höjdes kraftigt pga regeländring för ca 15 år sedan.
Om jag är delägare i ett bolag som producerar el, så är jag ju krsftproducent.
Men jag ser att de numera även för företag ändrat så att enbart el som inte går utanför elmätaren kan undgå beskattning.
Det blev för mkt avbräck i skatteintäkter helt enkelt.
Då låter vi hellre beskattning pågå oavsett produktionsmetod.
Nej, det är du inte. Det är fastigheten som är producent. Kraftbolag skattar inte för el som används på kraftverket, men har de kontor i Stockholm så skattar de för elen de förbrukar där.

Vad beträffar regeländringen var ingen regeländring. Den regeln har funnits sedan 1928. Det handlade om just vinstskatten.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Är du inte läskunnig? De beskattas inte alls.
Inte ens när de köper el.
Jag tycker att det blir trevligare i forumet om vi försöker hålla en god ton och skriver så pass utförliga svar/kommentarer att de blir lätta att tolka.

Vilken av frågorna i inlägg #1271 svarade du på i inlägg #1272?
 
  • Gilla
  • Älska
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
P
B BSOD skrev:
Skatteplikten är knuten till förbrukning av el. Om man räknas som microproducent så kan man slippa denna skatt.
Om skatteplikten är knuten till förbrukning av el kan det väl inte hur mycket el man producerar spela någon roll för hur mycket skatt man betalar?

Jag tror att det fattas något i förklaringen.
 
P
S SueCia skrev:
Mänsklighetens största hot i närtid är överbefolkning. En vettig åtgärd är att straffbeskatta alla som skaffar mer än 2 barn.
Kina har avskaffat ettbarnspolitiken och har numera en trebarnspolitik.
 
P pmd skrev:
Kina har avskaffat ettbarnspolitiken och har numera en trebarnspolitik.
Vilket beror på att kvinnor i städerna inte skaffar nästan några barn alls. De var tvungna att lätta på detta för att inte få befolkningsminskning.
 
D
Skumpe Skumpe skrev:
Det är kärnkraftsmotståndares fel var de än må befinna eller kalla sig. Det går inte att "rädda klimatet" med bibehållen levnadsstandard utan kärnkraft.
Alla som inte köper ett verk är för dumma helt enkelt! ;)
 
D djac skrev:
Alla som inte köper ett verk är för dumma helt enkelt! ;)
Hade jag haft pengarna som krävs så...
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Hade jag haft pengarna som krävs så...
Det hade sannolikt blivit tidernas sämsta affär, förutom att slutprodukten är för dyr redan i dagens konkurrens, förutom under några korta stunder, så kommer övriga tekniker på många områden att fortsätta utvecklas fram till den avlägsna dagen, då verket kanske blev klart, då skulle det vara ännu mer offside. Ovanpå detta har du regulatoriska risker, nej det finns en anledning till att ingen dyker upp med pengar.
 
B
P pmd skrev:
Om skatteplikten är knuten till förbrukning av el kan det väl inte hur mycket el man producerar spela någon roll för hur mycket skatt man betalar?

Jag tror att det fattas något i förklaringen.
Detta gäller för microproducenter. Finns andra regler för andra aktörer.
Här kan du läsa
https://skatteverket.se/privat/fast...elprivatbostad.4.12815e4f14a62bc048f41a7.html

2 fall kan inträffa

1) solceller producerar inget eller lite mindre än förbrukningen en given stund.

solcellselen går 100% till direkt egen konsumtion. Elen från solcellerna registreras inte, eftersom de är placerade innanför debiteringsmätaren, och all denna el från solcellerna är skattefri. För resterande elbehov (uppmätt av nätägarens konsumtionsmätare) betalas elskatt som vanligt.

2) solceller producerar mer än konsumtionen en given stund.

I detta fall blir 100% av elen som förbrukas skattefri, eftersom den inte passerar debiteringsmätaren.

Den el som matas in på nätet får en skattereduktion på 60öre per kWh.

Dock får man maximalt skattereduktion för lika många kWh som man förbrukat. Om man från nätet förbrukar 5000kWh får man maximalt tillbaka 5000kWh.

Eftersom elskatten är 44.4öre per kWh inkl. Moms och skattereduktionen är 60öre per kWh, så är det väl troligt att dessa regler kommer försämras med tiden.

Intäkten från försäljningen av el blir skattefri för inkomstskatt om man tjänar mindre än 40000kr per år på det, inkl. Uthyrning av bostaden.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.