641 333 läst · 13 159 svar
641k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Ja, som du ser så fortsätter Rainman bara i all oändlighet.P paralun skrev:Du har en mycket dåligt påläst bild på hur gasmarknaden numera fungerar efter NS-dedaclet.
Avtalen med USA och Conoco är politiska avtal, sen blev det överstatliga gasavtalet då med Quatar en riktig skandal med korrumperade EU-politiker.
Här har du massvis med artiklar om "Quatargate".
[länk]
Så gasmarknaden är numera politiskt hårt styrd inkl ett gaspristaksavtal.
Ifrågasätter allt och kräver bevis för allt.
Med energitjuvar som denne Z hjälper det inte hur mkt mer produktion vi tillför.
Väljer du att ignorera skribenter ska du kanske för ordningens skull låta bli att kommentera dessa personer. Men fegisar som gillar å kasta skit för att sen fly med svansen mellan benen finns tyvärr även på BH. En som tror på ouppdaterade mer än 10 år gamla Wikipedia sidor kanske bör stöds framför egen dörr först…K karlmb skrev:
Att kräva bevis för allt DU skriver har tyvärr visat sig vara nödvändigt då du ordbajsar som få…
Har en lista på dina 20 värsta klavertramp som kan publiceras på förfrågan.
Redigerat:
Jo han får väl ha sin tro att det är en självstyrande marknad och de tre dominerande producenterna Uniper-Tyskland, Vattenfall-Sverige och Statkraft-Norge är helstatliga.K karlmb skrev:
Intressant läge nu på morgonen och R4 har inte fått fart på generatorerna än, bara den ena ser det ut som.
Tyskland mot 20000MW kolproduktione igen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
https://app.electricitymaps.com/zon...ap.org&utm_medium=website&utm_campaign=banner
https://www.smard.de/home
Jag är övertygad om att det är bra många fler än han som ser att ni två överhuvudtaget inte vet vad ni skriver om, trotts att ni väldigt gärna gör det.
Jo man kan ju "tro" mycket om man inte följer debatten i EU Bryssel, energi, uppvärmning, solceller precis allt just nu. Både elmarknaden samt gasmarknaden är överstatligt styrda just nu sen får vi se vad det blir i slutändan med "Net-Zero Industry Act" som är målet.D Daniel 109 skrev:
Det gått två månader sedan sist. Kan notera att det är rätt tyst i media, men vad händer i i höst igen. Får vi samma drama igen? Har förstått att gaspriserna har återgått till mer normala priser, även om jag önskade att vi kunde fasa ut de mesta av det fossila bränslet. Hur har det gått med alla kärnkraftverk i Europa. Är de franska kk igång igen. Antar att Finska KK är igång också, men hur kommer detta påverka vinterns priser?
Jag ska gissa lite.
Gaspriserna stabiliserades allteftersom, mycket för att man fick lite fason på LNG-inköpen, transporterna och kapaciteten i hamnarna.
Det tror jag kommer vara läget för kommande vinter. Europa kommer köra på mycket LNG samt lite ökad kapacitet från Norge, och därmed kommer priserna i kommande vinter vara bättre, högre än då man tog den ryska gasen, men inte de våldsamma pristopparna vi såg vid några tillfällen.
Men det gäller ju att ryssland inte spränger den norska gasledningen då.
Ja det är min gissning.
Franska kk-verk tror jag kommer ha en bättre kapacitetsfaktor än 2022, men jag tror inte att all deras kk kommer att gå helt problemfritt. För varmt eller för lite nederbörd äventyrar möjligheten till kylning, och de har nog kvar en underhållsskuld också att ta igen.
Men min gissning är att fransk kk kommer göra lite bättre ifrån sig i år.
OL-3 går väl nu?
Jag har faktiskt inte riktigt koll, om de har fått till alla problem med turbinen och vad mer som kan krångla.
De har ju kört en del, väldigt lite vid full effekt pga turbinvibrationerna. De körde ju en period på ungefär halv effekt.
Nu i sommar har de väl en god möjlighet att åtgärda allt som kan vara kvar, reaktorn kan ju åtminstone inte vara speciellt långt från att gå i full normal produktion antar jag, om de inte redan nu är klara.
Så totalt tror jag detta år och kommande vinter kommer bli elprismässigt lite tuffare än de historiska priser vi haft under de senaste 10 åren (bortsett från de två sista), men ändå bra mycket bättre än vad det varit under 2022.
Facit har jag inte, men detta tycker jag ligger i tingens riktning.
Gaspriserna stabiliserades allteftersom, mycket för att man fick lite fason på LNG-inköpen, transporterna och kapaciteten i hamnarna.
Det tror jag kommer vara läget för kommande vinter. Europa kommer köra på mycket LNG samt lite ökad kapacitet från Norge, och därmed kommer priserna i kommande vinter vara bättre, högre än då man tog den ryska gasen, men inte de våldsamma pristopparna vi såg vid några tillfällen.
Men det gäller ju att ryssland inte spränger den norska gasledningen då.
Ja det är min gissning.
Franska kk-verk tror jag kommer ha en bättre kapacitetsfaktor än 2022, men jag tror inte att all deras kk kommer att gå helt problemfritt. För varmt eller för lite nederbörd äventyrar möjligheten till kylning, och de har nog kvar en underhållsskuld också att ta igen.
Men min gissning är att fransk kk kommer göra lite bättre ifrån sig i år.
OL-3 går väl nu?
Jag har faktiskt inte riktigt koll, om de har fått till alla problem med turbinen och vad mer som kan krångla.
De har ju kört en del, väldigt lite vid full effekt pga turbinvibrationerna. De körde ju en period på ungefär halv effekt.
Nu i sommar har de väl en god möjlighet att åtgärda allt som kan vara kvar, reaktorn kan ju åtminstone inte vara speciellt långt från att gå i full normal produktion antar jag, om de inte redan nu är klara.
Så totalt tror jag detta år och kommande vinter kommer bli elprismässigt lite tuffare än de historiska priser vi haft under de senaste 10 åren (bortsett från de två sista), men ändå bra mycket bättre än vad det varit under 2022.
Facit har jag inte, men detta tycker jag ligger i tingens riktning.
Det är väl bara Japan som återstartar kk. I Tyskland är det väl politiskt omöjligt. Hade man tänkt på energipriserna han man väl förlängt driften tills kriget är över, eller höst/vinter när elpriset stiger igen för att få stöd för att inte stänga av de sista reaktionerna när de behövs som mest.
Men det går inte så bra i Japan. Mänskliga faktorn hindrar återstart den här gången.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/...et-da-stangdes-varldens-storsta-karnkraftverk
OL3 drog ner produktionen liksom några svenska reaktorer för att elpriset var för lågt.
Lite märkligt kan jag tycka. Är inte det prismanipulation?
Lite märkligt kan jag tycka. Är inte det prismanipulation?
Att dra ner produktionen när priser är under marginalkostnaden är inget konstigt alls. När det är negativt är det uppenbarligen det.
Det kallas inte manipulation.S sandos skrev:
”In economics and finance, market manipulation is a type of market abuse where there is a deliberate attempt to interfere with the free and fair operation of the market;”
Att på en fri marknad öka eller minska utbud o/e efterfrågan pga prisförändringar är fullt normalt och har noll med manipulation å göra
Vid vilket kWh pris ger tex O3 ett positivt täckningsbidrag? 10öre/lWh för bränslet?pacman42 skrev:
Har bara några gamla siffror på 3,5öre/kWh för bränslet och produktionskostmad på 21öre/kWh för O3 (eller om det var F3, de är ju ändå så lika).
Varför drar inte vindkraften ner på produktionen när priset går ner mot eller under noll?