Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du kanske gör, men det var långt ifrån uppenbart när du började.

Därtill tycker jag som sagt att de olika sorternas statliga interventioner är till förväxling lika oavsett påstått syfte.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du kanske gör, men det var långt ifrån uppenbart när du började.

Därtill tycker jag som sagt att de olika sorternas statliga interventioner är till förväxling lika oavsett påstått syfte.
Ok
Import restriktioner av rysk gas leder till HÖGRE gaspris och HÖGRE elpris.

Samtidigt hävdar ni att myndigheterna styr gasmarknaden mot konstlat LÄGRE gaspris…?

Självmotsägelse så det håller…


Min poäng är att myndigheterna ALDRIG har försökt att direkt styrs gaspriset i den ena eller andra riktningen. ( för det vet man att det aldrig skulle funka)

Att priset påverkats av stopp för import av Rysk gas har ingen ifrågasatt. Målet var här å straffa Ryssland, ej att påverka gaspriset
 
Redigerat:
Z Zodde skrev:
Import restriktioner av rysk gas leder till HÖGRE gaspris och HÖGRE elpris.

Samtidigt hävdar ni att myndigheterna styr gasmarknaden mot konstlat LÄGRE gaspris…?
Det är så politik fungerar. Först fattar de ett beslut av ena eller andra orsaken, sen försöker de dämpa det första beslutets verkningar genom andra beslut.

Att det sällan fungerar är inte detsamma som att de inte försöker.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Målet var här å straffa Ryssland, ej att påverka gaspriset
Det spelar ingen roll vad målet var. Det var oavsett ett prispåverkande beslut.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
tänkte på en sak kring gasmarknaden, som kan göra ett ifrågasättande av en fri marknad. Nu ska sägas att jag tror inte på en "fri marknad" (finns väl bara i kriminella grupperingar och kanske något land utan lagar), utan staten/makt måste sätta olika typer av spelregler, genom skatter, avgifter, utsläppsrätter osv osv. Nu till vad som verkar var ett faktum.

Putin måste ha haft planera på anfalla Ukraina långt före den 24 feb 2022, då jag o många andra ser att Ryssland stryper gastillförseln långt före, vilket då vår reglerade marknad reagera med att höja priserna. Sedan är ju alltid marknaden "nojjig" och vill gärna se katastrofen för det "gynnar" ju prisuppgången. Vi ser ju dessutom aldrig en produkt sänkas lika fort som den höjs. Om vi innefattar Ryssland manipulation av priset genom att strypa tillgången, så kan man ju säja att marknaden är styrd, men vi i väst läser inte av verkligheten på detta sätt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det spelar ingen roll vad målet var. Det var oavsett ett prispåverkande beslut.
Det har ingen ifrågasatt
 
trähandtag trähandtag skrev:
tänkte på en sak kring gasmarknaden, som kan göra ett ifrågasättande av en fri marknad. Nu ska sägas att jag tror inte på en "fri marknad" (finns väl bara i kriminella grupperingar och kanske något land utan lagar), utan staten/makt måste sätta olika typer av spelregler, genom skatter, avgifter, utsläppsrätter osv osv. Nu till vad som verkar var ett faktum.

Putin måste ha haft planera på anfalla Ukraina långt före den 24 feb 2022, då jag o många andra ser att Ryssland stryper gastillförseln långt före, vilket då vår reglerade marknad reagera med att höja priserna. Sedan är ju alltid marknaden "nojjig" och vill gärna se katastrofen för det "gynnar" ju prisuppgången. Vi ser ju dessutom aldrig en produkt sänkas lika fort som den höjs. Om vi innefattar Ryssland manipulation av priset genom att strypa tillgången, så kan man ju säja att marknaden är styrd, men vi i väst läser inte av verkligheten på detta sätt.
Jag anser gasmarknaden kommit långt på väg mot normalisering. Andra här inne menar den är hårt styrd nu ”eller” kuvad som han uttrycker det.
Finns som vanligt noll bevis på sådana hemsnickrade teorier
Om myndigheterna (vems myndighet förresten) skulle gå in å styra börsen hade det givit ett ramaskri som jag slår vad om alla hade fått med sig.
Tills dess får paraluns hemsnickerier leva sitt eget liv
 
Z Zodde skrev:
Jag anser gasmarknaden kommit långt på väg mot normalisering. Andra här inne menar den är hårt styrd nu ”eller” kuvad som han uttrycker det.
Finns som vanligt noll bevis på sådana hemsnickrade teorier
Om myndigheterna (vems myndighet förresten) skulle gå in å styra börsen hade det givit ett ramaskri som jag slår vad om alla hade fått med sig.
Tills dess får paraluns hemsnickerier leva sitt eget liv
Jag tror inte heller på Parluns beskrivning och det som jag beskrev ovan är ju inte exakt samma sak.
 
  • Gilla
Zodde
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Det har ingen ifrågasatt
Jag vet ärligt talat inte vad du ifrågasatt längre, så låt oss återvända till vad jag tror vi bråkar om, ifall det pågår eller skett en politisk prisintervention.

Den tyska staten höjde exempelvis förra året risknivån för gasransonering. En höjning som gav följdeffekten att man kunde elda mer kol för att lätta på efterfrågetrycket på gas, för att dels minska den direkta gasefterfrågan, dels pressa gaspriset.

https://www.svd.se/a/z7qa2w/tyskt-steg-mot-gasransonering
TT skrev:
Konkret innebär det andra steget i det tyska larmsystemet ett ökat inslag av kontroller av gasflödena i den tyska ekonomin. Det öppnar även för att reservaggregat som går på kol tas i bruk för att säkra tillgången till energi, enligt landets näringsdepartement.
Menar du att det inte hänt eller att det inte är en prisintervention?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet ärligt talat inte vad du ifrågasatt längre, så låt oss återvända till vad jag tror vi bråkar om, ifall det pågår eller skett en politisk prisintervention.

Den tyska staten höjde exempelvis förra året risknivån för gasransonering. En höjning som gav följdeffekten att man kunde elda mer kol för att lätta på efterfrågetrycket på gas, för att dels minska den direkta gasefterfrågan, dels pressa gaspriset.

[länk]


Menar du att det inte hänt eller att det inte är en prisintervention?
Embargot mot Ryssland är prispåverkande men inte en prisintervention (då syftet inte är att förändra priset) Lättnader på andra marknader för att ta trycket av gasmarknaden kan självklart ses som en indirekt intervention MED SYFTE ATT normalisera gasmarknaden
Politiker ändrar förutsättningar hela tiden på alla marknader som får inverkan på marknadspriserna. Så har det varit i alla tider. Gaspriset började skjuta i höjden INNAN politiker började vidtaga åtgärder som påverkade priset åt båda hållet. (Embargo och lättnader)
Men det är historia.
Jag försöker diskutera dagsläget och där påstår jag att marknaden är på god väg å bli normaliserad mens andra (paralun) hävdar den är hårt övervakad/hårt reglerad och ”kuvad”.
Finns INGA sådana bevis att en massa lagar å regler införts sista året nå gasbörsen för att styra priset
Det var utgångspunkten för diskussionen om du scrollar uppöver.
 
Då tycker jag att @paralun har mer rätt än du.

Statlig intervention är nämligen inte normala marknadsföreteelser, de är just interventioner. Man kan förstås vara för eller emot, men att gaspriset pressas bland annan genom substitution med kol måste i mina ögon belysas, inte slätas över med att priset håller på att återgå till det normala.

Att det finns sådana interventioner är för övrigt precis det jag visade med TT-citatet i mitt föregående inlägg. Marknaden är riggad, på gott och ont.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då tycker jag att @paralun har mer rätt än du.

Statlig intervention är nämligen inte normala marknadsföreteelser, de är just interventioner. Man kan förstås vara för eller emot, men att gaspriset pressas bland annan genom substitution med kol måste i mina ögon belysas, inte slätas över med att priset håller på att återgå till det normala.

Att det finns sådana interventioner är för övrigt precis det jag visade med TT-citatet i mitt föregående inlägg. Marknaden är riggad, på gott och ont.
Då tycker vi olika.
Dock saknas all form av bevis att gasmarknaden jmf med andra marknader skulle vara hårt kontrollerad/övervakad/riggad / reglerad.
Tar gärna emot handfasta bevis istf flummiga hemsnickrade teorier.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Här har du de toppmöten, åtaganden och beslut som EU självt listar på energisäkerhetsområdet de senaste två åren eller så. Två–tre saker i månaden eller mer sen Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina inleddes. Tror det är en sak som inte berör gas.

Är det bortasnickrade bevis nog?
[länk]
Vi snackar om olika saker. Jag pratar INTE om alla de hundratals saker som indirekt påverkar utbud/efterfrågan på gas. Indirekta åtgärder från myndigheter har du på alla råvarumarknader och även på världens aktiebörser. Det är en del av verkligheten/vardagen och har funnits i alla tider.

Jag opponerar mot att europeiska gasmarknaden (börsen)skulle vara ”kuvad” / vingklippt eller specialgranskad vilket det har hävdats. (Här saknas fortfarande nån form av bevis) Marknaden funkar (och har funkat) som den ska och reagerar som alla andra marknader på allt som sker i omvärlden.

Om jag ska ge exempel på vad jag menar är begränsningar som ”limit-up” och ”limit-down” som finns på många marknader. Om underliggande rör sig mer än ett visst antal % upp lr ned stoppas handeln för några timmar lr resten av dagen.

Ettt annat exempel är förbud mot shortselling på downticks. Alltså specifika marknadsregler för att förhindra manipulation.

Jag har INTE sett något liknande på råvarumarknaden som handlar LPNG så här måste ni nog överbevisa…




Ett exempel till;
Om Sverige plötsligt skulle få för sig att införa förmögenhetsskatt igen skulle vissa aktier på börsen ta ordentligt stryk.
MEN INGEN skulle kalla en sån skatt som att myndigheterna prisintervenerade på börsen…
 
Redigerat:
Z Zodde skrev:
Jag opponerar mot att europeiska gasmarknaden (börsen)skulle vara ”kuvad” / vingklippt eller specialgranskad vilket det har hävdats. (Här saknas fortfarande nån form av bevis) Marknaden funkar (och har funkat) som den ska och reagerar som alla andra marknader på allt som sker i omvärlden.
Du har en mycket dåligt påläst bild på hur gasmarknaden numera fungerar efter NS-dedaclet.
Avtalen med USA och Conoco är politiska avtal, sen blev det överstatliga gasavtalet då med Quatar en riktig skandal med korrumperade EU-politiker.
Här har du massvis med artiklar om "Quatargate".
https://www.politico.eu/tag/qatargate-european-parliament-corruption-scandal/
Så gasmarknaden är numera politiskt hårt styrd inkl ett gaspristaksavtal.
 
P paralun skrev:
Du har en mycket dåligt påläst bild på hur gasmarknaden numera fungerar efter NS-dedaclet.
Avtalen med USA och Conoco är politiska avtal, sen blev det överstatliga gasavtalet då med Quatar en riktig skandal med korrumperade EU-politiker.
Här har du massvis med artiklar om "Quatargate".
[länk]
Så gasmarknaden är numera politiskt hårt styrd inkl ett gaspristaksavtal.
P paralun skrev:
Du har en mycket dåligt påläst bild på hur gasmarknaden numera fungerar efter NS-dedaclet.
Avtalen med USA och Conoco är politiska avtal, sen blev det överstatliga gasavtalet då med Quatar en riktig skandal med korrumperade EU-politiker.
Här har du massvis med artiklar om "Quatargate".
[länk]
Så gasmarknaden är numera politiskt hårt styrd inkl ett gaspristaksavtal.
Du länkar till nån artikel om en Eu tjänsteman som fått gratis flygresor till Quatar? Ditt starkaste bevis på hårt reglerad marknad?
Leveransavtal mellan USA och EU är heller inget som reglerar marknaden.
(Om något så öppnar nya avtal UPP marknaden, tvärtemot av att bli hårt reglerad)

Blir lika löjligt som att säga att Volvoaktien blir reglerad av den som lägger in en order på 5000 trucks…

Har du inga handfasta bevis från Marknaden?
Några av marknadens alla aktörer som uttalar sig om denna styrning/reglering som nog bara finns i ditt huvud tyvört
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.