654 488 läst · 13 159 svar
654k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid

Boilerplate4U
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 2 305 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- Tomte-tekniker · Nordpolen
- 2 305 inlägg
Enligt Ekonomistyrningsverket (ESV)?useless skrev:
Fyi börjar Australien elmarknad också bli väldigt volatil då man inte har ett enda kärnkraftverk och försöker byta kolet mot bla vind och solkraft. Det senare är väldigt populärt men nu vill myndigheterna införa "solskatt". För övrigt har Australien värdens största batterilagringsprojekt.
Oinsatt?G OMathson skrev:10kWh räcker väl inte så långt så du är beroende av andra system. Avundsjuk, nej men vill inte subventionera dej när ditt lilla batteri är slut och solen inte lyser. Tror inte du vill subventionera mej heller? Att solcellesel "sparas" enligt detta system är en subvention och jag hoppas man slutar med det.
Fulladdat räcker det normalt en hel kväll.
Ledsen, du hade inget val, du och andra har redan subventionerat batteriet med 50000 kr via elcertifikaten,
Nej, elcertifikatsavgiften går till kraftproducenter. Så det stämmer inte. Det är nog rena skattemedel som gått till det bidraget.
Tror det är där skon klämmer att många inte kan fatta att man har nytta av solcellssystemet på vintern också. Ett solcelssystem är som ett kretslopp. För det ekonomiska överskottet som man drar in under den soliga delen av året använder man till vintern och köper el för.F fribygg skrev:Ett batteri på 10 kWh är väl i princip värdelöst om vi talar om att lagra solenergi längre tid för uppvärmning vintertid.
För belysning låter det helt användbart en ledlampa tar ju inte många watt.
Det går åt ca 2,5kg loggs eller kanske 4kg ved för att lagra 10 kWh energi, eldning av fastbränsle är nog att föredra privatekonomiska både för att minska el åtgången och att styra elanvändningen till hushållsel och bort från användande av el till uppvärmning i ett Sverige och Europa som har rekordhöga elpriser denna dag.
Ja, för den enskilde konsumenten funkar det så. Problemet uppstår när man ersätter annan elproduktion med solceller i stor skala. Då finns inget att köpa på vintern.Magnus Filip skrev:
Inget att köpa på vintern???useless skrev:
Det spelar ingen roll hur ni än försöker argumentera. Är helt lugn med att jag har bra på fötterna för att försvara mitt system.
Av Sveriges elproduktion kommer till 45% från vattenkraft. Sommartid hjälper jag till med att hålla magasinen fyllda inför vintern.
De har i alla tider vara så fulla man vågar ha dem inför vintern. Lagringskapaciteten ökar inte för att du har solceller.
De som köper el? Jag föreslår att du läser tråden från början så kanske du upptäcker att elen är rekorddyr just nu. Visst, många har bundet pris eller saknar timdebitering, men även deras pris baseras ju på någon form av genomsnittligt spotpris och kommer att bli högre.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Jag är väl inte helt insatt i alla detaljer får jag väl erkänna men om som i mitt grova exempel ovan gör av med ca 1000kWh/månad varje dygn ca 35kWh från åtminstone november till och med mars och det är molnigt i bara 3 dygn i sträck så är väl batteriet helt slut, sen då? Hur fyller man det till max dag 4? Några få vintersoltimmar 35+10kWh, snitta runt 10kW. Blir väldigt många cykler dag och natt också. Kollade nyss en film ang en kille i Halland som har en väldigt stor solcellsanläggning (18MW) och han är jättepositiv men han erkänner att det inte räcker nov-feb. Man sparar inte vattenmagasin på sommaren och har aldrig gjort.Magnus Filip skrev:
Att det för privatpersoner och ibland företag kan vara ekonomiskt positivt med solceller i Sverige gör inte att systemet fungerar bättre. Sverige effektbehov är inte högst i maj-juli.
De som betalar rekorddyrt nu har å andra sidan i åratal betalat mindre än de med fast pris. Vad är problemet i denna tråd??? Plocka russinen ur kakan och samtidigt ha hela kakan? Först skall de betala minst av alla och sedan gnäller de över att det blir dyrt. Klart det varierar om man handlar på börsen. Klaga över sin egna dumhet?useless skrev:
Vi med fast pris har ju sponsrat de med rörligt pris i åratal.
Redigerat:
Det är många gånger svårt att bilda sig en uppfattning utan att ha egen erfarenhet. Man hör mycket, ser någon film på Youtube om någon som har solceller.G OMathson skrev:Jag är väl inte helt insatt i alla detaljer får jag väl erkänna men om som i mitt grova exempel ovan gör av med ca 1000kWh/månad varje dygn ca 35kWh från åtminstone november till och med mars och det är molnigt i bara 3 dygn i sträck så är väl batteriet helt slut, sen då? Hur fyller man det till max dag 4? Några få vintersoltimmar 35+10kWh, snitta runt 10kW. Blir väldigt många cykler dag och natt också. Kollade nyss en film ang en kille i Halland som har en väldigt stor solcellsanläggning (18MW) och han är jättepositiv men han erkänner att det inte räcker nov-feb. Man sparar inte vattenmagasin på sommaren och har aldrig gjort.
Att det för privatpersoner och ibland företag kan vara ekonomiskt positivt med solceller i Sverige gör inte att systemet fungerar bättre. Sverige effektbehov är inte högst i maj-juli.
Hur man fyller batteriet? Maximalt har anläggningen toppat 110 kwh en dag i juli. Fyller direkt nästan och man säljer sedan. Ofta ger anläggningen 25-80 kwh på ett dygn. Nu ger det kanske 3 kwh per dygn.
Som jag skrivit massor av gånger här så ackumuleras pengarna hos el-bolaget, från den el man säljer. Sedan används de pengarna till att kvitta fakturorna med längre fram. Jag tror att det är först i feb. som jag kommer att få betala.