F Fredrik-1980 skrev:
Otroligt liten risk, det är obetydliga mängder el som produceras på sommaren av solceller. Mindre än 1% säkert
Vet inte vad risk har med saken att göra. Solel byggs ut i stor omfattning pga av den låga installationskostnaden i större och kommersiella installationer för att producera el då behovet är som lägst, pga av att det är ekonomiskt lönsamt.
Den utgör mindre än 1% av den totala producerade elen på årsbasis. Det lär rimligtvis vara mkt mer under den tid på sommaren när den ger som mest.
 
Magnus Filip skrev:
3
Skekraft med kampanjkod kund 72 öre, utan prutning
76 öre utan kod.
Exkl. moms bör tilläggas
 
D
T toolman77 skrev:
Vilket elbolag är det du menar nätbolaget eller ditt elsäljbolag? Det var på tapeten att man skulle få använda nätbolaget som "batteri" men det slog aldrig igenom. Blev legalt krångligt. Låter som en övergående affär för elsäljbolaget efter den här vintern

Problemet med solceller är att de inte har krav på sig att leverera året om. Därmed slår de undan benen för de kraftproducenter som faktiskt kan producera hela året. Deras produktionstid blir kortare med samma fastakostnader, alltså blir deras el jättedyr. Baksidan med att ha billig el på sommaren är alltså väldigt dyr el på vintern
Vilka kraftverk har kravet på sig att leverera året om, från vagga till grav, vad jag vet har inget klarat det hittills? Alla elkällor är på något sätt intermittenta och de kommer behöva pusslas ihop, både strategiskt och tekniskt. om de nuvarande aktörerna är för slöa eller talanglösa för att vara med i omställningen så är det byta ut de vi behöver göra.

Gå inte på branschens lobby att världen kommer gå under om någon producerar el till ett lägre pris än den från deras stora anläggningar. De täljer guld nu och har förmodligen inget intresse av att priserna faller närmare produktionskostnaden.
 
Jag bor i hyresrätt och har kopplat in varmvatten till toan. Den är numera alltid behagligt ljummen när man sätter sig. Mellan spolningarna avger tanken skön gratis värme till resten av badrummet.
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Det är många gånger svårt att bilda sig en uppfattning utan att ha egen erfarenhet. Man hör mycket, ser någon film på Youtube om någon som har solceller.

Hur man fyller batteriet? Maximalt har anläggningen toppat 110 kwh en dag i juli. Fyller direkt nästan och man säljer sedan. Ofta ger anläggningen 25-80 kwh på ett dygn. Nu ger det kanske 3 kwh per dygn.
Som jag skrivit massor av gånger här så ackumuleras pengarna hos el-bolaget, från den el man säljer. Sedan används de pengarna till att kvitta fakturorna med längre fram. Jag tror att det är först i feb. som jag kommer att få betala.
Även 3kWh i elproduktion till hushållsel en vanlig dag i december är ju rätt ok om man löser värmen, varmvattnet och matlagningen med lokalproducerat biobränsle.

Hur stor anläggning och vad kostade den?
 
T
useless useless skrev:
Hur mycket betalar du i ditt nuvarande avtal då? De flesta har väl gått från 35-40 öre för ett år sen till 70-80 idag. En fördubbling på ett år är väl ganska mycket även om 72 öre är ett litet belopp i absoluta tal?
Jag har bundit, 34 öre, SE3. Löper tills 2023-02
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Jag bor i hyresrätt och har kopplat in varmvatten till toan. Den är numera alltid behagligt ljummen när man sätter sig. Mellan spolningarna avger tanken skön gratis värme till resten av badrummet.
Hur fixar du så vattnet inte kallnar i cisternen?
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hur fixar du så vattnet inte kallnar i cisternen?
Doppvärmare som drar 500W.......:D
 
  • Haha
  • Gilla
OverAndOut och 3 till
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Vilka kraftverk har kravet på sig att leverera året om, från vagga till grav, vad jag vet har inget klarat det hittills? Alla elkällor är på något sätt intermittenta och de kommer behöva pusslas ihop, både strategiskt och tekniskt. om de nuvarande aktörerna är för slöa eller talanglösa för att vara med i omställningen så är det byta ut de vi behöver göra.

Gå inte på branschens lobby att världen kommer gå under om någon producerar el till ett lägre pris än den från deras stora anläggningar. De täljer guld nu och har förmodligen inget intresse av att priserna faller närmare produktionskostnaden.
Och om vi lägger ned de tre reaktorerna vi har kvar tjänar de ännu mer;)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hur fixar du så vattnet inte kallnar i cisternen?
Käkar mycket äpplen?
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Och om vi lägger ned de tre reaktorerna vi har kvar tjänar de ännu mer;)
Jag tror det hade varit mer lönsamt att bygga några nya kablar till kontinenten och sälja så mycket av produktionen som möjligt dit.
 
G OMathson skrev:
10kWh räcker väl inte så långt så du är beroende av andra system. Avundsjuk, nej men vill inte subventionera dej när ditt lilla batteri är slut och solen inte lyser. Tror inte du vill subventionera mej heller? Att solcellesel "sparas" enligt detta system är en subvention och jag hoppas man slutar med det.
Med priset idag som svänger i de extrema fallen mellan 10 öre och 1000öre så kostar 10kw 100 öre att ladda men kan användas när elen kostar 100kr att använda....
Nu är mer normalfallet 50öre och 200öre.
Så det skulle kosta 5kr att ladda och 20kr att sälja/ använda.
15kr per dag x 30dagar 450kr i månaden under säg 5 månader. Per år kan då ett värde av 2000kr-2500kr förflyttas bara genom elpriset.
Lägger man sen till att man kan klara sig på lägre säkring så är där ytterligare nån tusenlapp att spara.
Vilket borde ge en avbetalningstid på 10-20år
 
Mikael_L
G OMathson skrev:
Och om vi lägger ned de tre reaktorerna vi har kvar tjänar de ännu mer;)
Vilka tänkte du, vi har väl 6 reaktorer kvar i Sverige.
Fast jag förstod vad du menade ändå, så detta inlägg var kanske lite onödigt. :oops: :sweat:
 
Fotografen Fotografen skrev:
Käkar mycket äpplen?
Eller laxeringsmedel. Dricker mycket vatten :D
 
G
D djac skrev:
Jag tror det hade varit mer lönsamt att bygga några nya kablar till kontinenten och sälja så mycket av produktionen som möjligt dit.
Skrev fel (va lite före i tiden, vi har ju sex kvar just nu) men snart är det nog tre, bara att vänta lite.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.