Magnus Filip skrev:
De som betalar rekorddyrt nu har å andra sidan i åratal betalat mindre än de med fast pris. Vad är problemet i denna tråd??? Plocka russinen ur kakan och samtidigt ha hela kakan? Först skall de betala minst av alla och sedan gnäller de över att det blir dyrt. Klart det varierar om man handlar på börsen. Klaga över sin egna dumhet?
Vi med fast pris har ju sponsrat de med rörligt pris i åratal.
Trams och dumheter. De med rörligt pris har betalat för sig själva under alla år. De med fast pris har betalat extra till elbolagen för förutsägbarhet och nu råkade de (säljarna av el alltså) illa med att förutspå elpriset. Grattis till er med fast pris just nu med andra ord, även om ingenting talar för att den glädjen blir långvarig. Dessutom var det bara tur så gå inte runt och var för mallig.
 
  • Gilla
hewsbyggare och 6 till
  • Laddar…
harka harka skrev:

jag har inget emot den kärnkraft vi har i landet, men om den inte är konkurrensmässig så har jag inget intresse av att hålla kärnkraften under armarna och samtidigt hålla på och förtala andra energislag, politiker, partier, whatever...
Det beror på hur konkurrensmässighet definieras. Räknar vi in leveranssäkerhet som en prisbestämmande faktor, plockar bort alla öppna och dolda subventioner, plockar in reella kostnader för avveckling av relativt kortlivad vind- och solkraft, kostnader för miljöpåverkan, fastigheters värdeminskning i närhet till ”vindkraftsparker”… ja då kan man börja diskutera konkurrensmässighet.

Edit: plus, inte att förglömma, de massiva investeringar som krävs av en decentraliserad infrastruktur i form av nya kraftnät som krävs om man har betydande inslag av intermittent, väderberoende elkraft.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
G
harka harka skrev:
så kan det vara med vinden – jag redovisade hur vinterhalvåret står sig emot sommarhalvåret

samtidigt importerade Danmark 30% av sitt elbehov nu vid halvsextiden

men vill man titta på snapshots av verkligheten så kan jag plocka fram historiska exempel på när vindkraften levererar 69% av hela Sveriges elbehov

jag har inget emot den kärnkraft vi har i landet, men om den inte är konkurrensmässig så har jag inget intresse av att hålla kärnkraften under armarna och samtidigt hålla på och förtala andra energislag, politiker, partier, whatever...
Ja men det är ju inga problem med att vindkraften ibland "kan" ge för mycket. Problemet är numera att vi defacto eldar mer i norra Europa, även fossilt, och elen är extremt mycket dyrare och dyrare kommer den att bli. Danmark importerade när jag skrev 500% mer än inhemsk vindkraft producerade.
 
G OMathson skrev:
Lycka till att de batteriet håller 10år;)
Kanske en superkondensator?
Som skrivits tidigare kommer troligen säkringsstorleken inte ha någon ekonomisk betydelse snart utan vilken effekt man tar ut och när. Vindstilla mörka vinterdygn, usch...
Är nog inte alls osannolikt att batterier håller 10+ år, men de kan tappa en del kapacitet.
Det kommer nog att kunna bli mer att spara på att kapa effekttopparna än att gå ner i säkringsstorlek.
 
G OMathson skrev:
Danmark importerade när jag skrev 500% mer än inhemsk vindkraft producerade.
precis så, Danmark importerade 500% mer än vindkraften producerade – men det är ju en hittepå-jämförelse enbart gjord för att förminska vindkraften

genom att i stället säga att "vindkraften stod för 7% och elimporten för 30%" får man något som är begripligt och relaterbart; med en mindre förskjutning av det ena eller andra skulle du kunnat säga att det är 300 eller 700%, utan att det i sig hade varit någon direkt större reell förändring

det är trist att det inte genereras mer vindkraft just nu, men annars är väl varken 7% vindkraft eller 30% import något särdeles extremt? Sverige exporterar vanemässigt 20% av vår produktion, andra importerar

och bodde inte du i Skåne? där importeras 75% av elen, hela tiden, från utlandet och övriga Sverige – så vad är 30% att uppröras över?
 
Redigerat:
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Trams och dumheter. De med rörligt pris har betalat för sig själva under alla år. De med fast pris har betalat extra till elbolagen för förutsägbarhet och nu råkade de (säljarna av el alltså) illa med att förutspå elpriset. Grattis till er med fast pris just nu med andra ord, även om ingenting talar för att den glädjen blir långvarig. Dessutom var det bara tur så gå inte runt och var för mallig.
Hur skulle ni göra i min situation nu? Jag har haft 1 årigt bundet under lång tid via kundkraft.
Avtalet går ut i sista februari, tror jag det var.
Ganska bekvämt och bra även om det kanske går att hitta billigare om man ligger i men det är jag inte intresserad av.
Gör jag inget så är jag med på en ny upphandling på 1 år igen. Ska jag göra så eller ska jag välja rörligt nu? Jag förbrukar ca 10000 kWh/år. Hur skulle ni gjort under dessa omständigheter?
 
B
@roke

Vad händer med din ekonomi om elen är dyr under året? Är det sänka värmen, liten matlåda på jobbet och inställd semester som hägrar vid höga priser bör du nog ha fast pris.

Om höga priser innebär att du får minska ditt sparande något, så kan du nog gott ligga rörligt elpris ett tag. Min magkänsla är att de fasta priserna är höga, och att den gamla tumregeln att rörligt lönar sig i längden förmodligen fortfarande är sant.
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
R roke skrev:
Hur skulle ni göra i min situation nu? Jag har haft 1 årigt bundet under lång tid via kundkraft.
Avtalet går ut i sista februari, tror jag det var.
Ganska bekvämt och bra även om det kanske går att hitta billigare om man ligger i men det är jag inte intresserad av.
Gör jag inget så är jag med på en ny upphandling på 1 år igen. Ska jag göra så eller ska jag välja rörligt nu? Jag förbrukar ca 10000 kWh/år. Hur skulle ni gjort under dessa omständigheter?
Det beror på hur du värdesätter förutsägbarhet. Ingen poäng med att tro sig veta bättre om framtiden än de på andra sidan som prissätter elen. Även om det kan tyckas märkligt är det faktiskt den som väljer fast elpris som spekulerar i framtida elprisutveckling.
 
B BSOD skrev:
@roke

Vad händer med din ekonomi om elen är dyr under året? Är det sänka värmen, liten matlåda på jobbet och inställd semester som hägrar vid höga priser bör du nog ha fast pris.

Om höga priser innebär att du får minska ditt sparande något, så kan du nog gott ligga rörligt elpris ett tag. Min magkänsla är att de fasta priserna är höga, och att den gamla tumregeln att rörligt lönar sig i längden förmodligen fortfarande är sant.
Som det ser ut nu så har jag råd. Jag kommer inte behöva ändra på något. Jag eldar ved för värme.
Det kanske skulle löna sig att välja rörligt.
Det bundna lär de ju ta (extra?) höjd för i dessa tider.
Ja vi får se hur jag gör.
 
F fiskbuggaren skrev:
Det beror på hur du värdesätter förutsägbarhet. Ingen poäng med att tro sig veta bättre om framtiden än de på andra sidan som prissätter elen. Även om det kan tyckas märkligt är det faktiskt den som väljer fast elpris som spekulerar i framtida elprisutveckling.
Hm. Ja. Jag skulle kanske prova med rörligt.
Jag får se.
 
A
F fiskbuggaren skrev:
Trams och dumheter. De med rörligt pris har betalat för sig själva under alla år. De med fast pris har betalat extra till elbolagen för förutsägbarhet och nu råkade de (säljarna av el alltså) illa med att förutspå elpriset. Grattis till er med fast pris just nu med andra ord, även om ingenting talar för att den glädjen blir långvarig. Dessutom var det bara tur så gå inte runt och var för mallig.
Vilka tror du elbolagen har tjänat pengarna på under de 20 år eller vad det är som det har varit möjligt att välja, de med fast eller de med rörligt? Jämför med bankerna och bolån.

I decennier har de med rörligt pris sparat mängder med pengar. Nu är det tvärt om. Den ena tiden tar ut den andra. Om de röstade ha till EU ångrar de sig kanske nu.?

Vad blir det nästa gång? Synd om alla de som har maxat och lånat 5 miljoner i bolån (istället för att nöja sig med billigare radhus och haft marginal) när räntan går upp till normal nivå på 3-4%? Den kommer inte att ligga på 1% efter avdrag i all tid och evighet. Nu kostar det 10000 kr per miljon i lån. Det kan lika gärna kosta 30000 kr per miljon om ett år.
 
Redigerat:
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Man kan ju hoppas att de går ner när gasen kommer åter.
Kanske. Tills nästa gång Ryssland vill ha något i utbyte mot fortsatta gasleveranser.
 
P
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Så är det tyvärr. Nu har det inträffat igen precis som det gjort vid ett antal tidigare tillfällen. Putin kommer köra på tills han fått igenom avtalet om att driftsätta Nord Stream 2.
Svenska elproducenter har väl massor av lobbyister springande i Rosenbad nu, antar jag, för att försöka förmå regeringen att inte godkänna Nord Stream 2.
 
P
D djac skrev:
Förstår inte detta "antingen eller" mindset, såklart ska vi samla in all energi som är gratis, sol/vind/vatten och annat som möjligen kommer, men att detta sker parallellt med traditionell elproduktion, iaf i nuet, är ju inget konstigt. Vore ju jättekonstigt att säga nej till någonting som är billigt, så skulle vi inte tänka i någon annan bransch. Hur tänker sig dessa binära människor att någon form av omställning sker, på en minut?
Planerbar elproduktion måste finnas för alla under vinterhalvåret, men under sommarhalvåret behövs den i stort sett inte för de som har solceller på taket. Med tillräckligt många solceller blir elen dyrare för alla under vinterhalvåret eftersom vinterkraftverken blir utkonkurrerade av solcellerna på sommaren.

Så länge det finns få villor med solceller så märks det knappt och är en fördel för solcellstakägarna.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.