632 173 läst · 13 159 svar
632k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Du har alltså inte fattat frågan (inte läst tråden). Det handlade om att någon menade att han inte hade råd att göra en investering. Mitt inlägg handlade om att inte enbart se investeringen ur en kostnadsvinkel, utan som en utgift. Det är en pedagogisk förklaringamodell, inte ekonomisk. Om du i caset med investering i solceller beräknar investeringen baserat på utgift och inkomst, och ser att utgift och inkomst tar ut varandra, så kan man säga att affären slutar på noll.P pmd skrev:
I ett annat exempel (köpa bostad) så har du också, vanligen en limit i vad du vill/kan betala per månad. Limiten är för vanligt folk lika med vad man kan lägga ut per månad. Det hjälper inte ett dugg om ett dubbelt så dyrt hus är en bättre investering, om du inte kan slanta upp.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 342 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 342 inlägg
En investering är en satsning (oftast i form av pengar) som syftar till en avkastning. Att köpa ett hus för att bo i är inte en investering.lilytwig skrev:
Om man inte har råd att göra en investering så ska man nog inte göra den, men att ha råd är inte nödvändigtvis samma sak som att satsa enbart egna pengar. En bra och säker investering kan man låna pengar till av andra investerare som ser en chans att tjäna pengar och tror på investeringen. Det finns förstås alltid risker.
Använd helst ett annat ord än investering om du menar något annat än en investering.
Du talar om mannen som inte ens klarade av att boka ett mötesrum! Ygeman är IQ fiskmås, inte lönt att bry sig om hans svammel.pacman42 skrev:Jag läste just att Ygeman säger att utbyggd elöverföring från norra Sverige skall sänka priserna i söder. Intressant, hur tänker han då? Priset i söder styrs av priset man får när man exporterar el. Det leder alltså till att priset i norr ökar när utlandet köper, inte att priset i söder sjunker.
Visst han har rätt i att priset i söder kommer att sjunka när det blåser mycket i Tyskland, men det var väl inte det han menade?
Du har nog missförstått mig.lilytwig skrev:Man behöver inte räkna kostnad på en investering. Det gör du inte när du köper hus tex. Då räknar man i stället på utgift, dvs har jag råd eller inte. Gör samma kalkyl för solceller. Hur mycket sparar jag på elräkningen? Säg 1200:- /månad. Låna pengar. Räntan blir under 100:- i snitt under löptiden. Lägg 1000 per mån i amortering. Du har nu ingen utgift alls för din investering och får 100:- i månaden över. Vem som helst har råd.
...
Jag har köpt och installerat solceller.
Det jag skrev var ju att tiden som går innan det är betalt sjunker ju högre elpris vi får.
Jag klarar inte av dom här höga elpriserna, lever på fattighetsgränsen!!! /Kycklingen
Underskatta inte Ygeman. Han är en lurig jäkel. Svepskälet om att inte hitta ett RÖS-skyddat mötesrum var förvisso ett ganska dåligt svepskäl, men även luriga jäklar kan ha en dålig dag.mnils skrev:
instämmer, det blir dyrt för många..Kycklingen skrev:
alldeles åt helvete att man tillåter sånt här..
summorna blir bara dyrare för staten, då bidrag måste betalas ut för att folk ska kunna betala för sig... Det är rent ut sagt åt helvete..
Finns det någon i denna tråden som kan förklara hur elpriserna sätts?
Jag förstår det på ett ungefär, men tänkte att jag skulle bli bättre på att förstå hur priserna i praktiken avgörs, men jag hittade ingen bra förklaring på nätet.
Lite förenklat så så är det en "auktion" per timme nästa dag där de som vill leverera (elproducenter och andra leverantörer) bjuder ut sin el till olika priser till dess att det inte längre finns några köpare. Priset som den sista köparen betalar är det pris som elen kostar på Nordpool för den timmen.
Naturligtvis så sker ett antal affärer vid sidan av också, exempelvis så har våra stora industrier redan försäkrat sig om el vid sidan av och många av de som binder sina elavtal har då också bundit sig vid sidan av (medan andra fasta avtal erbjuds av företag som chansar på att de skall kunna köpa elen billigare än vad avtalet innehåller - i snitt).
Det jag är intresserad av att förstå ännu bättre är dock hur budgivningen på el i praktiken kommer att sätta priset. Som jag förstår det:
- Om vi tar överföringen från Skåne till Tyskland så kan vi ju där sälja el till det pris som Tyskland bjuder. Sedan blir ju priset på SE4 styrt av buden på importen till SE4. Lite förenklat kan man sälja att priset i SE4 drivs av hur mycket el man kan sälja till exempelvis Tyskland och till vilket pris, samt vilket elpris som man sedan erbjuds på importen från andra områden (exempelvis SE3). Om importen inte räcker till så kommer elpriset i SE4 sättas utifrån vad man får betalt för exporten ut ur SE4 (via kabeln som då inte kan utnyttjas fullt ut).
Stämmer detta (det är så jag tolkar att det fungerar i alla fall)? Eller är det någon som kan förklara det mer pedagogiskt? Jag hade som sagt hoppats på att det skulle finnas en bra grafik som förklarade detta...
Om vi då går till Ygemans uttalande så skulle det innebära att sätten som SE4 kan få lägre elpriser är:
- att man är självförsörjande på el - men det var ju inte detta som Ygeman sade
- att man har mycket "grövre" kablar in från norr än ut mot söder, men får man grövre kablar från norr så vill ju elbolagen också ha grövre kablar åt söder så man får bättre betalt. Här ligger alltså mer än en hund begraven, dels så kommer det snart inte att finnas billig el i norr längre, dels så kommer ju inte kablar med billig el söderut att tillåtas stanna inom landets gränser. När någon tagit energin dit, så finns det kraftiga ekonomiska incitament för att skicka den vidare...
Jag förstår det på ett ungefär, men tänkte att jag skulle bli bättre på att förstå hur priserna i praktiken avgörs, men jag hittade ingen bra förklaring på nätet.
Lite förenklat så så är det en "auktion" per timme nästa dag där de som vill leverera (elproducenter och andra leverantörer) bjuder ut sin el till olika priser till dess att det inte längre finns några köpare. Priset som den sista köparen betalar är det pris som elen kostar på Nordpool för den timmen.
Naturligtvis så sker ett antal affärer vid sidan av också, exempelvis så har våra stora industrier redan försäkrat sig om el vid sidan av och många av de som binder sina elavtal har då också bundit sig vid sidan av (medan andra fasta avtal erbjuds av företag som chansar på att de skall kunna köpa elen billigare än vad avtalet innehåller - i snitt).
Det jag är intresserad av att förstå ännu bättre är dock hur budgivningen på el i praktiken kommer att sätta priset. Som jag förstår det:
- Om vi tar överföringen från Skåne till Tyskland så kan vi ju där sälja el till det pris som Tyskland bjuder. Sedan blir ju priset på SE4 styrt av buden på importen till SE4. Lite förenklat kan man sälja att priset i SE4 drivs av hur mycket el man kan sälja till exempelvis Tyskland och till vilket pris, samt vilket elpris som man sedan erbjuds på importen från andra områden (exempelvis SE3). Om importen inte räcker till så kommer elpriset i SE4 sättas utifrån vad man får betalt för exporten ut ur SE4 (via kabeln som då inte kan utnyttjas fullt ut).
Stämmer detta (det är så jag tolkar att det fungerar i alla fall)? Eller är det någon som kan förklara det mer pedagogiskt? Jag hade som sagt hoppats på att det skulle finnas en bra grafik som förklarade detta...
Om vi då går till Ygemans uttalande så skulle det innebära att sätten som SE4 kan få lägre elpriser är:
- att man har mycket "grövre" kablar in från norr än ut mot söder, men får man grövre kablar från norr så vill ju elbolagen också ha grövre kablar åt söder så man får bättre betalt. Här ligger alltså mer än en hund begraven, dels så kommer det snart inte att finnas billig el i norr längre, dels så kommer ju inte kablar med billig el söderut att tillåtas stanna inom landets gränser. När någon tagit energin dit, så finns det kraftiga ekonomiska incitament för att skicka den vidare...
Din förklaring är så som jag också uppdattat det.pacman42 skrev:Finns det någon i denna tråden som kan förklara hur elpriserna sätts?
Enl https://www.energimarknadsbyran.se/
"Från 1 november 2011 delades landet in i fyra så kallade elprisområden. Syftet är att göra det mer lönsamt att producera el där det bor många människor och minska behovet av att transportera el. Dessutom uppmuntras till investeringar i stamnätet"
Men vi kan ju lugnt konstatera att det inte fungerar på det sättet.
För det är ju som du skriver .... kan man skicka mer el till nån som vill betala mer så kommer man att göra det. dvs priset kommer inte att sjunka om det inte sjunker på kontinenten.
Jag vet att planerna från elbolagen var att öka sin marknad och inkomst genom att inte bara har vårt land. Då ville man sälja även till Tyskland.
Men hur göra det? Planen blev att bygga kraftiga ledningar dit ner och dessa skulle betalas av Svenskarna. Nu blev det inte riktigt så. Tyskland ville inte köpa. Så dessa södra länken projekt används i praktiken ännu inte. Därför tycker jag att det konstigt att det finns brist i södra landet. Överföringen är också 400 000 volt så förlusterna är små. länk https://www.svk.se/sydvastlanken
Men hur göra det? Planen blev att bygga kraftiga ledningar dit ner och dessa skulle betalas av Svenskarna. Nu blev det inte riktigt så. Tyskland ville inte köpa. Så dessa södra länken projekt används i praktiken ännu inte. Därför tycker jag att det konstigt att det finns brist i södra landet. Överföringen är också 400 000 volt så förlusterna är små. länk https://www.svk.se/sydvastlanken
Nu blev det lite väl många fel i ett ock samma inlägg va?
K Nils Andersson1 skrev:Jag vet att planerna från elbolagen var att öka sin marknad och inkomst genom att inte bara har vårt land. Då ville man sälja även till Tyskland.
Men hur göra det? Planen blev att bygga kraftiga ledningar dit ner och dessa skulle betalas av Svenskarna. Nu blev det inte riktigt så. Tyskland ville inte köpa. Så dessa södra länken projekt används i praktiken ännu inte. Därför tycker jag att det konstigt att det finns brist i södra landet. Överföringen är också 400 000 volt så förlusterna är små. länk [länk]
Det är väl också litet så att det pris på el som vi uppfattar som galet dyrt samtidigt är ett fullt acceptabelt pris för Tyskarna.A Argastesnickaren skrev:
Ett talande exempel: På det företag där jag jobbade för några år sedan kalkylerade vi med 0,33 SEK/kWh medan systerbolaget i Litauen hade 0.2 € i sin kalkyl. Det var svårt att få dem att tro på våra kalkyler eftersom det var orimligt i deras värld.
Det har varit medvetet att vi har haft låga priser. Tanken vara att det skulle ge en stark industri. Och det har funkat.lilytwig skrev:Det är väl också litet så att det pris på el som vi uppfattar som galet dyrt samtidigt är ett fullt acceptabelt pris för Tyskarna.
Ett talande exempel: På det företag där jag jobbade för några år sedan kalkylerade vi med 0,33 SEK/kWh medan systerbolaget i Litauen hade 0.2 € i sin kalkyl. Det var svårt att få dem att tro på våra kalkyler eftersom det var orimligt i deras värld.