173 052 läst · 2 963 svar
173k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Man bygger inte efter maxeffekten, precis som med annan produktion så använder man datamodelleringar för att bestämma hur mycket man behöver bygga för att uppnå det man önskar.Cancerman_777 skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
Lite drygt 30%, ca 31-33% har jag för mig (i Sverige, havsbaserad har lite högre, kanske runt 40%).Cancerman_777 skrev:
Men det är en skillnad.
80% för kärnkraften betyder som regel att i 80% av tiden ger den 100%, i 20% av tiden noll.
33% för vindkraften betyder att den nästan aldrig ger över 95% och under 5%, men väldigt mycket av tiden något mellan 15% och 40%, typ så ...
Inte direkt med stål men Boliden verkar ju inom en rad metaller men ett exempel är för att utvinna svavelsyra från ett lakverk.pacman42 skrev:
https://lkab.com/press/samarbete-me...nna-gruvavfall-och-skapa-cirkulara-produkter/
Sen för Rönnskär funderar man på att använda vätgas i lakverket.
https://www.di.se/hallbart-naringsl...t-i-northvolts-skugga-hypen-gagnar-oss-ocksa/
osv
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Och vid kalla högtryck på vintern när mest effekt behövs så ger vk nära 0.Mikael_L skrev:Lite drygt 30%, ca 31-33% har jag för mig (i Sverige, havsbaserad har lite högre).
Men det är en skillnad.
80% för kärnkraften betyder som regel att i 80% av tiden ger den 100%, i 20% av tiden noll.
33% för vindkraften betyder att den nästan aldrig ger över 95% och under 5%, men väldigt mycket av tiden något mellan 15% och 40%, typ så ...
Det finns ett framtida problem, vare sig kärnkraft eller vindkraft eller solkraft (som de ser ut idag) kan ersätta de fossila kraftslagens roll.Cancerman_777 skrev:
Det är bara vattenkraft som kan ersätta reglerfunktionen och balansansvaret.
Detta är en framtida godbit som återstår att lösa.
Jag såg något inlägg som presenterade detta, jag undrar själv samma sak, hur skulle produktionen sett ut om vi ställt verken där det blåser?Mikael_L skrev:Lite drygt 30%, ca 31-33% har jag för mig (i Sverige, havsbaserad har lite högre).
Men det är en skillnad.
80% för kärnkraften betyder som regel att i 80% av tiden ger den 100%, i 20% av tiden noll.
33% för vindkraften betyder att den nästan aldrig ger över 95% och under 5%, men väldigt mycket av tiden något mellan 15% och 40%, typ så ...
Letat men tyvärr inte hittat data från danskarnas utanför sydkusterna.
Jo det kan vara smart med havsbaserad vindkraft rätt placerade ihop med nya kärnreaktorer.Cancerman_777 skrev:
I Norge har man startat en förening som kallas Motvind Norge för att stoppa alla planer på landbaserade vindsnurror.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
Varför? Vad är så smart med oplanerbar kraft som dödar fler än planerbar kraft?P paralun skrev:
Vindkraften ger mer under vinterhalvåret än sommarhalvåret.G OMathson skrev:
Men som du skriver, vinterhögtrycken blir inte så sällan med både svag vind och låg temp här i norden åtminstone.
Men tråkigt att byggt ett kärnkraftverk som bara ska kicka igång 2-3 ggr, 2-5 dagar per tillfälle, under vintern, och resten av året stå och vänta på nästan vinterhögtryck med svag vind.
Jag tänker mig att vi faktiskt måste vara smartare än så.
Just skatter drabbar dansken stenhårt!B b8q skrev:
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo
Sverige: 1 900 000 kronor.
Danmark: 4 926 154 kronor.
Norge: 2 374 442 kronor.
Tyskland: 1 997 653 kronor.
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
Sverige: 736 000 kronor.
Danmark: 2 012 946 kronor.
Norge: 1 212 332 kronor.
Tyskland: 827 407 kronor.
Alla priser är konverterade till svenska kronor enligt växelkurser per den 28 mars 2019.
https://teknikensvarld.expressen.se...kostar-bilarna-i-sverige-och-i-grannlanderna/
Stjärnspäckad svensk bilflotta
En av de första sakerna man lägger märke till när man kommer till Sverige är den "sköna" svenska bilflottan.
De bilar som vi i Danmark får leta långt efter på grund av de höga danska skatterna är helt vanliga bilar i Sverige.
Bilar som Volvo, BMW, Audi, Saab och Mercedes präglar de svenska vägarna och sedan är det långt ner till den 9-åriga Volkswagen, Toyota eller Peugeot som den genomsnittlige dansken kör runt i.
Billiga bilar i Sverige
Skatterna på nya bilar är mycket lägre i Sverige än i Danmark och det innebär lägre bilpriser.
Där en svensk måste avgå med runt 650 000 svenska kronor (ca 450 000 danska kronor) för en Volvo XC90 kostar samma bilmodell runt en miljon kronor i Danmark dock beroende på motortyp och mängden extrautrustning.
https://www.sydsverige.dk/?pageID=1048
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg