D
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Om man tittar på snurran nominella effekt och sedan ser hur många dygn under årets samtliga detta kan uppnås, och tar in hur ofta de är off-line så tror jag inte ens de når 10 % up time. Annars kan vi ju undra varför inte Danmark byggt fler så att de slapp köpa svensk kärnkraftsel ;)
Man bygger inte efter maxeffekten, precis som med annan produktion så använder man datamodelleringar för att bestämma hur mycket man behöver bygga för att uppnå det man önskar.

• Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Man bygger inte efter maxeffekten, precis som med annan produktion så använder man datamodelleringar för att bestämma hur mycket man behöver bygga för att uppnå det man önskar.
Det var därför jag inte skrev maxeffekt också ;)
Nej du, vindkraft är meningslöst och fyller ingen funktion.

Mikael_L
Och vindkraft? 25 %?
Lite drygt 30%, ca 31-33% har jag för mig (i Sverige, havsbaserad har lite högre, kanske runt 40%).
Men det är en skillnad.
80% för kärnkraften betyder som regel att i 80% av tiden ger den 100%, i 20% av tiden noll.
33% för vindkraften betyder att den nästan aldrig ger över 95% och under 5%, men väldigt mycket av tiden något mellan 15% och 40%, typ så ...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
D
Haha, ja den är väl som alla andra maskiner, rätt använd så gör den det den ska, fel använd så får man inte ut så mycket. Resten är fanatism och bara tröttsamt.

G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Lite drygt 30%, ca 31-33% har jag för mig (i Sverige, havsbaserad har lite högre).
Men det är en skillnad.
80% för kärnkraften betyder som regel att i 80% av tiden ger den 100%, i 20% av tiden noll.
33% för vindkraften betyder att den nästan aldrig ger över 95% och under 5%, men väldigt mycket av tiden något mellan 15% och 40%, typ så ...
Och vid kalla högtryck på vintern när mest effekt behövs så ger vk nära 0.

Mikael_L
Utan kk, och med vindkraft som ersättning, så lär det bli så. Ja, om vi inte skall elda olja, gas och kol, såklart. Det tror jag vi alla är överens om att vi inte skall eller vill.
Det finns ett framtida problem, vare sig kärnkraft eller vindkraft eller solkraft (som de ser ut idag) kan ersätta de fossila kraftslagens roll.
Det är bara vattenkraft som kan ersätta reglerfunktionen och balansansvaret.

Detta är en framtida godbit som återstår att lösa.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Lite drygt 30%, ca 31-33% har jag för mig (i Sverige, havsbaserad har lite högre).
Men det är en skillnad.
Jag såg något inlägg som presenterade detta, jag undrar själv samma sak, hur skulle produktionen sett ut om vi ställt verken där det blåser?

Letat men tyvärr inte hittat data från danskarnas utanför sydkusterna.

D
G OMathson skrev:
Det gör inget, vi kan ju kombinera de med annan produktion.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Jo det kan vara smart med havsbaserad vindkraft rätt placerade ihop med nya kärnreaktorer.
I Norge har man startat en förening som kallas Motvind Norge för att stoppa alla planer på landbaserade vindsnurror.

P paralun skrev:
Jo det kan vara smart med havsbaserad vindkraft rätt placerade ihop med nya kärnreaktorer.
I Norge har man startat en förening som kallas Motvind Norge för att stoppa alla planer på landbaserade vindsnurror.
Varför? Vad är så smart med oplanerbar kraft som dödar fler än planerbar kraft?

• Haha
frasen_36
  • Laddar…
Mikael_L
G OMathson skrev:
Vindkraften ger mer under vinterhalvåret än sommarhalvåret.
Men som du skriver, vinterhögtrycken blir inte så sällan med både svag vind och låg temp här i norden åtminstone.
Men tråkigt att byggt ett kärnkraftverk som bara ska kicka igång 2-3 ggr, 2-5 dagar per tillfälle, under vintern, och resten av året stå och vänta på nästan vinterhögtryck med svag vind.
Jag tänker mig att vi faktiskt måste vara smartare än så.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
eftersom länderna redan har en massa olika egna subventioner och olika skatte- och momssatser för varor och tjänster, så är det nog inga varor som har samma villkor, priser och förutsättningar överallt.
Just skatter drabbar dansken stenhårt!

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo
Sverige: 1 900 000 kronor.
Danmark: 4 926 154 kronor.
Norge: 2 374 442 kronor.
Tyskland: 1 997 653 kronor.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
Sverige: 736 000 kronor.
Danmark: 2 012 946 kronor.
Norge: 1 212 332 kronor.
Tyskland: 827 407 kronor.

Alla priser är konverterade till svenska kronor enligt växelkurser per den 28 mars 2019.
https://teknikensvarld.expressen.se...kostar-bilarna-i-sverige-och-i-grannlanderna/

Stjärnspäckad svensk bilflotta
En av de första sakerna man lägger märke till när man kommer till Sverige är den "sköna" svenska bilflottan.
De bilar som vi i Danmark får leta långt efter på grund av de höga danska skatterna är helt vanliga bilar i Sverige.

Bilar som Volvo, BMW, Audi, Saab och Mercedes präglar de svenska vägarna och sedan är det långt ner till den 9-åriga Volkswagen, Toyota eller Peugeot som den genomsnittlige dansken kör runt i.

Billiga bilar i Sverige
Skatterna på nya bilar är mycket lägre i Sverige än i Danmark och det innebär lägre bilpriser.

Där en svensk måste avgå med runt 650 000 svenska kronor (ca 450 000 danska kronor) för en Volvo XC90 kostar samma bilmodell runt en miljon kronor i Danmark dock beroende på motortyp och mängden extrautrustning.

https://www.sydsverige.dk/?pageID=1048

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Varför? Vad är så smart med oplanerbar kraft som dödar fler än planerbar kraft?
Nej men vi kan tillverka vätgas när det blåser....;)

P paralun skrev:
Nej men vi kan tillverka vätgas när det blåser....;)
Det kan vi med planerbar kraft också ;) Dimensionera lite större, bara.
Som sagt; vindkraft är meningslöst när vi har någonting bättre. Det är bättre för både ögonen och fåglarna också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.