173 136 läst · 2 963 svar
173k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
Japp. Det blir intressant.Mikael_L skrev:Men då är det så lyckligt att vindkraftens subvention slutade för exakt 1 år och 16 dagar sen.
Så nu kan du sluta oroa dig, det byggs inga fler nu, iom att de går med förlust då subventionerna upphört.
Och du kan också glädja dig att kärnkraftsskatten slopades redan för 5 år sedan.
Och nu är nya regeringen på väg att ta bort de löjliga reglerna om var och hur många som får byggas.
Så här politiskt opåverkade har aldrig de olika kraftslagen någonsin varit, så det blir ju lite spännande att se vad som kommer byggas de närmaste åren.
Jo så misstänkliggörs det i prokärnkraftskretsar att vätgasen är något som MP lurat på bolagen.G OMathson skrev:Finns väl ingen direkt marknadsfördel med "fossilfritt" stål? Kan man ta så mycket mer betalt för fossilfritt så borde återanvänt stål också vara dyrare då det släpper ut mycket mindre co2. Det är det inte.
LKAB, SSAB tillsammans med Vattenfall osv är delvis polistiskt styrda ända in i EU bidrag osv, inga rena marknadskrafter där inte. De mesta pengarna som hittills gått till Hybrit är väl skattepengar. Jag är inte direkt negativ till fossilfritt stål men mycket tveksam till ekonomin.
Men lägger du till Boliden samt finska Outokompo så är det en väl underbyggd affärside inkl kalkyl från nämda bolag. Outokumpo startar en vätgasansläggning i Hofors stålverk som första steg.
Men allt hänger då på tillgång på el och då måste man bygga kärnkraft för annars riskerar man ett "bojsänke" för hela Sverige.
https://www.outokumpu.com/sv-se
Det var inte bara ett år, det var väldigt låg tillgänglighet från kärnkraften både vintern 2009/10 och 2010/11.Cancerman_777 skrev:
10/11 gav kärnkraften bara drygt hälften av vad den gav 2004, t.ex.
Ringhals 2 hade två st nästan årslånga stopp 2009 och 2011
2014-16 stod R2 igen i nästan TVÅ år.
2009/10 stod även R1 hela vintern.
R3 och R4 har gått bättre, inga många-månaders-avbrott, ja förrän nu då. Men dessa två börjar ju även de bli till åren nu.
Mer eller mindre långa revisioner har det ju varit, men det gäller ju alla kärnkraftverk.
Jag orkar inte kolla hur det är med Oskarshamn och Forsmark nu, Oskarshamn har ju haft haverier och driftavbrott, och kanske en lång ombyggnadstid när de effekthöjde?
Det som är jobbigt med kärnkraften är att det blir sånt otroligt stort bortfall, och helt oberäkneligt, när det händer något.
Men annars är den ju rätt bra.
Nej men vi kan ju skapa oss ett överskott och då gemensamt med Finland.pacman42 skrev:Vilket elöverskott? Det finns inget elöverskott (vid ett fåtal tillfällen kan man acceptera negativa priser, men annars måste man stänga av vindsnurrorna, det kostar bla slitage att producera el även när man inte får betalt)! Det är pga detta som de måste äga vindkraften själva. Annars så kommer elen att säljas till för höga priser. Att driva vindkraftparker är ingen välgörenhet, producenterna vill ha betalt, annars går de i KK. Och när det inte blåser så måste det också finnas energi i nätet.
Med större förbrukning så finns det plats för mer vindkraft, särskilt om förbrukningsökningen kommer från industrin i form av ett behov av vätgas. Men trots detta så kommer inte vätgasen att bli nästan gratis. Så fungerar inte prismodellerna i ett kapitalistiskt system! Alla måste få betalt för sin insats, annars lägger man ned.
2 SMR reaktorer i Luleå och två SMR reaktorer i Pyhäjoki. SvK bygger Aurora.
Kör!
Men annars har jag inte hakat upp mig så mycket på hur elen produceras, förutom de fossila bränslena.
Kol, olja och gas är jag benhårt emot.
I min värld är inget mer prioriterat än att få väck dessa, kol först.
Sen är jag relativt likgiltig för vad det blir som ersätter, det kommer nog vara tvunget att det blir olika kraftslag, och det blir nog tvunget att vi hittar en del smarta lösningar på nya utmaningar.
Men allt det är ju bara spännande.
Sen är jag relativt likgiltig för vad det blir som ersätter, det kommer nog vara tvunget att det blir olika kraftslag, och det blir nog tvunget att vi hittar en del smarta lösningar på nya utmaningar.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
Återigen; det är få bortfall jämfört med att VETA att så snart det blir minusgrader så blir det ingen el. Jag, och de flesta, tar hellre några få oberäkneliga avbrott då och då, än att veta att "i vinter riskerar det att bli så dyrt att vi kanske inte kan bo kvar".Mikael_L skrev:Det var inte bara ett år, det var väldigt låg tillgänglighet från kärnkraften både vintern 2009/10 och 2010/11.
10/11 gav kärnkraften bara drygt hälften av vad den gav 2004, t.ex.
Ringhals 2 hade två st nästan årslånga stopp 2009 och 2011
2014-16 stod R2 igen i nästan TVÅ år.
2009/10 stod även R1 hela vintern.
R3 och R4 har gått bättre, inga många-månaders-avbrott, ja förrän nu då. Men dessa två börjar ju även de bli till åren nu.
Mer eller mindre långa revisioner har det ju varit, men det gäller ju alla kärnkraftverk.
Jag orkar inte kolla hur det är med Oskarshamn och Forsmark nu, Oskarshamn har ju haft haverier och driftavbrott, och kanske en lång ombyggnadstid när de effekthöjde?
Det som är jobbigt med kärnkraften är att det blir sånt otroligt stort bortfall, och helt oberäkneligt, när det händer något.
Men annars är den ju rätt bra.
Vindkraft tillför ingenting. Då är det tre att vi bygger ett eller två kk extra att ta till när det strular, tex roterande tjänst.
Det är väl egentligen inte ett dugg "spännande"? Beslut måste tas och är helt avgörande för vår och framtida generationer. Men vi ligger redan efter och varenda industri flyttar väl!Mikael_L skrev:Men annars har jag inte hakat upp mig så mycket på hur elen produceras, förutom de fossila bränslena.
Så storsatsar världen på kärnkraft – Sverige halkar efter
https://www.tn.se/naringsliv/24928/sa-storsatsar-varlden-pa-karnkraft-sverige-halkar-efter/
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
Kärnkraft ligger globalt på 75% tillgänglighet, i Sverige lite högre, nästan 80%.Cancerman_777 skrev:Hahahaha! Du baserar ETT års fail på kärnkraften och använder det som ett generellt exempel för att påvisa att kk skulle vara lika tillkortakommande som vindkraft? Snacka om att antingen inte förstå vad man pratar om eller att halmgubba. Kk har försett oss och Danmark med el när den behövs som bäst i flera decennier innan i år. Klarar vindkraften det? Nej. Det såg vi i december, och det vet vi av meteorologiska data att den inte gör.
Vidare är inte vindkraft billigt. Det får enormt ekonomiskt stöd för att byggas.
Jag förstod inte vad du menar med att du klarar dig utan el för 2 kr/kWh som minst? Tror du 80-åringar klarar sig utan el? Sjukhus? Verkstäder? Vattenreservoarer?
Jag tycker du skall försvara varför vi skall välja att döda fler per kWh än kk istället. Varför skall vi välja ett sämre alternativ? Sälj in mig/oss på vindkraft med reell fakta. Inte hittepå eller halmgubbar.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
På vilket sätt har Boliden med stål att göra?P paralun skrev:Jo så misstänkliggörs det i prokärnkraftskretsar att vätgasen är något som MP lurat på bolagen.
Men lägger du till Boliden samt finska Outokompo så är det en väl underbyggd affärside inkl kalkyl från nämda bolag. Outokumpo startar en vätgasansläggning i Hofors stålverk som första steg.
Men allt hänger då på tillgång på el och då måste man bygga kärnkraft för annars riskerar man ett "bojsänke" för hela Sverige.
[länk]
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
Om man tittar på snurran nominella effekt och sedan ser hur många dygn under årets samtliga detta kan uppnås, och tar in hur ofta de är off-line så tror jag inte ens de når 10 % up time. Annars kan vi ju undra varför inte Danmark byggt fler så att de slapp köpa svensk kärnkraftselD djac skrev:
Ja, framförallt tycker jag att priserna för själva transporterna är åt helsike för låga. Det gör både länderna mer sårbara (mindre självförsörjningsgrad) och det är ett stort miljöproblem.D Daniel 109 skrev:
Och som sagt, eftersom länderna redan har en massa olika egna subventioner och olika skatte- och momssatser för varor och tjänster, så är det nog inga varor som har samma villkor, priser och förutsättningar överallt. Så det gäller redan.