Status
Tråden går ej att kommentera.
T Thomas_Blekinge skrev:
Visst. Det framgår av alla mina bidrag hittils.
exakt min poäng. Jag vet inget om dig, du vet inget om mig. Sluta förutsätt saker.
 
  • Älska
sysmali
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad tror du om att företag, myndigheter och ägare av stora fastigheter börjar att energiplanera? Där ger det stor effekt direkt utan att folk behöver frysa eller flytta ihop 4 pers i ett sovrum tex? Jag ser inte att du kommit med några egna exempel..
Självklart ska de också bidra i mina ögon, det handlar väl i första hand om temperatur och ibland belysning, utöver detta finns det säkert också helt onödig men förbisedd energikonsumtion. Men om vi nu är övertygade om att minskad förbrukning påverkar priset via marknaden så tycker jag att alla ska bidra, en del kan göra mer och andra lite mindre.

Personligen är jag dock inte övertygad om att påverkan på priset blir så stor, kopplingen till bonusar är nog stark och det går snabbt att vänja sig vid en ny nivå på dessa.
 
  • Gilla
Selma 80 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Självklart ska de också bidra i mina ögon, det handlar väl i första hand om temperatur och ibland belysning, utöver detta finns det säkert också helt onödig men förbisedd energikonsumtion. Men om vi nu är övertygade om att minskad förbrukning påverkar priset via marknaden så tycker jag att alla ska bidra, en del kan göra mer och andra lite mindre.

Personligen är jag dock inte övertygad om att påverkan på priset blir så stor, kopplingen till bonusar är nog stark och det går snabbt att vänja sig vid en ny nivå på dessa.
Lite är bättre än inget bara det görs på rätt sätt och inte klumpigt av kortsiktigt tänkande politiker! Har själv skaffat solpaneler, det är det bästa jag kan bidra med förutom att snåla in ca 10% på förbrukningen möjligtvis.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Möttes av denna nyhet när jag la mig i soffan med telefon efter jobbet.
Den tidigare aviserade höjningen from 1/10 från 95öre till 250öre/kWh dras tillbaka.
Skärmdump från AB Borlänge Energi om återkallad elprishöjning med eluttag i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Möttes av denna nyhet när jag la mig i soffan med telefon efter jobbet.
Den tidigare aviserade höjningen from 1/10 från 95öre till 250öre/kWh dras tillbaka.
[bild]
Trevliga nyheter! Vilken typ av prismodell gäller det?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
J
J jani84 skrev:
visa mig ett hus på 300+ kvm uppvärmda yta med 4 personer i hushållet som klarar sig 10år på 18000kwh. Jag vill skaka deras hand och ta reda på hemligheten
Passiva hus drar ännu mindre. Men 60 kwh/kvadrat är väldigt lågt.
Jag har 92 per kvadratmeter och tycker att det är en bra bit lägre än grannarna, tydligen fortfarande hög.
 
  • Gilla
jani84
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Trevliga nyheter! Vilken typ av prismodell gäller det?
Fast, Borlängepriset kallar dom det.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
J Jens33 skrev:
Passiva hus drar ännu mindre. Men 60 kwh/kvadrat är väldigt lågt.
Jag har 92 per kvadratmeter och tycker att det är en bra bit lägre än grannarna, tydligen fortfarande hög.
Vi har ca 63 kWh/m² på 220 kvm med bergvärme/FTX så 60 kWh/m² är inte uppseendeväckande lågt tycker jag.

Jämför här: https://www.byggahus.se/jamfor-elforbrukning
 
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lite är bättre än inget bara det görs på rätt sätt och inte klumpigt av kortsiktigt tänkande politiker! Har själv skaffat solpaneler, det är det bästa jag kan bidra med förutom att snåla in ca 10% på förbrukningen möjligtvis.
Samma här :)
 
Jonas Persson
D djac skrev:
Breaking news, hela Europa har fått allt om bakfoten, -det går inte att förändra förbrukningen och därmed påverka priserna, framför allt inte för de 50% som förbrukar mest! *ironi*

Men med lite allvar så är det klart att vi kan sänka förbrukningen och eftersom jag reser en del i Europa ser jag att i princip alla andra länder gör försök, misstänker att valet stått i vägen här men att vi kommer se initiativ här också.
Jösses, är du över hela spelplanen?

Vilken sten har du legat under det senaste halvåret? Alla trådar på Byggahus som handlar om hur man ska spara el är plötsligt bortglömda?

En annan faktor är det som kallas för marknadsekonomi, företag gör säkerligen allt de kan för att överleva.

Det är väldigt få som skiter i läget, möjligen har de som lyckats binda elpriset lågt "bra" en stund till. Jag hoppas och tror att merparten av dem använder den återstående tiden till att rusta för höga elpriser, om inte kommer de att gå under.

Återigen, alla ser detta som ett stort problem och gör vad de kan. Men ibland är det inte så enkelt som vissa vill en påskina.

T ex kan vi stänga alla idrottshallar, simhallar och utomhusarenor som drar mycket ström och bara är till för "nöje", men vill vi gå den vägen? En dag kanske det blir så. Men vi är inte där ännu.
 
  • Gilla
sysmali och 2 till
  • Laddar…
M
J Jens33 skrev:
Passiva hus drar ännu mindre. Men 60 kwh/kvadrat är väldigt lågt.
Jag har 92 per kvadratmeter och tycker att det är en bra bit lägre än grannarna, tydligen fortfarande hög.
Är det en teoretisk siffra eller faktisk förbrukning? Eller hur räknar man fram det? Om det är faktisk förbrukning så känns det inte som att det ger en rättvis bild av hur energisnålt huset är. En modern värmepump kan ju få det mest dragiga och dåligt isolerade huset att se väldigt snålt ut på pappret.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Två dagsturer med Finlandsfärjan, eller? :p

Det totala maxbeloppet man kunde få var väl 7 000 kr? Inte direkt några fantasisummor.

Men visst, elpriskompensationen var väldigt trubbigt utformad. Tyvärr kommer nog alla former av elstöd att slå snett på olika sätt och vis. Det är nog nästintill omöjligt att undvika, oavsett hur man utformar det.
Nej men de har fast avtal och gick typ 7000 kr plus! Lite bortkastade skattepengar till dem som inte behöver. Och sedan sänkte en del inte sin förbrukning med den modellen utan höjde lite så de fick bidrag.
 
  • Gilla
Selma 80
  • Laddar…
JanneJanne123
T Thomas_Blekinge skrev:
Så nu när högerpacket troligen vunnit valet ser vi framemot en sänkning av elpriserna direkt. Sverige bygger ny kärnkraft (frågan är bara vem som ska göra det) och allt blir bra igen.
Graf som visar elpriser med höjdpunkt på 72 öre mellan 00:00 och 01:00 och snittpost för morgondagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade jag varit Kristersson hade jag gjort en Magda och sagt att det här var tack vare mig.
 
  • Haha
  • Gilla
guggen och 7 till
  • Laddar…
L LiteForce skrev:
Problemet med skenande elpriser beror dels på att Moderaterna ville avreglera elmarknaden. Den första motionen om avregleringen av elmarknaden lades av Carl Bildt och Per Westerberg, båda från Moderaterna. Detta för elbolagen sk kunna styra priset på el.

När dagens politiker river ner välfärden i Sverige genom att sälja ut statliga bolag genomföra avregleringar kolonisationsregeringar som bråkar rakt in i kaklet om makten. På vilket sätt tror man då att det ska gynna befolkningen ? Sen om ni såg valdebatten i tv skyller man elbristen på Putin man skyller allt elände på Ryssland just nu för att få befolkningen med sig vilket säger en del och gynnar inte heller svenska folket. Sverige har så mycket el att vi till och med säljer överskottet till andra länder och kan man sälja överskott av el så har man inte elbrist helt enkelt. Vi exporterar mer el per år än vi importerar och så gott som all el vi importerar till Sverige kommer ifrån – Norge! [länk]
Sverige har elöverskott när det är varmt och nör det blåser, inte annars.

Regleringen av produkten el är inte samma sak som regleringen av marknaden där företag som producerar el verkar.

El som produceras måste förbrukas samma mikrosekund som den används.

Hade vi haft kvar 2 st kärnreaktorer så hade elpriserna varit 30 till 40 % lägre, vintern 2021/2022.

S och mp la ner kärnkraften.
 
  • Artikel om politisk debatt rörande kärnkraft med porträtt på skribenten Tomas Nordenskiöld.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hikkadu och 3 till
  • Laddar…
Vi har Arvika bankavtal 1 till 1 och kommer elda i kamin hela vintern. Klyvt ca: 3 kubik i sommar och med solbanken - så kommer elräkningen ligga på runt 100-200kW under vintern ;) Inte så orolig och vi har en 1000/l dieseltank med ats som kickar in om strömmen går eller till bilen om det behövs inköpt för 15kr/litern. Nej, vi är ganska förberedda samt har preppat mat för 1 år framöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.