Status
Tråden går ej att kommentera.
D Dayangel skrev:
Och gasen var reglerkraft innan då eller? Annars finns det väl ingen rimligare förklaring till att dom nu startar kolkraften igen istället för kärnkraft (som förvisso inte kan agera reglerkraft fullt ut), annat än att de tyska miljöstollarna fortfarande har för mycket att säga till om där nere.
Många hus har väl även värmts up med gas om jag förstår det rätt. Och när dom nu inte kan få gas så har dom börjat värma upp med el. Kan ha fel där men det är så jag uppfattat det.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Kolkraften är Tysklands reglerkraft, precis som Sveriges vattenkraft.
Och var får du det ifrån?
 
H hablam skrev:
Många hus har väl även värmts up med gas om jag förstår det rätt. Och när dom nu inte kan få gas så har dom börjat värma upp med el. Kan ha fel där men det är så jag uppfattat det.
Så är det säkert, men det faktum att de hellre väljer kol framför kärnkraft visar ju lite av skicket på det tyska sinnestillståndet varför de också inte borde få åtnjuta en varm och skön vinter.
 
D Dayangel skrev:
Så är det säkert, men det faktum att de hellre väljer kol framför kärnkraft visar ju lite av skicket på det tyska sinnestillståndet varför de också inte borde få åtnjuta en varm och skön vinter.
Jag försvarar inte eller kommenterar inte några beslut gällande vad som skapat denna situation. Vi ska dock inte glömma att vi valt samma väg.
 
H hablam skrev:
Jag försvarar inte eller kommenterar inte några beslut gällande vad som skapat denna situation. Vi ska dock inte glömma att vi valt samma väg.
*Vi. Jag är övertygad om att många människor, tillika mig själv inte känner att vi har valt detta. Det är många centrala beslut som tagits över huvudena på oss och därtill gisslandrama från diverse miljörörelser hos maktkåta politiker. De kan fortsätta skicka fram bölande Greta-kopior i valdebatter men förhoppningsvis kommer vanligt folk skicka klimathetsen i soptunnan framöver.
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Och var får du det ifrån?
Bra fråga. Läst i DI tidigare kanske.
Med det är uppenbart att den fyller samma funktion.
Relativt snabb att få igång och dra ner på.
Kärnkraft är raka motsatsen och man har inte så mycket annat att reglera med.
Någon % vattenkraft som de har räcker ju inte till.
 
D Dayangel skrev:
Och gasen var reglerkraft innan då eller? Annars finns det väl ingen rimligare förklaring till att dom nu startar kolkraften igen istället för kärnkraft (som förvisso inte kan agera reglerkraft fullt ut), annat än att de tyska miljöstollarna fortfarande har för mycket att säga till om där nere.
Vad jag har förstått så använder man inga mängder med gas för elproduktion.
Gasen går till uppvärmning och till industri primärt.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad jag har förstått så använder man inga mängder med gas för elproduktion.
Gasen går till uppvärmning och till industri primärt.
Någon i Europa använder ju stora mängder gas till just elproduktion som driver upp våra svenska elpriser så är jag tämligen tveksam till att det bara rör sig om ren och skär värmeproduktion.
 
D Dayangel skrev:
Någon i Europa använder ju stora mängder gas till just elproduktion som driver upp våra svenska elpriser så är jag tämligen tveksam till att det bara rör sig om ren och skär värmeproduktion.
Ja, gas används till elproduktion. Men det är ingen stor andel.
 
Hikkadu
 
  • Gilla
anml
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, gas används till elproduktion. Men det är ingen stor andel.
Så enkelt beskrivet är det alltså så att; dom saknar värmeproduktion från gasen och behöver el för att värma istället. Dom lider då av elbrist och vid sidan av ökad import så startar dom även kolkraftverk för att producera el som i sin tur kan producera värme.
 
D Dayangel skrev:
Någon i Europa använder ju stora mängder gas till just elproduktion som driver upp våra svenska elpriser så är jag tämligen tveksam till att det bara rör sig om ren och skär värmeproduktion.
Gasen är ju kraftigt strypt.
Kvar finns el.
Värmepumpsförsäljningen har ju exploderat i bland annat Tyskland.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Gasen är ju kraftigt strypt.
Kvar finns el.
Värmepumpsförsäljningen har ju exploderat i bland annat Tyskland.
Och återigen, då väljer stollarna alltså att dra igång kolen igen som driver upp elpriserna ännu mer. Goddag tyska yxskaft, må dom frysa säger jag.
 
D Dayangel skrev:
Och återigen, då väljer stollarna alltså att dra igång kolen igen som driver upp elpriserna ännu mer. Goddag tyska yxskaft, må dom frysa säger jag.
Nej, du driver aldrig upp elpriset genom att dra igång ner produktion. Det sänker priset.

Det är du som är fullständigt ute och cyklar.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, du driver aldrig upp elpriset genom att dra igång ner produktion. Det sänker priset.

Det är du som är fullständigt ute och cyklar.
Så jag är jag ute och cyklar om att dyraste energislaget med utsläppsrätter osv. driver upp priset på el? Hur många inlägg på denna site om att driftsättning av Karlshamnverkets oljebränning driver upp priset på elen hittar jag från dig då måntro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.