Status
Tråden går ej att kommentera.
Attitudeswe
F fribygg skrev:
Om din teori att ett höjt pris ger överskott skulle stämma borde inte tyskarna behöva återstarta sina kärnkraftverk och starten av fosildriven elproduktion i Finland nu i september borde vara fullständigt onödig.

Du har helt enkelt fel.
Det är klart man kan påverka både tillgång och efterfrågan.

Nu lär väl iofs all elproduktion vara lönsam från sådär 2kr så det är svårt att trolla fram mer tillgång med ett högre pris, men efterfrågan kan påverkas.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Och då startar man den dyraste elproduktionen iform av kol- och oljekraft alltså?
Ja, det är den man drar igång sist.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ahh!

Kanske räcker med att slangbella in några koppartrådar?
Det ger bara temporära avbrott då det är ganska lättfixat har jag hört.
Att öva lerduveskytte på isolatorerna tar tid att fixa ... speciellt om man prickar flera duvor.
Fast det är klart , slangbella/pilbåge med koppartråd är ju lättare att få tag på o ger säkerligen mindre straff om man råkar ut för en rik farbror blå.
En fattig husägare i blå uniform kanske tom låter dig stiga ur bilen för att slå en drill några hundra meter bort från bilen utan handfängsel just då han får ett samtal från frun då han inser att det som just hänt sänker räddar hans ekonomi. ;)
 
Attitudeswe
D Dayangel skrev:
Och då startar man den dyraste elproduktionen iform av kol- och oljekraft alltså?
Om man har ett avställt kolkraftverk så lär man nog starta det ja. 3 gånger sämre miljöprestanda än gas, men det lär få duga i detta läge i deras ögon. Så dyr är ju inte kolen heller om man bortser från skatter / utsläppshandel.

Dom borde återstarta sin kärnkraft istället kan jag tycka. Det är inte dumt att ändra sig när man inser att man slagit in på fel väg...
 
  • Gilla
Dayangel
  • Laddar…
Attitudeswe
Djoon Djoon skrev:
Det är mycket rönnbär nu...så det blir en kall vinter. Det är helt andra tider än vad vi varit vana vid. Det är inte bara Putin, det var dyrt redan förra vintern innan invasionen. Jag är också orolig för människorna som lever på fattigdomsgränsen, kommer folk att frysa ihjäl om elen stängs av tillfälligt? Samtidigt ger staten 250 miljarder till kapitalet. Det är märkliga tider vi lever i. Kanske alla preppers hade rätt ändå. Jag hoppas att vi fixar det tillsammans.
Dom gav garantier på 250Mdr det kostar inget att ge garantier om dom inte nyttjas (kk)

Utan garantier hade du istället fått betala elräkningen en gång i veckan.

Tibber har redan ändrat sina avtal så att dom fakturerar innan löning istället för efter, så i höst blir det två elräkningar på samma lön...
 
  • Gilla
Djoon
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är den man drar igång sist.
I Tysklands fall är det ju dock kärnkraften de släpper in på sistaplatsen, om de verkligen ville motverka höga priser så borde rimligtvis inte kolkraften vara så lättvindig att dra igång. Men de är ju som tidigare nämnt hycklare per definition.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det är klart man kan påverka både tillgång och efterfrågan.

Nu lär väl iofs all elproduktion vara lönsam från sådär 2kr så det är svårt att trolla fram mer tillgång med ett högre pris, men efterfrågan kan påverkas.
Absolut kan efterfrågan påverkas med ett för högt pris, det är ju redan pappersbruk som stängt då Sveriges konkuransfördel med gott om el 24/7 till ett överkomligt pris nu är historia.

För de flesta är det nog uppenbart att dagens höga priser inte ger ett överskott, här på forumet har jag inte sett någon annan än @Daniel109 hävda det.
Danskarna har ju mer än dubbla priset mot skåningarna nu och likafullt har de ett importbehov på över 1100MW
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Om man har ett avställt kolkraftverk så lär man nog starta det ja. 3 gånger sämre miljöprestanda än gas, men det lär få duga i detta läge i deras ögon. Så dyr är ju inte kolen heller om man bortser från skatter / utsläppshandel.

Dom borde återstarta sin kärnkraft istället kan jag tycka. Det är inte dumt att ändra sig när man inser att man slagit in på fel väg...
Stoltheten hos Habeck gör att de bara har sina resterande kärnkraftverk i standby-läge. Medans de tycker att vi ska exportera el till dem.

Med beskedet att det är ett norskt bolag som roffar åt sig flaskhalsavgifterna på kabeln till Tyskland så tycker jag lite civil olydnad är på sin plats. Klipp kabeln ;)
 
  • Gilla
Finnpucko och 2 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Stoltheten hos Habeck gör att de bara har sina resterande kärnkraftverk i standby-läge. Medans de tycker att vi ska exportera el till dem.

Med beskedet att det är ett norskt bolag som roffar åt sig flaskhalsavgifterna på kabeln till Tyskland så tycker jag lite civil olydnad är på sin plats. Klipp kabeln ;)
Termit som jag kanske nämnde i en annan tråd.. jag är på. Blir en bit att åka men det kan helt klart vara värt, bara att hojta till.
 
  • Gilla
Kempa_swe
  • Laddar…
Hikkadu
 
Attitudeswe
F fribygg skrev:
Absolut kan efterfrågan påverkas med ett för högt pris, det är ju redan pappersbruk som stängt då Sveriges konkuransfördel med gott om el 24/7 till ett överkomligt pris nu är historia.

För de flesta är det nog uppenbart att dagens höga priser inte ger ett överskott, här på forumet har jag inte sett någon annan än @Daniel109 hävda det.
Danskarna har ju mer än dubbla priset mot skåningarna nu och likafullt har de ett importbehov på över 1100MW
Felet är att för få nås av prissignalen. Både företag och hushåll ligger bundet eller månadsrörligt. Bara dom med timrörligt (färre än 10% av hushållen) nås av signalen att duscha imorgon istället och vänta med att ladda bil till natten.

Ta bort energiskatten på natten så går prissignalen fram lite bättre...

Du kan aldrig få ett överskott på el. Balansen måste vara perfekt i varje ögonblick. Du kan dock få ett underskott då nått måste kopplas bort...

Får vi bara igång våra 2 reaktorer och milt väder så kan vi hålla borta kontinentens priser då vår export är maxad.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Vad skulle alternativet vara?
Sänks priset så räcker inte elen.
Enda alternativet är enligt min mening att reglera handeln mellan områdena.

Jag förstår den teoretiska idén om ett självreglerande system där hela den övervinst som skapas av transporthinder måste öronmärkas till att eliminera transporthindren och därmed skapa förutsättningar för en fri marknad där inte transporthinderna i sig skapar orimliga prisdifferenser.

Problemet är att det inte funkar i praktiken eftersom det både är för trögt och dessutom ofta omöjligt att realisera. Det kommer aldrig att finnas förutsättning för en helt fri pan-europeisk elmarknad och därför kan vi inte heller ha en sådan.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
I Tysklands fall är det ju dock kärnkraften de släpper in på sistaplatsen, om de verkligen ville motverka höga priser så borde rimligtvis inte kolkraften vara så lättvindig att dra igång. Men de är ju som tidigare nämnt hycklare per definition.
Kolkraften är Tysklands reglerkraft, precis som Sveriges vattenkraft.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Kolkraften är Tysklands reglerkraft, precis som Sveriges vattenkraft.
Och gasen var reglerkraft innan då eller? Annars finns det väl ingen rimligare förklaring till att dom nu startar kolkraften igen istället för kärnkraft (som förvisso inte kan agera reglerkraft fullt ut), annat än att de tyska miljöstollarna fortfarande har för mycket att säga till om där nere.
 
S S0L0 skrev:
Varför ska vi ställa upp för våra grannländer? Det är Danmarks fel att vi fick stänga Barsebäck, sen gnällde de när vi inte kunde exportera el och fick el zoner.

Varför ska vi hjälpa Tyskland, när de stänger ner kärnkraft självmant för att de ska ha dyra vindsnurror som inte fungerar?

Det finns folk i detta landet som inte klarar prishöjningar pga att medel inkomsten är fortfarande ca 18000kr efter skatt. En normal hyra runt Göteborg ligger idag uppemot ca 10000kr.
Medelinkomsten är faktiskt 37000 i Sverige källa : https://www.scb.se/hitta-statistik/...ildning-jobb-och-pengar/medelloner-i-sverige/

Vet inte vart du hittar på dina siffror ifrån. Känner faktiskt inte en enda person som har så låg lön som jobbar heltid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.