Status
Tråden går ej att kommentera.
F fribygg skrev:
Är det inte du som hävdat att vi inte har någon brist?
Inte i Sverige. Vi exporterar rejält. Men på EU nivå är det brist så att priset blir klart högre än produktionspris.
 
MaxHugo
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
Är eu som bestämmer hur mycket vi måste exportera, men elområden är inte eu som bestämt
Det var EU kommissionen som tvingande Svenska kraftnät att dela upp nätet i olika områden. Sen är det överföringsbegränsningarna i vårt elnät som avgjort var dom olika zoner ska vara.
 
D Dayangel skrev:
Han brukar faktiskt flika in med att vi inte har någon brist (vilket vi förvisso har några timmar per år) men att det är resten av Europa som har det. Alternativet har vi redan föreslagit.. kapa all export över hela Europa och låt var land stå sitt kast för oansvarig energipolitik. Jag offrar lätt ett par timmar utan ström i Sverige för att det skulle bli verklighet.

Edit: övriga frihandelsavtal med daddlar och apelsiner kan vi så klart ha kvar, men riv ner elmarknaden över hela unionen.
Jag däremot ser gärna att vi exporterar när vi har överskott, både för att hjälpa grannländerna och för att tjäna pengar.
Om jag säger OM någon skulle vilja och dessutom kunna exportera till oss under topplasttimmen vore investeringarna i kablar över gränserna väl investerade och motiverade.
 
  • Gilla
Dayangel
  • Laddar…
Med den sortens energiegoism som vissa här förespråkar hur blir det då med den enade fronten mot Ryssland?

Jag förmodar att alla ni som förespråkar stopp i energiexporten har gjort militärtjänst och är aktiva i hemvärnet? Om era planer genomförs kommer ni ju att behöva slåss vid fronten småningom.
 
  • Gilla
byggatefat och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Inte i Sverige. Vi exporterar rejält. Men på EU nivå är det brist så att priset blir klart högre än produktionspris.
Vi exporterar inte "rejält" netto exporten lär ligga runt 25twh, vi är tvungna pga EU lagar. Då EU länder köper el till vilket pris som helst för att rädda deras egna arsle och driver upp priserna.

Sen är elpriset kopplat till gas priset, det är som Soviet all over again.
 
  • Gilla
Finnpucko
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Jag var emot det innan pga att det borde kunna lösas med flaskhalsavgifter som användes för motköp eller återbetalning, men efter att ha förstått att kabeln mot Tyskland ägs av ett norskt företag som profiterar på våra höga priser som den skapar har jag svängt. Klipp den bara.
Nej, de profiterar inte på våra höga priser. De profiterar på att vi har lägre pris än Tyskland.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Inte i Sverige. Vi exporterar rejält. Men på EU nivå är det brist så att priset blir klart högre än produktionspris.
Visst exporterar vi oftast.
Hävdar du att det blir brist om priset skulle sänkas?
Blir det mindre brist eller rentav överskott om man höjer priset?
 
F fribygg skrev:
Visst exporterar vi oftast.
Hävdar du att det blir brist om priset skulle sänkas?
Blir det mindre brist eller rentav överskott om man höjer priset?
Det är ingen elbrist i Sverige, förstår inte varför folk inte ha fattat detta än, det är brist pga att vi måste exportera en viss % då räcker inte krämen till i våra egna ledningar.
 
F fribygg skrev:
Visst exporterar vi oftast.
Hävdar du att det blir brist om priset skulle sänkas?
Blir det mindre brist eller rentav överskott om man höjer priset?
Ja.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Jag sa redan förra vintern att det skulle ju vara ytterst tråkigt för kontinenten om nån gick loss med en hagelbrakare på transformatorstationerna som till kablarna ned till kontinenten. ;)
Tror alla i SE 3 & 4 skulle gråta massor då....
glädjetårar
Ahh!

Kanske räcker med att slangbella in några koppartrådar?
 
D Daniel 109 skrev:
Ja.
Blir det överskott om priset höjs?
 
H heimlaga skrev:
Med den sortens energiegoism hur blir det då med den enade fronten mot Ryssland?

Jag förmodar att alla ni som förespråkar stopp i energiexporten har gjort militärtjänst och är aktiva i hemvärnet? Om era planer genomförs kommer ni ju att behöva slåss vid fronten småningom.
Den enade fronten (om den nu ens finns på riktigt annat än i media och i valdebatter) kommer successivt brytas ner av energipriserna. Få bryr sig om grannen om man tvingas leva och sova i minusgrader, jag är inte blyg med att säga att ryssen fanken får ta Ukraina om det blir så illa att mitt liv riskerar att landa på gatan.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, de profiterar inte på våra höga priser. De profiterar på att vi har lägre pris än Tyskland.
Fakta 1: vi har höga priser för att vi är tvungna att mätta våra exportkablar, annars importerar vi priset dit vi exporterar.

Fakta 2: hade svenska kraftnät ägt kabeln hade de plockat in flaskhalsavgifterna

Fakta 3: flaskhalsavgifterna hade kunnat användas till att antingen bygga ut vårt stamnät eller som det nu kommer bli, återföras till svenska konsumenter

Om du har möjligheten att lägga ihop 1+1 så ser du att norska bolaget tar dessa pengar istället samtidigt som vi får högre priser.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Blir det överskott om priset höjs?
Om priset höjs så minskar efterfrågan och viljan att leverera ökar, så ja då blir det ett överskott.
 
D Daniel 109 skrev:
Om priset höjs så minskar efterfrågan och viljan att leverera ökar, så ja då blir det ett överskott.
Aldrig funderat på att nyttja citat-funktionen så man har lite koll på vem du svarar :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.