M Mortsken skrev:
Det gör vi inte.
Tror inte en sekund på att Vattenfall har svängt runt på ett mätarskåp. Kanske bara kapat befinligt dålig stolpe, satt upp en ny med nedledare, ny servicelåda och en ny kabel mellan låda och mätarskåp. Så där får du nog tänka om en del.
 
E elmont skrev:
Och Vattenfall har helt rätt i att det är ditt skåp och ditt problem.
Hur kunde dom då ändra dess placering utan att be om lov?

//
 
  • Gilla
gunric och 1 till
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Hur kunde dom då ändra dess placering utan att be om lov?

//
Du får fråga TS om mätarskåpets placering ändrats något eller bara en ny stolpe och en ny servicesäkringslåda med nya kablar mellan dom.
 
A AG A skrev:
Sympati, eftertanke, och hjälpsamhet är tre ord som du inte känner till. Bara för att Vattenfall kanske får sätta skåpet så att TS nu har svårt att komma åt det, så måste de inte göra det. Du kanske tycker att Vattenfall borde ha lagt skåpet löst på marken, så inte stackars Vattenfall tvingas sätta upp stolpar. Det var ju inte TS som krävde en ny stolpe. Utan det var Vattenfall som ville byta stolpe. Varför kan man då inte anse att det vore mer sympatiskt och tänka efter lite och vara så hjäpsam att man vrider skåpet så TS kommer åt nu också
Det kan ju även vara så att den som flyttade skåpet inte såg nått problem med den nya placeringen.
Och som jag ser det kan man lätt komma till skåpet på den sida om diket som skåpet sitter på, man behöver ju inte ner i diket.
 
Irmeli1 Irmeli1 skrev:
Har en fritidsfastighet där elstolpe finns placerad vid utkanten av tomtens ena hörn. Elmätarskåpet har sedan 1960-talet varit monterad på denna stolpe utan problem.

När Vattenfall för några år sedan bytte till ny stolpe sågade de delvis ned den gamla stolpen och flyttade skåpet riktad mot diket i stället för mot tomtsidan. Vilket gör att man får stora problem att komma åt att låsa upp/öppna skåpet då marken lutar brant ned mot diket.

Jag har bett Vattenfall återställa mätarskåpets placering till ursprungligt läge. Men får till svar att deras tekniker har bedömt att det skall gå att komma åt att öppna med den nya placeringen. När jag inte nöjer mig med detta svar utan vill att de återställer placeringen av skåpet, så svarar de att ”Mätarskåpet är kundens ansvar och vi ansvarar endast för elmätaren. Vänligen kontakta en elektriker som hjälper er med att vrida mätarskåpet.”

Kostar säkert ett antal 1000:- att få hit en elektriker. Mycket pengar när man som 80-åring har en låg pension.

Min fråga är om Vattenfall har rätt att göra dylika förändringar? Var på plats när de bytte till ny stolpe. Det enda de frågade om var om det var ok att montera ett stag med vajer i min häck, vilket jag tyvärr godkände. (skadegörelse som ej återställdes) På den första bilden syns mitt elmätarskåp. Den andra bilden visar även Vattenfalls lite mindre skåp, riktad mot min tomt. Fastighet belägen i Haninge kommun
Lite märkligt att du fick behålla Placering av skåpet på stolpen. Kraftbolagen brukar inte vilja ha det så
 
Perssel Perssel skrev:
Lite märkligt att du fick behålla Placering av skåpet på stolpen. Kraftbolagen brukar inte vilja ha det så
Finns ingenting om att måste flytta befintligt skåp på stolpe till husvägg, bara vid nyanslutning ska det vara på husvägg.
 
J jonaserik skrev:
Finns ingenting om att måste flytta befintligt skåp på stolpe till husvägg, bara vid nyanslutning ska det vara på husvägg.
Eller som markskåp eller på EGEN stolpe, men stolpens ägare bestämmer över stolpen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
E elmont skrev:
Eller som markskåp eller på EGEN stolpe, men stolpens ägare bestämmer över stolpen.
Tror att det framkommit tillräckligt med info till TS nu så något mer behövs nog inte.
 
1 Det heter SERVIS. Kabeln från nätägarens låda är en servisledning. i lådan finns nätägarens servisledningssäkring. I mätarskåpet sitter servissäkringarna.
2 Montera ett plåttak på den kapade stolpen så att den inte ruttnar när regnvatten tränger in i ändträt. Om du ber Vattenfall lite snällt så kanske dom kan ge dig ett stolptak lika det som sitter i toppen på den nya stolpen.
3 Var glad att Vattenfall underhåller sitt nät och ger dig en säkrare elmatning.
 
Det konstiga(ste) med sådana här trådar är inte att företag och myndigheter sk-ter i kundhänsyn.

Det konstiga(ste) är att det dyker upp en massa inlägg som tar företag och myndigheter i försvar (som om de hade behov av det).
En variant på jante tror jag? "Håll truten lilla människa!".
 
  • Gilla
SvenP och 2 till
  • Laddar…
8 80- skrev:
2 Montera ett plåttak på den kapade stolpen så att den inte ruttnar när regnvatten tränger in i ändträt.
Så det som sitter, duger tydligen inte?
Dålig upplösning. Trästolpe, svart spettliknande objekt, rep, naturbakgrund, suddig, överexponerad himmel, lite kontrast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Irmeli1 Irmeli1 skrev:
Har en fritidsfastighet där elstolpe finns placerad vid utkanten av tomtens ena hörn. Elmätarskåpet har sedan 1960-talet varit monterad på denna stolpe utan problem.

När Vattenfall för några år sedan bytte till ny stolpe sågade de delvis ned den gamla stolpen och flyttade skåpet riktad mot diket i stället för mot tomtsidan. Vilket gör att man får stora problem att komma åt att låsa upp/öppna skåpet då marken lutar brant ned mot diket.

Jag har bett Vattenfall återställa mätarskåpets placering till ursprungligt läge. Men får till svar att deras tekniker har bedömt att det skall gå att komma åt att öppna med den nya placeringen. När jag inte nöjer mig med detta svar utan vill att de återställer placeringen av skåpet, så svarar de att ”Mätarskåpet är kundens ansvar och vi ansvarar endast för elmätaren. Vänligen kontakta en elektriker som hjälper er med att vrida mätarskåpet.”

Kostar säkert ett antal 1000:- att få hit en elektriker. Mycket pengar när man som 80-åring har en låg pension.

Min fråga är om Vattenfall har rätt att göra dylika förändringar? Var på plats när de bytte till ny stolpe. Det enda de frågade om var om det var ok att montera ett stag med vajer i min häck, vilket jag tyvärr godkände. (skadegörelse som ej återställdes) På den första bilden syns mitt elmätarskåp. Den andra bilden visar även Vattenfalls lite mindre skåp, riktad mot min tomt. Fastighet belägen i Haninge kommun
Hej tänk på att det kan vara en dålig idé att tjafsa för mycket med vattenfall om det har vart med om kunder som blivit ålagda att hitta en annan lösning än stolpe för mätaren. Det är inte billigt att sätta dit ett markskåp
 
J jonaserik skrev:
Du får fråga TS om mätarskåpets placering ändrats något eller bara en ny stolpe och en ny servicesäkringslåda med nya kablar mellan dom.
Det står ju i första inlägget:

När Vattenfall för några år sedan bytte till ny stolpe sågade de delvis ned den gamla stolpen och flyttade skåpet riktad mot diket i stället för mot tomtsidan.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
C cullberg skrev:
Jag kanske inte förstår helt, men detta känns som ett ickeproblem. Lägg din tid och energi på något annat mer givande. Skulle du mot förmodan behöva byta en huvudsäkring så kan du kanske ta hjälp i värsta fall? Vanligtvis så öppnar folk inte dessa skåpen på flera år om anläggningen fungerar korrekt.
Typ inte lägga din tid att skriva på forum?
 
Konstigt att få många tycker att det är ts problem med skåpet. Även om hon äger det är det ju Vattenfall som flyttat på det. Man får väl inte flytta på andras saker hur som helst?
Hade det funnits en verklig anledning till placeringen hade de inte uppmanat henne att ta dit elektriker för att flytta på det.
Sen kan man ju tänka att det kan vara en risk att bråka för mycket om skåpen inte ska sitta på stolpen egentligen.
Vad kostar det att byta till markskåp?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.