19 723 läst · 100 svar
20k läst
100 svar
Elmätarskåp felplacerad på elstolpe av Vattenfall
Ja hade vattenfall vart riktigt griniga så hade dom kunnat kräva en flytt av skåpet bort från deras stolpe och det kostar snabbt stora pengar med att samtidigt gräva ner ny ledning. då det troligtvis blir ett fasadskåp istället och nya kablar dit och in till huvudsäkringar/nästa skarv punkt/elcentral ofta ett jobb som kan sluta på 6 siffrigt och som man nog inte ville tvinga på ts
Egentligen ska ju inte kundens elskåp sitta på vattenfalls stolpe alls
Nu har man försökt vara lite hygglig med att vrida skåpet och lämna gamla stolpen och troligen har ledningar och komma åt med grävmaskin att byta stolpen och annat på platsen som vi inte riktigt ser på bilderna tvingat dom att vrida elskåpet.
Man har altså vridit skåpet för att vara snäll och för att det skulle gå att genomföra stolpbytet och att det på sikt fixas till med att kunden flyttar in sitt elskåp till lämplig plats.
Man har inte vridit elskåpet för att jäklas eller för skojs skull
Huvudsäkringar ska ju vara tillgängliga och det är dom på bilden, kanske inte för ts men för en yngre människa så kan man stå i slänten och kolla huvudsäkringar.
Man har ingen möjlighet att vinna över vattenfall i det här fallet då dom redan har gjort mer än dom måste och det är kundens ansvar om kunden vill bekosta ombyggnad till annan lösning och då kommer man mest troligt neka till montering av kunds mätarskåp på sin stolpe
Egentligen ska ju inte kundens elskåp sitta på vattenfalls stolpe alls
Nu har man försökt vara lite hygglig med att vrida skåpet och lämna gamla stolpen och troligen har ledningar och komma åt med grävmaskin att byta stolpen och annat på platsen som vi inte riktigt ser på bilderna tvingat dom att vrida elskåpet.
Man har altså vridit skåpet för att vara snäll och för att det skulle gå att genomföra stolpbytet och att det på sikt fixas till med att kunden flyttar in sitt elskåp till lämplig plats.
Man har inte vridit elskåpet för att jäklas eller för skojs skull
Huvudsäkringar ska ju vara tillgängliga och det är dom på bilden, kanske inte för ts men för en yngre människa så kan man stå i slänten och kolla huvudsäkringar.
Man har ingen möjlighet att vinna över vattenfall i det här fallet då dom redan har gjort mer än dom måste och det är kundens ansvar om kunden vill bekosta ombyggnad till annan lösning och då kommer man mest troligt neka till montering av kunds mätarskåp på sin stolpe
Redigerat:
K Kirre2 skrev:Konstigt att få många tycker att det är ts problem med skåpet. Även om hon äger det är det ju Vattenfall som flyttat på det. Man får väl inte flytta på andras saker hur som helst?
Hade det funnits en verklig anledning till placeringen hade de inte uppmanat henne att ta dit elektriker för att flytta på det.
Sen kan man ju tänka att det kan vara en risk att bråka för mycket om skåpen inte ska sitta på stolpen egentligen.
Vad kostar det att byta till markskåp?
Den yngsP Putte 9497 skrev:
Detta är ju ofta ett bra diskussionsforum. Tyvärr övergår inläggen ofta i en massa käbbel medlemar emellan. Jag ställde en fråga då jag hade problem, och många har varit hjälpsamma. Tycka olika är ok, men klantiga nedsättande kommentarer är ovärdigt och visar bara att de lider av besserwisserfasoner.E elmont skrev:Och hur ska man särbehandla, dyslektiker slipper räkningar för att dom har problem med att läsa dom? Och ålder är ingen sjukdom utan ett helt normalt tillstånd, när man blir äldre får ALLA anpassa sig och lösa sina "problem". Och i det här fallet är det så enkelt att man lejer en elfirma till att skaffa ett markstativ och flytta skåpet. Visst det kostar en slant, men det gör det mesta man behöver hjälp med. Om några år kommer stolpen att ha ruttnat så att inget skåp kan sitta på den, ska då vattenfall komma och byta stolpen?
Nej, dom får skit för att dom flyttat skåpet till andra sidan stolpen och därmed försämrat tillgängligheten.E elmont skrev:Alternativet i det här fallet hade varit att Vattenfal krävt flyttning av skåpet så att dom kunde demontera deras utdömda stolpe. Nu får dom skit för att dom i all välmening lämnar en bit av stolpen. Om kunden är en äldre tant eller en yngling kan ju inte spela någon roll för man kan ju inte behandla kunder olika pga ålder.
Dvs Vattenfall har gjort en försämring och vill att kunden betalar någon annan för att rätta till det.
Nu har jag inte läst alla svar (endel dock)
och som tips som inte har med den juridiska biten att göra:
Köp några impregnerade 2tum4or kapa i lämplig längd och bygg en liten bro istället för spång.
Typ 1.5m bred, eller 2m om du vill känna dig säker.
Tar troligen mindre tid pengar och energi än att bråka med vattenfall oavsett vem som har rätt.
Köp några impregnerade 2tum4or kapa i lämplig längd och bygg en liten bro istället för spång.
Tar troligen mindre tid pengar och energi än att bråka med vattenfall oavsett vem som har rätt.
Så du tycker att det vore mera just att tvinga kunden att flytta sitt skåp på en egen ställning, när dom nu måste byta stolpar.
Ps
Man måste då och då byta ut g:a stolpar för dom har en begränsad livslängd. För att slippa dra nya ledningar brukar man sätta dom nya stolparna på samma plats som dom g:a. Stolpen som har kapats har en begränsad livslängd och skåpet måste ändå under överskådlig tid flyttas och då TS är missnöjd med det nuvarande så kanske det skulle vara ide att se till att flytten utförs.
Ps
Man måste då och då byta ut g:a stolpar för dom har en begränsad livslängd. För att slippa dra nya ledningar brukar man sätta dom nya stolparna på samma plats som dom g:a. Stolpen som har kapats har en begränsad livslängd och skåpet måste ändå under överskådlig tid flyttas och då TS är missnöjd med det nuvarande så kanske det skulle vara ide att se till att flytten utförs.
Jag skulle nog säga att vattenfall brukar ha rätt bra koll på regelverket och vad som gäller och att det som ts upplever som en försämring av skåpets läge är en parantes då skåpet ska vara tillgängligt och det är fullt möjligt för dom flesta att stå i ett dike och en slänt och öppna ett skåp dom få ggr det behövs.
skåpet ska ju egentligen inte alls sitta i vattenfalls stolpe
Vill man ha det ombyggt till mer tillgängligt så betalar man själv dessa kostnader
Vattenfall har redan varit snälla och inte tvingat fram ett mer akut åtgärdsbehov.
Att skåpet suttit i vattenfalls stope gör det inte rätt och inte till att det ska va så i all framtid utan såna här tokigheter ska rättas till och sen är det olika hur hårt man pressar på om dessa åtgärder
Att det är dyrt och kostar pengar betyder inte att det är nån annan som ska betala utan att bo i hus kostar pengar då saker behöver åtgärdas
skåpet ska ju egentligen inte alls sitta i vattenfalls stolpe
Vill man ha det ombyggt till mer tillgängligt så betalar man själv dessa kostnader
Vattenfall har redan varit snälla och inte tvingat fram ett mer akut åtgärdsbehov.
Att skåpet suttit i vattenfalls stope gör det inte rätt och inte till att det ska va så i all framtid utan såna här tokigheter ska rättas till och sen är det olika hur hårt man pressar på om dessa åtgärder
Att det är dyrt och kostar pengar betyder inte att det är nån annan som ska betala utan att bo i hus kostar pengar då saker behöver åtgärdas
TS har ganska tidigt i tråden upplyst om att samfälligheten inte vill ha någon spång eller något som helst över diket.M MrDizzy skrev:Nu har jag inte läst alla svar (endel dock)
Men är detta verkligen ett problem? Det kan väl max vara 1gång per år som man måste öppna skåpet?Irmeli1 skrev:Har en fritidsfastighet där elstolpe finns placerad vid utkanten av tomtens ena hörn. Elmätarskåpet har sedan 1960-talet varit monterad på denna stolpe utan problem.
När Vattenfall för några år sedan bytte till ny stolpe sågade de delvis ned den gamla stolpen och flyttade skåpet riktad mot diket i stället för mot tomtsidan. Vilket gör att man får stora problem att komma åt att låsa upp/öppna skåpet då marken lutar brant ned mot diket.
Jag har bett Vattenfall återställa mätarskåpets placering till ursprungligt läge. Men får till svar att deras tekniker har bedömt att det skall gå att komma åt att öppna med den nya placeringen. När jag inte nöjer mig med detta svar utan vill att de återställer placeringen av skåpet, så svarar de att ”Mätarskåpet är kundens ansvar och vi ansvarar endast för elmätaren. Vänligen kontakta en elektriker som hjälper er med att vrida mätarskåpet.”
Kostar säkert ett antal 1000:- att få hit en elektriker. Mycket pengar när man som 80-åring har en låg pension.
Min fråga är om Vattenfall har rätt att göra dylika förändringar? Var på plats när de bytte till ny stolpe. Det enda de frågade om var om det var ok att montera ett stag med vajer i min häck, vilket jag tyvärr godkände. (skadegörelse som ej återställdes) På den första bilden syns mitt elmätarskåp. Den andra bilden visar även Vattenfalls lite mindre skåp, riktad mot min tomt. Fastighet belägen i Haninge kommun
Har du ingen snäll granne eller någon bekant som kan hjälpa dig?
Kanske lite svårt att se på bilderna men jag ser det som att du borde ganska enkelt kunna ordna ett litet plan vid din gamla stolpe. Vettigt gjort bör det kunna bli bra och kanske bättre än originalläget och inte inkräkta på delen vid diket som en spång e.dyl.Irmeli1 skrev:
Och i frågan mot VF har du fått många bra svar dvs de som försöker förklara att det redan är gjort med lite välvilja där gamla stolpen lämnats till dig med skåpet på. Med någon mer byråkratiskt lagt inblandad från deras sida hade du fått ordna någon nutida lösning som flera nämnt det är svårt att runda om det dras till sin spets.
Det spretar alltid i svaren för denna typen trådar men i ditt fall är det ganska klart. Tänk på hur det brukar resoneras i andra trådar här där regelverk ska följas till varje pris annars kanske orättvist osv. Tänk även på de flesta i VF pyramid där utförarna och några steg upp är väldigt utsatta numera under olika regelverk internt som ska följas annars repressiva följder i många fall på ett eller annat sätt. Det är få som inte tidigt stukas av detta och sen flyter med som döda fiskar i sitt jobb och "gör rätt".
Medlem
· Västernorrland
· 10 920 inlägg
det finns inga nedsättande kommentarer.....Det handlar bara om två sidor av saken. Du som är drabbad ser det på ditt sätt och elbolaget och andra skribenter ser det på ett annat sätt. Vi som skriver att det typ inte går att lösa på det viset du vill ser bara krasst på saken ungefär som elbolaget gör. Det är liksom så det fungerar.Irmeli1 skrev:Den yngs
Detta är ju ofta ett bra diskussionsforum. Tyvärr övergår inläggen ofta i en massa käbbel medlemar emellan. Jag ställde en fråga då jag hade problem, och många har varit hjälpsamma. Tycka olika är ok, men klantiga nedsättande kommentarer är ovärdigt och visar bara att de lider av besserwisserfasoner.
Om jag tolkar bilderna korrekt så sitter servis säkringarna i den nya stolpen, den ägs av vattenfall. så dom kan göra precis vad dom vill med denna.
Stolpe 2 som är kapad och har plåt hatt, tolkar jag som är derass gammla stople, då är igen problemet det samma, det är Vattenfalls Egendom. Dom skulle enkelt kunna säga att du behöver betala kostnaden för att montera din elmätare på fasaden då du inte är ägare till stolpen.
Normalt har man inte mätare på stolpar men servis säkringar endast.
Reglerna som vattenfall har är. Dom ansvarar BARA fram till anslutnings punkten och Mätaren i sig, INGET annat, så allt som INTE är kabel till anslutningen i skåpet eller mätaren är derass problem det har varit så i flera år nu.
Om du nu anser att detta är ett så pass stort problem så får du ta kostnaden och flytta mätaren till fasaden.
Bor i Vendelsö så jag vet att tidigare hade du haft servis säkringarna uppe i toppen på stoplen.
Det hade vi innan vattenfall grävde ner nya ledningar i området.
//Niclas
Auktoriserad Elinstallatör för regelefterlevnad // Fullständig Auktorisation A
Stolpe 2 som är kapad och har plåt hatt, tolkar jag som är derass gammla stople, då är igen problemet det samma, det är Vattenfalls Egendom. Dom skulle enkelt kunna säga att du behöver betala kostnaden för att montera din elmätare på fasaden då du inte är ägare till stolpen.
Reglerna som vattenfall har är. Dom ansvarar BARA fram till anslutnings punkten och Mätaren i sig, INGET annat, så allt som INTE är kabel till anslutningen i skåpet eller mätaren är derass problem det har varit så i flera år nu.
Om du nu anser att detta är ett så pass stort problem så får du ta kostnaden och flytta mätaren till fasaden.
Bor i Vendelsö så jag vet att tidigare hade du haft servis säkringarna uppe i toppen på stoplen.
//Niclas
Du har uppfattat installation av skåp m.m. korrekt. Regelverket kring elsäkerhet och installationer har nog ändrats väsentligt sedan denna elinstallation gjordes för över 50 år sedan av Vattenfall. Nyinstallationen uppfyllde uppenbarligen då gällande krav. Vattenfall har inte ens antytt att skåpet inte får sitta kvar på deras gamla stolpe. Att kunders mätarskåp sitter placerade på Vattenfalls stolpar är inget ovanligt vid äldre anslutningar. Men inget de tillåter i dagsläget vid nyinstallation.TheCardinal skrev:Om jag tolkar bilderna korrekt så sitter servis säkringarna i den nya stolpen, den ägs av vattenfall. så dom kan göra precis vad dom vill med denna.
//Niclas
Men det kan mycket väl bli så att jag i framtiden får åläggande om att skåpet skall flyttas och inte sitta kvar på Vattenfalls gamla stolpe. Dock kan jag inte på Vattenfalls infosidor utläsa att det är KRAV på att mätarskåp skall vara placerad på fasad av byggnation.
Nu hör det till saken att Eltel Networks på uppdrag av Vattenfall så sent som i går bytte elmätaren i skåpet till en nyare modell. Eftersom jag hade fått meddelande om att mätarbyte skulle ske, så frågade jag om de samtidigt kunde be teknikern vrida/flytta skåpet. Svaret blev: ”Mätarskåpet är kundens ansvar och vi ansvarar endast för elmätaren. Vänligen kontakta en elektriker som hjälper er med att vrida mätarskåpet.”
Detta svar tolkar jag som att de tillåter att mätarskåpet sitter kvar på deras stolpe, och jag har t.o.m. tillåtelse att låta en elektriker flytta den en aning.
Medlem
· Västernorrland
· 10 920 inlägg
Jag kan ledigt föreställa mig att den gamla stolpen som skåpet nu sitter på har övergått i din ägo. De har i fortsättningen bara koll på den nya stolpen som sitter där. Du gör alltså precis som du vill med skåpets placering.
Jag skulle bett en händig granne lossa skåpet och flytta det ett kvarts varv på stolpen. Vad jag vet finns det inga regler som säger att kabeln måste gå spikrakt upp från marken in i skåpet, så det behövs ingen elektriker för att göra det jobbet...Irmeli1 skrev:
Om Vattenfall mot all förmodan skulle märka nåt får du säga att skåpet blåste ner och grannen hjälpte till att skruva upp det igen...