19 710 läst · 100 svar
20k läst
100 svar
Elmätarskåp felplacerad på elstolpe av Vattenfall
Lyckligtvis går det många år mellan strömavbrotten numera. Men om inte Vattenfall skickar ut meddelande om elavbrott så måste man själv kolla att inte huvudsäkring har blivit utlöst i mätarskåpet.Appendix skrev:
Hur länge sedan gjordes elinstallation på din fastighet?
Tack, du har helt rätt! Det enda man får från ”markfolket” är artiga standardsvar. Ibland har dom inte orkat läsa tidigare mailinlägg ens med tanke på skiftande svarH HEM2121 skrev:
Om du tittar lite närmre på bilden ser du att de bytt stolpe och kapat den gamla med skåpet. Ett vanligt sätt i såna fall och TS ansvarar då som vanligt för skåpet som inte längre är placerat på VF stolpe. Lite udda just här med stolparna tätt men principiellt samma som tex ett nutida markskåp i närheten stolpen.E elmont skrev:Och Vattenfall har helt rätt i att det är ditt skåp och ditt problem. Att du får ha skåpet på deras stolpe ska du vara glad för, vid nyinstallation i dag tillåter dom sällan stolpmonterade skåp.
I dag skulle dom kräva endera ett markskåp eller ett fasadskåp på hus.
Ps
Ställer du frågor så får du finna dig i att det kommer svar/förslag som du inte bett om för att lösa ditt problem.
Så även om det är surt för TS är råden som pekar mot att ev förändringar får man själv bestå de riktiga. Inte mycket att göra i dialoger med VF här tyvärr.
Om jag hängt med rätt nu. Så är det 2 stolpar varav en är en stubbe och där sitter mätarskåpet, kanske med mätarsäkringar som är abbonentens och ska utlösa först. På den andra stolpen sitter en låda med servicesäkringar som är ett steg högre än mätarsäkringarna, det är vattenfalls skåp/låda och inget som en abbonent ska rota i.
Helt korrekt uppfattat!J jonaserik skrev:Om jag hängt med rätt nu. Så är det 2 stolpar varav en är en stubbe och där sitter mätarskåpet, kanske med mätarsäkringar som är abbonentens och ska utlösa först. På den andra stolpen sitter en låda med servicesäkringar som är ett steg högre än mätarsäkringarna, det är vattenfalls skåp/låda och inget som en abbonent ska rota i.
Jag gissar att svaret på din fråga är att ja, de har rätt till det.
Men man hade ju kunnat låta skåpet vara vänt åt samma håll kan jag tycka.
Men man hade ju kunnat låta skåpet vara vänt åt samma håll kan jag tycka.
Vad jag förstår så har nätägaren vridit lite på skåpet, anledningen är troligen för att lättare få plats med servicesäkringslådan, den satt troligen uppe vid luftledningen i gamla stolpen, men numera monteras de oftast i ungefär bröst-/axelhöjd.A AG A skrev:
Vad är egentligen problemet?Irmeli1 skrev:Har en fritidsfastighet där elstolpe finns placerad vid utkanten av tomtens ena hörn. Elmätarskåpet har sedan 1960-talet varit monterad på denna stolpe utan problem.
När Vattenfall för några år sedan bytte till ny stolpe sågade de delvis ned den gamla stolpen och flyttade skåpet riktad mot diket i stället för mot tomtsidan. Vilket gör att man får stora problem att komma åt att låsa upp/öppna skåpet då marken lutar brant ned mot diket.
Jag har bett Vattenfall återställa mätarskåpets placering till ursprungligt läge. Men får till svar att deras tekniker har bedömt att det skall gå att komma åt att öppna med den nya placeringen. När jag inte nöjer mig med detta svar utan vill att de återställer placeringen av skåpet, så svarar de att ”Mätarskåpet är kundens ansvar och vi ansvarar endast för elmätaren. Vänligen kontakta en elektriker som hjälper er med att vrida mätarskåpet.”
Kostar säkert ett antal 1000:- att få hit en elektriker. Mycket pengar när man som 80-åring har en låg pension.
Min fråga är om Vattenfall har rätt att göra dylika förändringar? Var på plats när de bytte till ny stolpe. Det enda de frågade om var om det var ok att montera ett stag med vajer i min häck, vilket jag tyvärr godkände. (skadegörelse som ej återställdes) På den första bilden syns mitt elmätarskåp. Den andra bilden visar även Vattenfalls lite mindre skåp, riktad mot min tomt. Fastighet belägen i Haninge kommun
Låter lite gnälligt tycker jag.
Hur ofta behöver man tillgång till huvudsäkringar etc?
Som sagt, det är ditt skåp och bara ditt ansvar. Det är ingen självklarhet att du får ha det monterat på deras anläggning. Nog är det väl onödigt att lägga så här mycket energi flera år efter det gjordes istället för att bygga en spång så du kan stå ordentligt?
De gånger säkringarna går sönder.
Vilket aldrig antas hända mitt i vintern, stormväder, sunkig mark
p g a ihållande regn, mitt i natten.
Nä, säkringar går givetvis sönder, om de nu gör det, i s f alltid en vindstilla solig förmiddag.
Vilket aldrig antas hända mitt i vintern, stormväder, sunkig mark
p g a ihållande regn, mitt i natten.
Nä, säkringar går givetvis sönder, om de nu gör det, i s f alltid en vindstilla solig förmiddag.
Jag kanske inte förstår helt, men detta känns som ett ickeproblem. Lägg din tid och energi på något annat mer givande. Skulle du mot förmodan behöva byta en huvudsäkring så kan du kanske ta hjälp i värsta fall? Vanligtvis så öppnar folk inte dessa skåpen på flera år om anläggningen fungerar korrekt.
Man vrider inte bara ett skåp sisådär med kablarna från marken och talar vi om vattenfalls låda, så är det Vattenfalls och det har bara dom med att göra.M Mortsken skrev:
Sympati, eftertanke, och hjälpsamhet är tre ord som du inte känner till. Bara för att Vattenfall kanske får sätta skåpet så att TS nu har svårt att komma åt det, så måste de inte göra det. Du kanske tycker att Vattenfall borde ha lagt skåpet löst på marken, så inte stackars Vattenfall tvingas sätta upp stolpar. Det var ju inte TS som krävde en ny stolpe. Utan det var Vattenfall som ville byta stolpe. Varför kan man då inte anse att det vore mer sympatiskt och tänka efter lite och vara så hjäpsam att man vrider skåpet så TS kommer åt nu ocksåE elmont skrev:Så när dom nu skulle byta stolpar vore alternativet att säga till kunden att dom endera fick fixa en stolpe själv eller att dom fick sätta skåp på alternativt sätt.
Och visst kan dom säga att det är kundens problem skåpet är kundens stolpen är Vattenfalls.
Eller menar du att Vattenfall för all framtid är skyldig att förse kunden med en "stolpe" för sitt skåp??