Hej!

Jag har en Aidon 6534 med kommunikationsmodul 6442SE som jag har kopplat ihop med en SlimmeLezer+ (beställde den från denna sida: https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/).
Min elnätsleverantör är Härjeåns och lika som Tekniska verken så så skickar denna mätare ut meddelandet från HAN-porten (rj12) via en HDLC frame.
Efter en del strul och letande på nätet har jag äntligen fått allt att fungera med Erik Forsbergs kod: https://github.com/forsberg/esphome-p1reader/tree/branschrekommendation-1.2-tekniska-verken

För att koden ska fungera har jag ändrat följande i p1reader.h:
  • #define BUF_SIZE 50
    till
    #define BUF_SIZE 60
  • Alla förekomster av
    readBytes
    till
    Serial.readBytes
  • Alla förekomster av
    readBytesUntil
    till
    Serial.readBytesUntil
I filen p1reader.yaml har jag ändrat pinnarna för seriekommunikationen:
  • tx_pin: TX
    till
    tx_pin: D8
  • rx_pin: RX
    till
    tx_pin: D7

• Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
B ByggareNic skrev:
Beställde precis en nu. Blev totalt 95:- om man bytte till Tibber plus klickade på en väns länk.

Den verkar funka för Gustav som han skrev några inlägg högre upp. Tänkte testa den innan jag köper en laddbox. För 95:- är det inget och fundera på.
Jag har testat både Tibber Pulse P1 och https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader. Båda funkar utmärkt mot Home assistant med Landis&Gyr E360 sedan jag fick den utbytt. Problemet har hela tiden varit buggen i de E360 jag hade innan.

B
JLyck JLyck skrev:
Samma här, min blev utbytt i juli/augusti om jag inte minns fel. Ja, återkoppla gärna!
Hej, fick den idag. Den var enkel och koppla in. Den verkar funka synca fint med Tibber appen. Kul och gå omkring slå på olika laster för att se hur snabbt den reagerar(ca 5-10 sec) och hur mycket dom drar!

Kan återkomma om några dagar om den har hängt sig eller inte. Uppdaterar jag inte tråden så funkar den fint!

Om någon inte har Tibber så sänd ett PM så bjuder jag gärna in er så kan ni köpa den för 95:-. (Disclaimer både ni och jag får 500 SEK)

• Skärmdump av en app som visar realtidsmätning av elförbrukning per fas i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mobilskärmbild av realtidsmätning med förbrukning per fas i en elövervakningsapp, visar ampere och watt för tre faser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
B ByggareNic skrev:
Hej, fick den idag. Den var enkel och koppla in. Den verkar funka synca fint med Tibber appen. Kul och gå omkring slå på olika laster för att se hur snabbt den reagerar(ca 5-10 sec) och hur mycket dom drar!

Kan återkomma om några dagar om den har hängt sig eller inte. Uppdaterar jag inte tråden så funkar den fint!

Om någon inte har Tibber så säg till så bjuder jag gärna in er så kan ni köpa den för 95:-. (Disclaimer både ni och jag får 500 SEK)
Bjud in mig!

S svanstrom skrev:
Jag har byggt en lösning baserad på ESPHome (som är ett ramverk avsett för att integrera ESP8266-kontrollers med Home Assistant), den publicerar allt data till Home Assistant som sensorer. Jag har bara testat med min mätare (Sagemcom T211) men det är ju inte omöjligt att den funkar bra med E360 också, då de ska följa bransch-specifikationen.

Du hittar kopplingsdiagram och info här:

[länk]

Om du får den att funka med E360 får du gärna göra en PR på README.md och lägga till den i listan över fungerande mätare :)
Jag har tankat in din kod i en NodeMCU på som kör EspHome och dess Addon i HA. Loggarna ser fina ut och det rasslar på mätvärden (har Tekniska Verkens mätare). Mitt problem är att HA inte upptäcker inte några sensorer. ESPn finns som device men inga entiteter dyker upp. Behöver man göra någon handpåläggning för att få in sensorerna?

Mvh
Claes

C clali969 skrev:
Jag har tankat in din kod i en NodeMCU på som kör EspHome och dess Addon i HA. Loggarna ser fina ut och det rasslar på mätvärden (har Tekniska Verkens mätare). Mitt problem är att HA inte upptäcker inte några sensorer. ESPn finns som device men inga entiteter dyker upp. Behöver man göra någon handpåläggning för att få in sensorerna?

Mvh
Claes
Det löste sig. Hade gammalt skräp kvar som krockade.

• Gilla
svanstrom
  • Laddar…
En korkad fråga från en som fick sin mätare bytt idag till en Landis Gyr E360. Tibber Pulse P1, går det att på något sätt plocka upp mqtt direkt från den eller måste man alltid gå via Tibber? Tänkte sätta upp en lokal db och grafana därav frågan.

ebolasmurf ebolasmurf skrev:
En korkad fråga från en som fick sin mätare bytt idag till en Landis Gyr E360. Tibber Pulse P1, går det att på något sätt plocka upp mqtt direkt från den eller måste man alltid gå via Tibber? Tänkte sätta upp en lokal db och grafana därav frågan.
Jeg er maintainer av https://github.com/toreamun/amshan-homeassistant, som er en AMS-HAN port integrasjon til Home Assistant. Til nå har den vært tilpasset det norske markedet, men jeg holder på med å tilpasse den for svenske målere. Jeg holder nå på med å tilpasse for Aidon og Kamstrup elmätare og regner med å snar være klar men en versjon av AMSHAN som også fungerer med svenske modeller av dem. Du skriver at du har en Landis Gyr. Jeg vil svært gjerne ha noen testmålinger fra den slik at jeg kan tilpasse integrasjonen :)

Tibber Pulse kan man sette opp til å publisere til egen MQTT-server (f.eks Home Assistant Mosquitto broker Add-On), og du får da alle målingene direkte i Home Assistant via https://github.com/toreamun/amshan-homeassistant. Instruksjoner finner dere i linken over.

Testdata fra MQTT kan f.eks hentes i hex format hvis du har satt opp egen MQTT server:
mosquitto_sub -h YOURIPADDRESS -t 'YOUR_TIBBER_TOPIC' -F %X

Testdata kan postes her https://github.com/toreamun/amshan-homeassistant/issues/24 eller sendes til tore@amundsen.org

Redigerat:
  • Gilla
ebolasmurf
  • Laddar…
toreamun toreamun skrev:
Jeg er maintainer av [länk], som er en AMS-HAN port integrasjon til Home Assistant. Til nå har den vært tilpasset det norske markedet, men jeg holder på med å tilpasse den for svenske målere. Jeg holder nå på med å tilpasse for Aidon og Kamstrup elmätare og regner med å snar være klar men en versjon av AMSHAN som også fungerer med svenske modeller av dem. Du skriver at du har en Landis Gyr. Jeg vil svært gjerne ha noen testmålinger fra den slik at jeg kan tilpasse integrasjonen :)

Tibber Pulse kan man sette opp til å publisere til egen MQTT-server (f.eks Home Assistant Mosquitto broker Add-On), og du får da alle målingene direkte i Home Assistant via [länk]. Instruksjoner finner dere i linken over.
kanske man ska slå till på en Tibber pulse P1 ändå. Jag tänkte tänkte köra influxDB och grafana för att göra egna anpassade presentationer av datat. Har aldrig kört HA tack så mycket för länkarna

• Gilla
Embee och 2 till
  • Laddar…
E EPettson skrev:
Har också samma problem som @Bossealex och @cappa med Kamstrups P1-modul 6840005. Har påbörjat en dialog med elbolaget. Får se vad det kan ge.
5v spänning finns direkt på anslutningsstift 1 i mätaren, men inte i RJ12-kontakten.
Har du hört något från ditt elbolag? Jag får inte det att fungera

B ByggareNic skrev:

Om någon inte har Tibber så sänd ett PM så bjuder jag gärna in er så kan ni köpa den för 95:-. (Disclaimer både ni och jag får 500 SEK)
Hej! Du får gärna bjuda in mig till att börja använda Tibber! :) MVH/ Johan

C cappa skrev:
Har du hört något från ditt elbolag? Jag får inte det att fungera
Ja, de bekräftade att Kamstrups RJ12-modul kräver extern strömförsörjning för att överhuvudtaget fungera.
Har kopplat in det och får iallafall ut någonting var 10:e sekund, men ännu inget läsbart.
Använder mig av kod och anvisningar från psvanstrom/esphome-p1reader. Får fortsätta felsöka och prova.

Kod:
[17:19:21][D][data:265]: \x80x\xf8\x80
[17:19:21][D][data:265]: xx
[17:19:21][D][data:265]: \xf8\x80\xf8\x80\x80\x80\x80\x80\x80\xf8\x80x\xf8\x80x\x80
[17:19:21][D][data:265]: 
[17:19:21][D][data:265]: x\xf8x
[17:19:22][D][data:265]: \x80x

E EPettson skrev:
Ja, de bekräftade att Kamstrups RJ12-modul kräver extern strömförsörjning för att överhuvudtaget fungera.
Har kopplat in det och får iallafall ut någonting var 10:e sekund, men ännu inget läsbart.
Använder mig av kod och anvisningar från psvanstrom/esphome-p1reader. Får fortsätta felsöka och prova.
Vilket protokoll har dom lagt in?
Kod:
[17:19:21][D][data:265]: \xf8\x80\xf8\x80\x80\x80\x80\x80\x80\xf8\x80x\xf8\x80x\x80
E EPettson skrev:

Kod:

Sänkte till 2400 baud. Lite bättre.

Kod:
[17:33:31][D][data:265]: ~\xa0\xe2+!#\x9a\xe6\xe7
[17:33:31][D][data:265]: Kamstrup_V0001   
[17:33:31][D][data:265]: 5706567326590407   `\xff
[17:33:31][D][data:265]: 6841138BN245101090   
[17:33:31][D][data:265]:
[17:33:32][D][data:265]: \xe7   4

Vilket protokoll har dom lagt in?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.