482 333 läst · 1 876 svar
482k läst
1,9k svar
Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)
@Anders243 - tack för din input. Jag har lyckats få ut korrekt data med ett annat kopplingsschema lite senare i tråden. Ursäkta att det vart så rörigtA Anders243 skrev:Nu missade jag disskussionen i en dag eller två, men detta schema borde fungera, samt att lösa 3.3v problemet.
I korthet är det samma schema som ditt med BC547 fast med en FET istället. Den andra skillnaden (som du kan ordna på din BC547-koppling också) är att ta matningen för utgångspullup-en från raspberryn 3.3v-kontakt.
[bild]
Angående outputen i terminalen.. hur kollar du på den? Du kan t.ex. läsa den med "hexdump -C" för att se om protokollet är binärt.. eller så kan du använda "strings" för att kasta alla oskrivbara tecken.
Nu har jag köpt en Tibber Pulse (då jag har en Easee laddare och vill ha lastbalansering) men man funderar ju på om man skulle velat ha ut data till Home Assistant via en RPi, jag antar att detta interface är 1:1 så man inte kan ha två klienter? Om nu inte någon bygger en lösning som både kan konvertera en RJ12 - RJ45 eller bara ligga mellan två portar av samma sort för att tanka ur data OCH supporta en extra klient (som Pulse).
Jag har inte tillräcklig kunskap för att bygga en egen lösning, men följer med spänning denna tråd. Kanske kan Home Assistant koppla till Tibber och få ut den data man kan tänkas vilja ha den vägen...
Tyvärr har jag inte (ännu) rätt elmätare, men vi ska få mätare bytt, förhoppningsvis förr än senare - alla ska vara bytta om 4 år och är elbolaget sjyssta lägger de mig tidigare i kön.
Jag har inte tillräcklig kunskap för att bygga en egen lösning, men följer med spänning denna tråd. Kanske kan Home Assistant koppla till Tibber och få ut den data man kan tänkas vilja ha den vägen...
Tyvärr har jag inte (ännu) rätt elmätare, men vi ska få mätare bytt, förhoppningsvis förr än senare - alla ska vara bytta om 4 år och är elbolaget sjyssta lägger de mig tidigare i kön.
Eftersom åtminstone det RJ12-baserade interfacet är enkelriktat, kan du koppla det till hur många mottagare du vill.
Eventuellt så måste du dock buffra signalen då fler mottagare och kablar kan lasta ner pullup-motståndet för mycket.
Om du t.ex. använder en FET som i det senaste schemat jag postade några inlägg upp, så kan du bara duplicera transistorn och pullup-motståndet på utsignalen för varje mottagare du har.
Edit: T.ex. Såhär:
Eventuellt så måste du dock buffra signalen då fler mottagare och kablar kan lasta ner pullup-motståndet för mycket.
Om du t.ex. använder en FET som i det senaste schemat jag postade några inlägg upp, så kan du bara duplicera transistorn och pullup-motståndet på utsignalen för varje mottagare du har.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A Anders243 skrev:Eftersom åtminstone det RJ12-baserade interfacet är enkelriktat, kan du koppla det till hur många mottagare du vill.
[bild]
Okej tack! Jag har provat (tror jag) enligt förslag
Har provat både med en 2N7000 och med en BS170 som jag tror är FET transistorer?
Ingen av dem funkar enligt ovan.
RPI_RX_In får inget utslag när jag mäter med 2N7000
RPI_RX_In får mellan 0.08 v och sedan var 8 sekund så blir den ca. 0.22 V (troligen när den tar emot något från mätaren då)
Tibber kan kopplas direkt till Home assistant så du behöver inte krångla till det om du inte vill.J JohanLun skrev:Nu har jag köpt en Tibber Pulse (då jag har en Easee laddare och vill ha lastbalansering) men man funderar ju på om man skulle velat ha ut data till Home Assistant via en RPi, jag antar att detta interface är 1:1 så man inte kan ha två klienter? Om nu inte någon bygger en lösning som både kan konvertera en RJ12 - RJ45 eller bara ligga mellan två portar av samma sort för att tanka ur data OCH supporta en extra klient (som Pulse).
Jag tycker det ska fungera att byta ut din BC547 som du hade i kopplingen (som jag tolkar fungerar) mot en n-FET.
Både 2N7000 och BS170 borde fungera bra.
Fördelen med en FET istället för en bipolär transistor är att man kan ha flera parallelt i och med att det går obetydlig ström i gaten.
Edit: Enda skillnaden förutom transistortyp att jag foreslog att ta matningsspänningen från RPIn så att spänningen blev rätt.
Kan du ha knäckt transistorerna på något sätt? Tidiga BS170 som saknade ESD-skydd var rätt känsliga för statisk el på gaten.
Fördelen med en FET istället för en bipolär transistor är att man kan ha flera parallelt i och med att det går obetydlig ström i gaten.
Edit: Enda skillnaden förutom transistortyp att jag foreslog att ta matningsspänningen från RPIn så att spänningen blev rätt.
Kan du ha knäckt transistorerna på något sätt? Tidiga BS170 som saknade ESD-skydd var rätt känsliga för statisk el på gaten.
Kan absolut ha haft sönder den dom är dock nyköpta från Electrokit.A Anders243 skrev:Jag tycker det ska fungera att byta ut din BC547 som du hade i kopplingen (som jag tolkar fungerar) mot en n-FET.
Testade följande med ditt koplingsschema.
1. Test med en BS170, inget kommer ut
2. Test med en 2N7000, inget kommer ut
3. Test med en BC547B, funkar
4. Test med en annan (helt ny) BS170, inget kommer ut
5. Test med en annan 2N7000, inget kommer ut.
6. Test att vända BS170, inget kommer ut
7. Test att vända 2N7000, inget kommer ut
8. Test med BC547C (Ny), funkar
Eftersom jag inte riktigt vet vad jag håller på med här så kan jag ju haft sönder alla 4 (2N7000 och BS170) när jag vridit och vänt på dem
Hum..
Nästan så jag måste testa att bygga en egen koppling med BS170 och mäta upp den. Jag har ju inte fått min nya mätare än, men jag kanske redan nu ska förbereda för den. (Just idag så använder jag ett fulhack som frågar efter ungefär samma mätvärden/data via optogränssnittet)
Nästan så jag måste testa att bygga en egen koppling med BS170 och mäta upp den. Jag har ju inte fått min nya mätare än, men jag kanske redan nu ska förbereda för den. (Just idag så använder jag ett fulhack som frågar efter ungefär samma mätvärden/data via optogränssnittet)
Då var det äntligen på plats och kopplat. Data skickas in med MQTT till Home Assistant.
To do är att skaffa en låda till kretskort och Nano 33 IOT och en kortare sladd (om jag orkar)
Tack för all hjälp här i forumet!
Nano 33 IOT fast löd på hemma gjort kretskort med RJ12 port
Inkopplad i elmätaren
Alla värden till Home Assistant
To do är att skaffa en låda till kretskort och Nano 33 IOT och en kortare sladd (om jag orkar)
Inkopplad i elmätaren
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ström-matar du kretsen från elmätaren också?M MrDuco skrev:Då var det äntligen på plats och kopplat. Data skickas in med MQTT till Home Assistant.
[bild]
Inkopplad i elmätaren
[bild]
[bild]
Vad har ni för serieportsinställningar? Baud rate, data och stoppbitar?
Jag får inte till det. Jag får periodisk data, men tycker inte den stämmer...
Jag får inte till det. Jag får periodisk data, men tycker inte den stämmer...
Detta fick jag från Elevio på frågor om kryptering och port inställningar:G grebsaibot skrev:
Fråga 1. Vi har ingen kryptering på P1-porten. Detta beslut baseras på branschrekommendationen: ”Kryptering föreslås inte användas, vilket är i enlighet med förslaget i Ei R2017:8 (Ref 3). Arbetsgruppen anser att detta skulle hämma nyttan och användningen av H1-porten.”
Fråga 2. Kommunikationen baseras på gällande IEC-standard för lokalt datautbyte med elmätare, IEC 62056-21 ”Electricity metering - Data exchange for meter reading, tariff and load control . Part 21: Direct local data exchange”, populärt benämnt DLMS/COSEM protokollet. Den kommunikationsprincip som används är Mode D enligt standarden, med de ändringar och tillägg som beskrivs i branschrekommendationens dokument. Några av dessa undantag gäller för format och överföringshastighet som är definieras enligt följande för Ellevios mätare S211/T211. · Formatet ska vara definierat enligt struktur “8N1”: - 1 start bit - 8 data bits - No parity bit - 1 stop bit · Överföringshastigheten ska vara 115200 baud