482 333 läst · 1 876 svar
482k läst
1,9k svar
Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)
Det verkar som en vettig setup, även om det borde fungera bra med en transistor också. Jag hade nog valt en n-fet istället för en BC547, men vilken som borde fungera även om man får tänka till lite mer med pull-upmotståndet då man har en bipolär transistor.
Jag har tillgång till följande transistorer som jag inte lyckats få att fungera...än...
BC547B och C, BS180, BC546 och N27000...
Ska försöka få igång nån av dessa då det vore så mkt smidigare att koppla senare.
Tips på hur man skulle kunna ersätta 74HC04 DIP-14 och koppla med en transistor istället mottages mer än gärna.
BC547B och C, BS180, BC546 och N27000...
Ska försöka få igång nån av dessa då det vore så mkt smidigare att koppla senare.
Tips på hur man skulle kunna ersätta 74HC04 DIP-14 och koppla med en transistor istället mottages mer än gärna.
Hm. Jag hade tänkt föreslå BS170... (Jag hittar ingen uppenbar FET som heter BS180).
Med en BS170 så kopplar du in gaten där du har ingången på din inverterare, jordar source, samt har ett pullup-mot både gate och drain, som också blir din utgång.
Edit. Ursäkta min tattiga bild...
IN är alltså från elmätaren och ut skall in på RXD på din raspberry pi. Transistorn är en n-FET, t.ex. BS170
Med en BS170 så kopplar du in gaten där du har ingången på din inverterare, jordar source, samt har ett pullup-mot både gate och drain, som också blir din utgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IN är alltså från elmätaren och ut skall in på RXD på din raspberry pi. Transistorn är en n-FET, t.ex. BS170
Den heter så klart BS170 och inte BS180 som jag felaktigt skrev ovan...A Anders243 skrev:Hm. Jag hade tänkt föreslå BS170... (Jag hittar ingen uppenbar FET som heter BS180).
[bild]
Provade så gott jag kunde med din ritning, tyvärr fick jag det inte att funka. Närmst kändes som jag kom när jag kopplade enligt nedan:
Logga in
Skapa konto
Så spottade terminalen ur sig något var 8 sekund ungefär som såg ut enligt detta:
Logga in
Skapa konto
Något som man nästan kan tolka till kWm eller kW på ett par ställen...
Ville bara säga att: vilken underbar tråd! Får just i detta nu min nya elmätare installerad och satt och googlade efter "kundgränssnitt" och liknande och hittade ingenting, men så vipps hittar man denna faktaspäckade tråd!
Ska läsa allt ni skrivit, mitt mål är att få ut data och kunna skicka det till min home assistant-server via mqtt eller annat lämpligt protokoll.
Ska läsa allt ni skrivit, mitt mål är att få ut data och kunna skicka det till min home assistant-server via mqtt eller annat lämpligt protokoll.
Kul! tror det finns en del information här. Jag har precis fått igång min Arudino Nano 33 IOT att läsa ut data från elmätaren enligt ovan kopplingsschema samt tillägg av en 15k ohms motstånd för att sänka effekten.
Har även hittat https://github.com/matthijskooijman/arduino-dsmr för att "formatera" data från mätaren och gjort egna tillägg då den svenskastandarden verkar ha lite annorlunda OBIS id mot vad som fanns med.
Sedan ska jag få in MQTT och skicka allt till Home Assistant
Har även hittat https://github.com/matthijskooijman/arduino-dsmr för att "formatera" data från mätaren och gjort egna tillägg då den svenskastandarden verkar ha lite annorlunda OBIS id mot vad som fanns med.
Sedan ska jag få in MQTT och skicka allt till Home Assistant
Härligt! Jag ska testa ditt kopplingsschema, tänkte köra med något ESP32-kort jag har liggande. Måste bara köpa en transistor.M MrDuco skrev:
Men först av allt måste jag lyckas slå på det lokala gränssnittet för min anläggning på Ellevios risiga "mina sidor", varje gång jag klickar på "aktivera" så får webbläsaren tillbaka en HTTP 400 Bad Request från servern och inte ett skit händer. Kunde du slå på där eller var du tvungen att ringa dom?
Schysst! Har du några planer på att forka hans projekt och lägga upp dina ändringar eller posta dom någonstans?
Hej, pratade med Ellevio om att det inte funkade på "Mina Sidor" tydligen har dom nåt problem så det funkar inte även fast det syns där. Jag skickade ett meddelande via Facebook Messanger. Hittils har dom svarat där inom ett par h varje gång.S svanstrom skrev:Härligt! Jag ska testa ditt kopplingsschema, tänkte köra med något ESP32-kort jag har liggande. Måste bara köpa en transistor.
Men först av allt måste jag lyckas slå på det lokala gränssnittet för min anläggning på Ellevios risiga "mina sidor", varje gång jag klickar på "aktivera" så får webbläsaren tillbaka en HTTP 400 Bad Request från servern och inte ett skit händer. Kunde du slå på där eller var du tvungen att ringa dom?
Ska se vad jag kan göra, har inte jobbat med Github super mkt så det blir lite testande för att få till det om jag lyckas, annars kan jag lägga upp det på nåt annat sätt någonstans att ladda nerS svanstrom skrev:
Nu missade jag disskussionen i en dag eller två, men detta schema borde fungera, samt att lösa 3.3v problemet.
I korthet är det samma schema som ditt med BC547 fast med en FET istället. Den andra skillnaden (som du kan ordna på din BC547-koppling också) är att ta matningen för utgångspullup-en från raspberryn 3.3v-kontakt.
Angående outputen i terminalen.. hur kollar du på den? Du kan t.ex. läsa den med "hexdump -C" för att se om protokollet är binärt.. eller så kan du använda "strings" för att kasta alla oskrivbara tecken.
I korthet är det samma schema som ditt med BC547 fast med en FET istället. Den andra skillnaden (som du kan ordna på din BC547-koppling också) är att ta matningen för utgångspullup-en från raspberryn 3.3v-kontakt.
Logga in
Skapa konto
Angående outputen i terminalen.. hur kollar du på den? Du kan t.ex. läsa den med "hexdump -C" för att se om protokollet är binärt.. eller så kan du använda "strings" för att kasta alla oskrivbara tecken.
@MrDuco Jag vet inte vilken mätare du har, men vad jag kan se i olika dokument (speciellt P1-relaterade) så är protokollet binärt. D.v.s värdena kommer som råa binära tal istället för ASCII-strängar. (packade i HDLC-ramar med blandade headers och så)
Se t.ex. detta dokument som visar hur Aidons P1-data ser ut:
https://www.tekniskaverken.se/sitea...idonfd-rj12-han-interface-se-v13a.cleaned.pdf
(Se sid 10 för exempel)
Har du dessutom satt rätt baudrate? (du kan kolla med stty )
Se t.ex. detta dokument som visar hur Aidons P1-data ser ut:
https://www.tekniskaverken.se/sitea...idonfd-rj12-han-interface-se-v13a.cleaned.pdf
(Se sid 10 för exempel)
Har du dessutom satt rätt baudrate? (du kan kolla med stty )
Logga in
Skapa konto