485 175 läst · 1 879 svar
485k läst
1,9k svar
Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)
Kolla med Tibber. Dom har utrustning som du kan läsa av på mobilen med en app och även integrera med Home Assistant.Gothian skrev:nu har jag googlat ihjäl mig utan att hitta nån lösning och de här forumet var de vettigast jag hittat så jag försöker ställa min fråga här:
jag har försökt att läsa av min Landis+Gyr E360 utan resultat.
vad jag än gör så säger Serial.available() funktionen 0
jag utgick från dne här github sidan [länk] både i kod och i PCB sen har jag testat att följa instruktionerna på [länk] utan resultat. har testat olika kopplingar i denna tråd både med 4 stift och 6 stift men ingen data på porten. Förvisso använder jag en PN2222A transistor istället för bc547 som folk skriver i denna tråd men va jag kunde goolga mig till så funkade PN2222A ( nån mer mer el erfarenhet som kan säge annat?)
jag har ring eon och dom har öppnat porten åt mig och även bekräftat det i ett andra telefonsamtal.
jag börjar verkligen få slut på ider nu.
någon som har nå bra ide?
Finns de någon snabb leverantör av Wemos D1 Mini (Lolin) till vettigt pris. Helst original och ej kopior då jag läst mig till att dessa har väldigt klen spänningsregulator för att spara in några ören (https://github.com/bbqkees/Wemos-the-Clone-Wars)
Har försökt komma i kontakt med Wemos Lolin butiken på Aliexpress utan framgång, och att köpa därifrån med frakt på flera månader eller 700kr för 3 veckors leverans finns inte på världskartan. Tänkte köpa ett gäng då jag har några fler projekt som drar nytta av en D1 mini.
Har försökt komma i kontakt med Wemos Lolin butiken på Aliexpress utan framgång, och att köpa därifrån med frakt på flera månader eller 700kr för 3 veckors leverans finns inte på världskartan. Tänkte köpa ett gäng då jag har några fler projekt som drar nytta av en D1 mini.
Jag brukar köpa dessa: https://www.amazon.se/gp/product/B0754W6Z2F/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o05_s00?ie=UTF8&th=1 från tyska AZDelivery, levereras inom 1-3 dagar om du beställer via Amazon.se, kostar 46 kr styck om du köper fem stycken. Du slipper allt krångel med tull / moms och jättelång leveranstid jämfört med när du köper från Kina.E Edvin85 skrev:
Toppen, ska lägga order och prova dessa. Antar att du är nöjd med kvalitén på dessa kort då du länkar till domS svanstrom skrev:
Vill tacka svanstrom för han utmärkta guide!
Jag har knåpat ihop kretsen och koppla till min Aidon-mätare som jag fick installerad för ett par veckor sedan. Jag får data var 10 sekund, men innehåller är bara jidder, enligt dumpen jag bifogar. Är det någon som har en idé om vad som kan vara galet?
Jag har knåpat ihop kretsen och koppla till min Aidon-mätare som jag fick installerad för ett par veckor sedan. Jag får data var 10 sekund, men innehåller är bara jidder, enligt dumpen jag bifogar. Är det någon som har en idé om vad som kan vara galet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad använder du för mjukvara? Jag har också en aidon och datat är HDLC-kodat. Jag använder denna som är en utökning av Svanstroms kod med avkodning: https://github.com/forsberg/esphome-p1reader/tree/branschrekommendation-1.2-tekniska-verkenM msv skrev:Vill tacka svanstrom för han utmärkta guide!
[bild]
Lustigt, det var precis vad jag gjorde och det fungerade. Jag bygger och installerade det i Home assistants ESPhome-addon. Det kanske skiljer sig mot din miljö.M msv skrev:
Vad för du för fel?