482 714 läst · 1 879 svar
483k läst
1,9k svar
Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)
Medlem
· Stockholm
· 1 418 inlägg
Mellan 8 (+) och 9 (-) på ESP-07S modulen.
Medlem
· Stockholm
· 1 418 inlägg
Känner nån till en HAN ports läsare som använder zigbee?
Har denna idag men den har usel signalkvalitet så den tappar kontakt lite hela tiden:
https://smartgateways.nl/
Har denna idag men den har usel signalkvalitet så den tappar kontakt lite hela tiden:
https://smartgateways.nl/
Det roliga är ju att elbilsladdaren sitter 10m bort och har bra anslutning så riktigt kass antenn på denna. Lite segr att behöva repeater enbart för den. Har en tom slang från mätarskåp och in men det är 10 meter. Frågade tillverkaren och maxlängd på kabeln är 5 meter. Annars tänkte jag att jag kunde dragits i den, borde bli bättre mottagning.pacman42 skrev:
Skaffa en P1IB istället, finns en version med extern antenn.F Fideliox skrev:
HAN över Zigbee kanske låter kul men är bara strul. Se på UK, helt misslyckat.
/M
Medlem
· Stockholm
· 1 418 inlägg
Det ser ut som att den är baserad på en ESP-modul så då skall det gå att driva den med elmätarens 5V.M Marcus-AA skrev:
Men tyvärr hittade jag ingen högupplöst bild på den så det går inte att läsa texten på modulen för att verifiera detta. Men den modul som har extern antenn finns här.
Data om apparaten hittade jag här.
Och så här ser kortet med inbyggd antenn ut (det är den som sticker ut upptill höger).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholm
· 1 418 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 418 inlägg
Extra pyssel om man vill använda denna ESP32-lösning:
- Driv den med ett batteri som laddas från mätarens 5V
- Låt den mäta endast var 60:e sekund
- Sätt den i deep sleep mellan mätningarna så att medelströmmen blir inom mätarens kapacitet
- Dvs avstå från realtidsaccess (vem behöver egentligen data var 10:e s från en elmätare?)
- Driv den med ett batteri som laddas från mätarens 5V
- Låt den mäta endast var 60:e sekund
- Sätt den i deep sleep mellan mätningarna så att medelströmmen blir inom mätarens kapacitet
- Dvs avstå från realtidsaccess (vem behöver egentligen data var 10:e s från en elmätare?)
Japp, man kan optimera upp sakerna så att strömmen räcker i snitt. Kanske inte ens behövs batteri utan fungerar med några tusen mikrofarad i kondensator då.
Detta skulle också kunna fungera med ZigBee, men då måste ZigBee-enheten rapportera sig som en batterienhet utan routingkapabiliteter.
Detta skulle också kunna fungera med ZigBee, men då måste ZigBee-enheten rapportera sig som en batterienhet utan routingkapabiliteter.