Får väl hoppas de slipar lite mer på modellen innan det ska driftsättas överallt.
Lämpligt vore väl att basera topparna under typ kl 06.00 - 22.00 som de har på deras tidstariffsabonnemang.
Och/eller kanske ha olika priser nov-mars jämfört med övriga året som de också har differentierat på tidsabonnemangen.

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Det här är ju helt sjukt. De få timmar på dygnet med timdebitering när det är billigt vill man ju ofta maxa sin laddning till elbilen och förflytta så mycket av förbrukarna till. Är tanken att de ska råna alla som faktiskt vill avlasta elnätet?
Hej JockeHX

Du måste skilja på elgenerering och elnätet. Du betalar för detta genom separata fakturor från olika bolag. I samband med avregleringen 1996 delades marknaden upp så att du köper elenergin från ett bolag (elenergibolag) och leveransen till din bostad till ett annat bolag (elnätsbolag).

I texten på Ellevio:s hemsida står b.la.;
”Tidigare har du kunnat påverka din elnätskostnad genom att minska din elanvändning. Med den nya prismodellen kan du även påverka genom att använda elen smart. Sprid ut matlagningen, elbilsladdningen och disken över dygnet – då minskar dina så kallade effekttoppar och din elnätskostnad blir därmed lägre. Använder du flera energikrävande saker under en och samma timme kan det däremot bli dyrare.”
https://www.ellevio.se/privat/om-din-el/forsta-din-elkostnad/ny-prismodell-for-elnatet/

Ellevio (elnätsbolaget) beskriver att de vill att du skall undvika effekttoppar på elnätet (i ledningarna till ditt hem). Genom att sprida ut ditt effektuttag (dina effekttoppar) över dygnet så nyttjas elnätet bättre.

M Martin Lundmark skrev:
Hej JockeHX

Du måste skilja på elgenerering och elnätet. Du betalar för detta genom separata fakturor från olika bolag. I samband med avregleringen 1996 delades marknaden upp så att du köper elenergin från ett bolag (elenergibolag) och leveransen till din bostad till ett annat bolag (elnätsbolag).

I texten på Ellevio:s hemsida står b.la.;
”Tidigare har du kunnat påverka din elnätskostnad genom att minska din elanvändning. Med den nya prismodellen kan du även påverka genom att använda elen smart. Sprid ut matlagningen, elbilsladdningen och disken över dygnet – då minskar dina så kallade effekttoppar och din elnätskostnad blir därmed lägre. Använder du flera energikrävande saker under en och samma timme kan det däremot bli dyrare.”
[länk]

Ellevio (elnätsbolaget) beskriver att de vill att du skall undvika effekttoppar på elnätet (i ledningarna till ditt hem). Genom att sprida ut ditt effektuttag (dina effekttoppar) över dygnet så nyttjas elnätet bättre.
Nu när skillnaden är 10x mellan dag och natt så innebär effekttoppstariffen att det blir dyrare för de med timavtal. Rimligtvis bör detta endast gälla för de som har månadsrörligt. För de med timavtal får man en örfil från nätbolaget med timpris, och en från elbolaget med månadsrörligt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Nu när skillnaden är 10x mellan dag och natt så innebär effekttoppstariffen att det blir dyrare för de med timavtal. Rimligtvis bör detta endast gälla för de som har månadsrörligt. För de med timavtal får man en örfil från nätbolaget med timpris, och en från elbolaget med månadsrörligt.
El och nät är olika saker.

J JockeHX skrev:
Svenska folket är definitivt den stora förloraren i den här karusellen som nu spårat ur...
Bara en tidsfråga innan fler tar efter, allt för att ta folks pengar......

M Martin_ skrev:
Bara en tidsfråga innan fler tar efter, allt för att ta folks pengar......
Nej. Åter igen, det blir inte dyrare med en förändrad debiteringsmodell.

D Daniel 109 skrev:
Jag har inte hävdat annat. Nätbolaget skapar incitament för att ha jämn förbrukning över hela dagen. Elbolaget har incitament för att förbruka allt under vissa timmar.

• Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
I praktiken innebär det ju att man från ett elnätsperspektiv behöver sprida sin konsumtion jämnt över dagen snarare än till tider där man ur ett elhandelsperspektiv har en låg kostnad per enhet förbrukad energi. Speciellt de som laddar elbil nattetid och då vill optimera ur elhandelskostnad kommer få sota genom att tvingas sprida denna förbrukning till timmar med troligtvis högre elhandelspris

D Daniel 109 skrev:
Elnätsavgiften blir dyrare om man optimerar sitt hem för att får billigt timpris (flytta så mycket förbrukning som möjligt till natten). Ska man optimera för låg nätagift så ska man ha en jämn förbrukning även under de timmar där elnätet i stort har effekttoppar. Nu tror jag att räkningen till elhandelsbolaget kommer vara så extremt mycket högre i vinter att effektavgiften blir försumbar. Men om Ellevio vill jämna ut topparna på elnätet i stort så borde de göra det billigare att flytta förbrukning till natten...

D Daniel 109 skrev:
Nej. Åter igen, det blir inte dyrare med en förändrad debiteringsmodell.
Det tror jag när jag ser det. Jag har sett beräkningarna i tråden, det räcker för mig. Fast nu är jag inte kund hos dem ändå så jag kanske slipper se det också.

M Martin_ skrev:
Det tror jag när jag ser det. Jag har sett beräkningarna i tråden, det räcker för mig. Fast nu är jag inte kund hos dem ändå så jag kanske slipper se det också.
Det räcker med att du läser på om regelverket.

D Daniel 109 skrev:
Det räcker med att du läser på om regelverket.
Ja vi vet ju hur bra EI har lyckats tidigare, ex. när de förlorade i domstol gång på gång lyckades EI uppenbarligen väldigt bra med sitt jobb. Jag inväntar hellre faktiska bevis, tills dess förutsätter jag att det blir dyrare.

• Gilla
intel74634
  • Laddar…
M Martin_ skrev:
Ja vi vet ju hur bra EI har lyckats tidigare, ex. när de förlorade i domstol gång på gång lyckades EI uppenbarligen väldigt bra med sitt jobb. Jag inväntar hellre faktiska bevis, tills dess förutsätter jag att det blir dyrare.
Ja, det har bråkats om storleken på intäktsramarna. Men inte om deras existens.
Du kan väldigt lätt hitta information om du skulle vilja.

Låter väldigt likt det som infördes för ett år sedan av Göteborg energi. Först var det bara en topp som räknades och detta justerades i februari till att ta hänsyn till de tre högsta topparna.

Fasta avgiften och överföringsavgiften sänktes samtligt, men jag hittar inte på rak arm med hur mycket. För egen del vill jag minnas att det totalt sett gick upp något, dock inte någon slående skillnad..

Det är dock inte högsta momentana förbrukningen som räknas, utan den timme med högst medeleffekt. Råkar kaffebryggaren och spisen och elpatronen i bergvärmepumpen gå igång samtidigt så kanske man får en väldigt hög topp, men om det inte håller på en hel timme i sträck så blir ju medeleffekten under den timmen lägre. Laddar man bilen på full fräs i några timmar så blir man ju desto mer påverkad..

Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Ja, det har bråkats om storleken på intäktsramarna. Men inte om deras existens.
Du kan väldigt lätt hitta information om du skulle vilja.
Daniel, genuin fråga. Vad skulle motivationen kunna vara för ett elbolag att göra en sådan här sak (ändra om beräkningsmodeller, debiteringsmodeller, ändra innehåll, utbilda personal m.m) om det inte har någon som helst effekt (höhö) på deras bottom line? Mtp att ingen lär klara över den standardmodell de har idag. Vad är deras motivation?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.