11 195 läst · 88 svar
11k läst
88 svar
Ellevios prismodell för elnätet ändras!
Ellevio satsar på en så liten pressrelease som möjligt.H hydrolift skrev:Gäller detta alla Ellevios kunder? Kollade på länken men står väl inget om områden. Kan inte veta att det kommit något brev i Posten heller. Går man in på hemsidan direkt eller googlar så finns det väl inte mycket skrivet?
Tyvärr som med de flesta sidor nuförtiden att det saknas mycket fakta och vettig info. Mer en massa flum.
Medlem
· Stockholm
· 962 inlägg
Går de på smått kan de senare säga "Vi har redan testat detta och sett att det inte innebär stor kostnad för genomsnittskunden". De kan också säga "Vi har inte fått några klagomål". Så de smyger ut detta för att bygga ett case för att kunna köra över kritiken de får senare.F FC_Bygg skrev:
Obs att ingen på ellevio har berättat detta innoficiellt för mig. Jag har varit med i många produktpaketering/affärsutvecklingsmöten med "business managers" och dylikt som genom komplicerade modeller lurar kunder.
Varför ska det finnas 3 avgifter? Huvudsäkring, överföring, effekt. Gamla huvudsäkringsavgiften skulle täcka både överföring och effekt.
Det här påminner om 90 talet när folk betalade för internetabonnemang, hastighet, tid använd, och mängd överfört. Problemet är inte att alla saker tas betalt för. Problemet är att de lägger på kostnaderna när huvudabonnemanget egentligen innehåller marginaler för de utgifterna.
Det är ju inte heller så att de helt plötsligt kan leverera en bättre tjänst för den extra avgiften. Och de kan inte heller renovera nätet bättre. De har redan pengar. Det här är nog bara för att täcka upp för fast-pris-avtalen som de har skapat som kommer att ge dem dåliga marginaler. Så de gjorde ett misstag och du får betala för det.
Nej, så är det inte. Elnät och elhandel är separerat. De får inte blandas ihop.V Viktorbyggahus skrev:Går de på smått kan de senare säga "Vi har redan testat detta och sett att det inte innebär stor kostnad för genomsnittskunden". De kan också säga "Vi har inte fått några klagomål". Så de smyger ut detta för att bygga ett case för att kunna köra över kritiken de får senare.
Obs att ingen på ellevio har berättat detta innoficiellt för mig. Jag har varit med i många produktpaketering/affärsutvecklingsmöten med "business managers" och dylikt som genom komplicerade modeller lurar kunder.
Varför ska det finnas 3 avgifter? Huvudsäkring, överföring, effekt. Gamla huvudsäkringsavgiften skulle täcka både överföring och effekt.
Det här påminner om 90 talet när folk betalade för internetabonnemang, hastighet, tid använd, och mängd överfört. Problemet är inte att alla saker tas betalt för. Problemet är att de lägger på kostnaderna när huvudabonnemanget egentligen innehåller marginaler för de utgifterna.
Det är ju inte heller så att de helt plötsligt kan leverera en bättre tjänst för den extra avgiften. Och de kan inte heller renovera nätet bättre. De har redan pengar. Det här är nog bara för att täcka upp för fast-pris-avtalen som de har skapat som kommer att ge dem dåliga marginaler. Så de gjorde ett misstag och du får betala för det.
Elnät är monopol, därför är priset reglerat. Nätbolagen har en intäktsram, det är så mycket de får debitera kunderna. Det kvittar vilken debiteringsmodell de har, de kan inte öka intäkterna.
Hej
Någon som hört (läst) om prismodellen även påverkar solcellsproduktion.
Det står inget, vad jag kan hitta, om detta.
Någon som hört (läst) om prismodellen även påverkar solcellsproduktion.
Det står inget, vad jag kan hitta, om detta.
Medlem
· Stockholm
· 962 inlägg
Att de är separata vet jag. Men inte att de har ett tak för hur mycket de får fakturera visste jag inte. Vart kan jag läsa mer om det. Ts och ellevios egna exempel visar att de fakturerar mer med nya modellen.D Daniel 109 skrev:
edit: vore intressant att förstå hur dagens intäkter inte räcker för att täcka elnätsbehoven, samt hur de nya intäkterna kommer att kompensera för det.
Här kan du hitta exakt hur mycket de får debitera. https://ei.se/bransch/reglering-av-...amhet/elnatsforetagens-intaktsramar-2020-2023V Viktorbyggahus skrev:
En ny modell omfördelar sannolikt kostnaden mellan kunderna.
Medlem
· Stockholm
· 962 inlägg
Ellevio har tre posterV Viktorbyggahus skrev:
Ellevio AB
ReID. REL00509
Beslut(tkr). 3 263 915
Ellevio AB (f.d. REL03008+REL00068)
ReID. REL03017
Beslut(tkr). 16 888 758
Ellevio AB
ReID RER03010
Beslut(tkr) 7 990 451
Här finns mer information om hur det fungerar. https://ei.se/bransch/reglering-av-natverksamhet/reglering---elnatsverksamhet
Det här är ju helt sjukt. De få timmar på dygnet med timdebitering när det är billigt vill man ju ofta maxa sin laddning till elbilen och förflytta så mycket av förbrukarna till. Är tanken att de ska råna alla som faktiskt vill avlasta elnätet?
Hur var det nu igen? Ta igen på gungorna vad man förlorat på karusellen...
Så alla då som tar sitt ansvar (eller vill konsumera el till billigare pris) och jämnar ut förbrukningen genom att ladda elbil, köra tvättmaskinen och ta en sen dusch för att få effekttoppen på natten kommer då maxa sin avgift.
Så alla då som tar sitt ansvar (eller vill konsumera el till billigare pris) och jämnar ut förbrukningen genom att ladda elbil, köra tvättmaskinen och ta en sen dusch för att få effekttoppen på natten kommer då maxa sin avgift.
Medlem
· Stockholm
· 962 inlägg