En fast ansluten skyddstrafo ?

• Gilla
tommib
  • Laddar…
E elmont skrev:
En fast ansluten skyddstrafo ?
Det är den enda lösning om jfb inte fanns? Alltså litar ni så mycket på jfb att man i stort sätt inte behöver bry sig om evt elfel som kan uppstå?

Det tycker jag är skrämmande, och så säger ni att jag har fel bild om jfb när jag inte tar den i beräkningen när man ska skydda eldragningen..

Det handlar väl inte så mycket om vad man litar på utan att man ska uppfylla gällande krav?

• Gilla
fritszol
  • Laddar…
Du skriver "Berätta gärna hur du hade velat ha allting kopplat om jfb inte fanns?" och då ger jag ett exempel med större säkerhet än med en JFB.
Vad jiddrar du om?

• Haha
fritszol
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det handlar väl inte så mycket om vad man litar på utan att man ska uppfylla gällande krav?
Jo det är sant, sen att man kan göra bättre än minsta krav är ju inte aktuellt

E elmont skrev:
Du skriver "Berätta gärna hur du hade velat ha allting kopplat om jfb inte fanns?" och då ger jag ett exempel med större säkerhet än med en JFB.
Vad jiddrar du om?
Det är just min poäng att er inställning till jfb är att "det ändå löser ut om det uppstår något galet" och "finns den inte ska man ta särskilda åtgärder", det duger säkert, men jag tycker inte det är rätt tankesätt och har lite mer respekt för riskerna vid elfel.

Ett råd till dig, läs igenom vad jag skrivit genom åren angående JFB och återkom sedan.
För att spara dig lite tid kan jag ju nämna att jag alltid har sett JFB som ett "tilläggsskydd" och inget annat, samt att en korrekt anläggning utfört med rätt matr. är det viktigaste ur säkerhetssynpunkt.
Ps
Var snäll och tillskriv mig inte åsikter som jag inte har.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ett råd till dig, läs igenom vad jag skrivit genom åren angående JFB och återkom sedan.
För att spara dig lite tid kan jag ju nämna att jag alltid har sett JFB som ett "tilläggsskydd" och inget annat, samt att en korrekt anläggning utfört med rätt matr. är det viktigaste ur säkerhetssynpunkt.
Ps
Var snäll och tillskriv mig inte åsikter som jag inte har.
Det är ju precis det jag håller med om! Och jag anser att om inte jorden är kopplad när man var jfb att den då inte skyddar tillräckligt, men jag förstår inte varför jag då ska få skiten för det.

(Förlåt men jag har varken tid eller lust att gå igenom vad du har skrivit i andra trådar, men är glad att vi kan komma överens om att jfb bara är tillägsskydd ich att man inte bör lita på endast den!)

Och jord behöver inte vara ansluten för att JFB ska fungera som tänkt. JFB fungerar även vid andra felfall än jordfel, tex. om man tar nolla från en grupp som matas en "främmande" JFB.

F fritszol skrev:
Och jag anser att om inte jorden är kopplad när man var jfb att den då inte skyddar tillräckligt,
Ren tekniskt funkar jordfelsbrytaren varken bättre eller sämre om det finns en skyddsjord eller inte. Om du anser något annat så har du fel.

E elmont skrev:
Och jord behöver inte vara ansluten för att JFB ska fungera som tänkt. JFB fungerar även vid andra felfall än jordfel, tex. om man tar nolla från en grupp som matas en "främmande" JFB.
Jag vet att den fortfarande funkar, det gar jag skrivit, men varför har man få öht jorkablar till jfb, om dem inte gör någon nytta ?

Men käre jesus. Det har man inte.

Schematisk illustration av elektrisk koppling i en proppcentral med markerad felaktig frånskiljarskruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
johanoloflindberg och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Men käre jesus. Det har man inte.
Nej! Är det bara nollan och ingen jord alls? För faaaaaannn. Okej då förstår jag. Fyfan.. jag ger mig och ber om ursäkt.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Herregud, jag trodde ärligt då jag har fått det förklarad för mig får flera år sen att det va som så att den slår ifrån när man får ström på jordkabel samt att den slår ifrån när det blir obalans mellan nollan och fasen. Och att då jord va kopplat.

Jag får helt enkelt sitta och skämmas.

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Man lär sig något nytt varje dag ;). Till ditt (något dåliga :)) försvar så gör namnet att man lätt kan förledas att dra felaktiga slutsatser om hur en jfb fungerar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.