Det är den enda lösning om jfb inte fanns? Alltså litar ni så mycket på jfb att man i stort sätt inte behöver bry sig om evt elfel som kan uppstå?E elmont skrev:
Det tycker jag är skrämmande, och så säger ni att jag har fel bild om jfb när jag inte tar den i beräkningen när man ska skydda eldragningen..
Det är just min poäng att er inställning till jfb är att "det ändå löser ut om det uppstår något galet" och "finns den inte ska man ta särskilda åtgärder", det duger säkert, men jag tycker inte det är rätt tankesätt och har lite mer respekt för riskerna vid elfel.E elmont skrev:
Ett råd till dig, läs igenom vad jag skrivit genom åren angående JFB och återkom sedan.
För att spara dig lite tid kan jag ju nämna att jag alltid har sett JFB som ett "tilläggsskydd" och inget annat, samt att en korrekt anläggning utfört med rätt matr. är det viktigaste ur säkerhetssynpunkt.
Ps
Var snäll och tillskriv mig inte åsikter som jag inte har.
För att spara dig lite tid kan jag ju nämna att jag alltid har sett JFB som ett "tilläggsskydd" och inget annat, samt att en korrekt anläggning utfört med rätt matr. är det viktigaste ur säkerhetssynpunkt.
Ps
Det är ju precis det jag håller med om! Och jag anser att om inte jorden är kopplad när man var jfb att den då inte skyddar tillräckligt, men jag förstår inte varför jag då ska få skiten för det.E elmont skrev:Ett råd till dig, läs igenom vad jag skrivit genom åren angående JFB och återkom sedan.
Ps
(Förlåt men jag har varken tid eller lust att gå igenom vad du har skrivit i andra trådar, men är glad att vi kan komma överens om att jfb bara är tillägsskydd ich att man inte bör lita på endast den!)
Jag vet att den fortfarande funkar, det gar jag skrivit, men varför har man få öht jorkablar till jfb, om dem inte gör någon nytta ?E elmont skrev:
Herregud, jag trodde ärligt då jag har fått det förklarad för mig får flera år sen att det va som så att den slår ifrån när man får ström på jordkabel samt att den slår ifrån när det blir obalans mellan nollan och fasen. Och att då jord va kopplat.
Jag får helt enkelt sitta och skämmas.
Jag får helt enkelt sitta och skämmas.