F fritszol skrev:
Sant, men ytterhöljet kan fortfarande bli strömförande vid elfel.
DU bör (läs skall) inte ge el-råd till någon i något forum öht.

• Gilla
Olle61 och 1 till
  • Laddar…
Själv placerade jag trafon inomhus i källaren och drog ut 2 x 2,5 kvmm till kojan.

• Gilla
CM1234
  • Laddar…
Jag skulle inte sätta trafon i hundkojan. Du måste ju i vilket fall dra (gräva ner) kabel. Mycket bättre att köra lågspänning i så fall. Det blir inte så mycket ström att 15 m kabel på 2,5 mm2 bli kritiskt. Det finns kabel avsedd för direkt jordförläggning, men varför inte ta en gul slang också. Det blir mindre risk att skada kabeln i framtiden. Jordfelsbrytare skyddar transformatorn, det har ingen betydelse om den är jordad eller ej. På sekundärsidan (24v) av transformatorn har jordfelsbrytare ingen funktion. Tror det är lugnaste för vovven om du inte trixar med 230 v i hundkojan.

• Gilla
CM1234
  • Laddar…
M Mjukis skrev:
DU bör (läs skall) inte ge el-råd till någon i något forum öht.

Det är helt fantastiskt vilken övertro folk på detta forum har på jfb

Jfb slår ifrån såfort strömmen på jordledningen överstiger 30mA (oftast, finns även 10mA och en som är mycket högre som in är för personskydd)

Jfb slår ifrån när den märker av skillnad i ström mellan fas och nollan (vilket i sin tur innenär kortslutning, oftast)

Är jord ej kopplad kan det finnas ström på ytterhöljet på elektriska apparater av metall (jag såg inte förrän senare att trafon i denna tråd är dubbelisolerad, plasthölje och inte bör va ett problem dock), men då kan man fortfarande få en kittlande känsla vid beröring, och jfb slår inte alltid ifrån (många har upplevt detta i diskbänk ellet diskmaskin)

Jfb är kända för att inte hålla förevigt, och särskild inte lika länge som en vanlig automatsäkring, man bör därför testa den varje sjätte månad.

Men fortsätt ni att tro att jfb, i vilken form som helst, skyddar er mot allt som kan hända. Det där med att behörig elektriker behövs för fasta installationer måste väl ända bara va påhitt om man har jfb ikopplad.

Visste ni förresten att jfb inte slår till vid direktkontakt mellan fas och nollan? Då löser endast proppen ut. The more you know...

C CM1234 skrev:
70 W. Jag kan ytterst lite om kablar och hur det ska kopplas..
Elsäkerhetsverket: Vissa enklare elarbeten får du utföra själv, men bara om du har tillräckliga kunskaper om hur du ska göra.
Svaret ligger alltså i din egen kommentar! :thinking:

F fritszol skrev:
Jfb slår ifrån när den märker av skillnad i ström mellan fas och nollan (vilket i sin tur innenär kortslutning, oftast)
Visste ni förresten att jfb inte slår till vid direktkontakt mellan fas och nollan? Då löser endast proppen ut. The more you know...
Direktkontakt mellan fas och nolla är väl en typisk kortslutning?

useless useless skrev:
Direktkontakt mellan fas och nolla är väl en typisk kortslutning?
Det är en ganska rejäl kortslutning då all ström från fasen går till nollan, alltså går inte jfb, utom bara proppen

Ok. Så vid en liten kortslutning löser jfb'n istället?

useless useless skrev:
Ok. Så vid en liten kortslutning löser jfb'n istället?
Jfb löser vid skillnad i ström mellan fas och nollan, alltså när strömmen tar fel väg och inte den typiska vägen genom förbrukaren.

Ok. Men i ditt första inlägg i tråden skrev du:

F fritszol skrev:
Det finns ingen jord på sladden till transformatorn, så jordgelsbrytare kvittar.

Sen skrev du att en kortslutning innebär skillnad i ström mellan nolla och fas:

F fritszol skrev:

Det verkar vara många olika bud från dig på hur en jordfelsbrytare fungerar och vad den skyddar mot...

• Gilla
fritszol
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. Men i ditt första inlägg i tråden skrev du:

Sen skrev du att en kortslutning innebär skillnad i ström mellan nolla och fas:

Det verkar vara många olika bud från dig på hur en jordfelsbrytare fungerar och vad den skyddar mot...
Anledning till att jag skrev det är,att transformatorn i sig är en förbrukare och jag har själv märkt att med 24v transformatorer som inte har en jordledning har det kunnat uppstå kortslutning och andra fel i lågspänningsslingan utan att jfb har gått. Ty den främsta uppgiften på en jfb är att bryta strömmen när det blir ström på jordledningen, tyckte jag inte att den befintliga jfb spelade någon vidare roll, även eftersom jag inte tycker att man ska känna sig trygg endast för att man har jfb (Även om det är en bra extrasäkerhet att ha, skall man inte endast förlita sig på den)

Sedan skrev jag inte så ingående om just jfbs funktion eftersom TS sa att dennes elkunskaper var "minimal" och jag försökte hjälpa till med hur TS kunde lösa sitt problem. Då var jag inte heller medveten om att det finns en stor grupp här på Byggahus forum som har som främsta uppgift att vara självutnämnda experter, och ta över tråden helt genom att prata om någonting som inte hjälper den personen som ställer frågan.

Redigerat:
tommib
F fritszol skrev:
jag har själv märkt att med 24v transformatorer som inte har en jordledning har det kunnat uppstå kortslutning och andra fel i lågspänningsslingan utan att jfb har gått.
Ja, detta är förväntat beteende, jordledning eller inte.

F fritszol skrev:
Ty den främsta uppgiften på en jfb är att bryta strömmen när det blir ström på jordledningen,
Nej, det är det inte. Jordfelsbrytarens enda uppgift, såtillvida att det är det enda den kan, är att bryta vid en obalans i summaström genom den. Alldeles oavsett vart ev ström tar vägen (eller tillkommer).

JFB i detta fall blir aktuellt genom att TS överväger att installera ett uttag utomhus. Dessa ska skyddas av JFB, oavsett vad man just idag tänker koppla in i dem. I just TS fall är det bästa att installera ett skyddat eluttag någonstans på hundkojans utsida där hundarna inte kommer åt (inbyggt i lämplig låda, kabel skyddad med plåtskydd) och sätta trafon där. Detta för att slippa långa ledningar på klenspänningssidan.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, detta är förväntat beteende, jordledning eller inte.

Nej, det är det inte. Jordfelsbrytarens enda uppgift, såtillvida att det är det enda den kan, är att bryta vid en obalans i summaström genom den. Alldeles oavsett vart ev ström tar vägen (eller tillkommer).

JFB i detta fall blir aktuellt genom att TS överväger att installera ett uttag utomhus. Dessa ska skyddas av JFB, oavsett vad man just idag tänker koppla in i dem. I just TS fall är det bästa att installera ett skyddat eluttag någonstans på hundkojans utsida där hundarna inte kommer åt (inbyggt i lämplig låda, kabel skyddad med plåtskydd) och sätta trafon där. Detta för att slippa långa ledningar på klenspänningssidan.
Och den lösningen håller jag väl ändå med om till hundr procent, och va i stort sätt det jag beskrev från början, även om många skulle fortsätta hammra på hurvida den befintliga jfb, som inte öht skulle ändras på, var där eller inte. Eller menar du på att det skulle lösts på annat sätt om jfb inte va installerad i huset?

tommib
Jag menar att man av att läsa dina inlägg får en felaktig bild av hur JFB fungerar samt att du inte verkar ha koll på varför den inte löser vid kortslutning på sekundärsidan av en trafo.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag menar att man av att läsa dina inlägg får en felaktig bild av hur JFB fungerar samt att du inte verkar ha koll på varför den inte löser vid kortslutning på sekundärsidan av en trafo.
Okej låt oss fortsätta prata om endast jfb istället för lösningen till ts problem.

Berätta vad jag har fel i, (förutom då att ytterhöljet är dubbelisolerad och jag inte va med på de från början, det har jag nämnt innan) samt hurvida jfb gör en avsevärd skillnad i kopplandet som både jag och du kom fram till är det bästa.

Berätta gärna hur du hade velat ha allting kopplat om jfb inte fanns?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.