Status
Tråden går ej att kommentera.
Har inte sagt något i detta ämne tidigare, men har några kommentarer.

Angående kapillärkraft, som man hävdar är elektriskt laddad, och skulle vara anledningen till att man med en motsatt elektrisk laddning kan trycka ner den igen: Jag hittar inget om att det skulle vara sant, utan det är en ren lägesenergi, på samma sätt som en vattenkraftdamm.
Enkel text om kapillärkraft: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kapillärkraft

Det känns för mig, som om den här tekniken visserligen fungerar för att torka ut en grund, men inte genom att förhindra fuktinvandringen, utan genom att vara en stor doppvärmare. Samma teknik används ju sedan länge i många hus med gjuten platta, en värmekabel i kanten på plattan.

Det är viktigt att skilja på lägesenergi elektrisk energi och värmeenergi, och hur de kan påverka varandra och omvandlas. En lägesenergi, som det uppåtvandrande vattnet har, höjs eller sänks inte för att man elektrifierar den. Isåfall skulle jag omvänt kunna ladda mina batterier genom att åka upp i en hiss.Och ladda ur dem genom att åka ner i hissen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Matstj skrev:
För mig är det väldigt märkligt att 100 villaägare blir grundlurade varje år och ingen av de klagar.!
Om vi antar varje familj består av 3 st myndiga personer över 18 år isnitt. Då blir det 300 personer per år eller 1500 personer sammanlagd genom åren !
Ingen av de vågar klaga.
Nej, det låter inte logisk. Går inte ihop med sund förnuft.
Mer logisk är att de är ändå nöjda med resultatet.
Miljontals människor världen över är nöjda med homeopatisk behandling trots att den är verkningslös.
 
  • Gilla
[SH] och 4 till
  • Laddar…
f91jsw skrev:
Miljontals människor världen över är nöjda med homeopatisk behandling trots att den är verkningslös.
Nja, HELT verkningslös är den inte, den har mycket hög Placebofaktor :wow:
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Matstj skrev:
Snälla, Odjur. Vi har lovat att hålla diskussionen i en viss nivå. Om vi ska hålla på att ladda upp såna sidor (som jag har svårt att hitta ett artigt ord för) då blir det bara tjafs.
Så du lovar alltså att aldrig mer nämna Martin Timell och Äntligen hemma i tråden? Det verkar som vi gör framsteg.
 
Anna_H skrev:
Det känns för mig, som om den här tekniken visserligen fungerar för att torka ut en grund, men inte genom att förhindra fuktinvandringen, utan genom att vara en stor doppvärmare. Samma teknik används ju sedan länge i många hus med gjuten platta, en värmekabel i kanten på plattan.
Enligt de länkar jag hittat och postat ovan med utvärderingar verkar tekniken inte fungera på det sättet heller. Dvs den verkar inte fungera.
 
O
f91jsw skrev:
Så du lovar alltså att aldrig mer nämna Martin Timell och Äntligen hemma i tråden? Det verkar som vi gör framsteg.
Det vore väldigt bra för tråden!
 
Odjuret skrev:
Det vore väldigt bra för tråden!
Jag har aldrig använt ett tv program, radio program, tidnings artikel, forum diskussioner, Chattsidor, artiklar med dåliga källor, intervjuer, konversation med andra personer eller liknande material som referens och kommer aldrig att göra det. Det sitter i ryggmärgen.
 
Matstj, fyll i din profil med korrekta uppgifter innan du diskuterar mer här. Har bett dig via pm men du svarar inte.
 
  • Gilla
Excel och 4 till
  • Laddar…
Matstj skrev:
Har du läst rapporten ?
[bifogad fil]
De skulle ju kunna testat metoden. Och kunnat vara oberoende. Men de har antagligen skrivit en rapport som innehåller det som beställaren ber dem om.

Citat ur Diskussions-delen:
"Apparaten måste testas för att ta reda på egenskaper såsom fältstyrka, frekvens etc.
hos det emitterade fältet. Vidare måste utredas om och hur apparaten åstadkommer
ett över tiden mer positivt än negativt fält vilket är en absolut nödvändighet. I detta
sammanhang kan nämnas att personal på Stiftelsen Chalmers Industriteknik försökte
mäta det emitterade fältet från DUO K2000 men kunde inte detektera något. Det
enda som märktes var att det bakomliggande fältet i rummet stördes när apparaten
sattes på."

"Experiment måste utföras för att testa teorin i denna rapport. Den experimentella
uppställningen måste vara sådan att fukthalt i betong mäts på ett betongblock där
apparaten får verka och på ett betongblock utan apparat."
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Matstj, fyll i din profil med korrekta uppgifter innan du diskuterar mer här. Har bett dig via pm men du svarar inte.
Hur gör man det ?
Om du inte vill att jag diskuterar mer här, det är bara att säga till. Svårare än så är det inte. Det är ditt forum och jag tycker du har rätt att betämma om jag får skriva om ämnet eller inte.
Krånligare än så är det inte.
Det är ett konsumt forum och då ska konsumenterna ta del av rätt information.
Kommer ihåg att jag inte kunde radera ett konto, mejlade tom om det och var tvungen att registrera om, då blev det två olika namn. Men det var 2 år sen, inget nytt.
Jag har föresten definitivt ingen kontakt vare sig med Bauhaus eller Arid eller annat företag diskuterat på detta forum.
Du kan få mina uppfigter per mejl och ändra min profil. Jag vet inte hur man gör.
 
tommib
Se också första sidan där de konstaterar att de inte gör några försök.
Eller min favorit om betongkondensatorn och att det finns "vissa experimentella data" på att det fungerar (läs: någon har kanske lyckats visa en gång i ett dåligt försök att det kanske finns en effekt)

Överhuvudtaget är förfarandet väldigt märkligt. Företaget norde väl kunna visa själva på vilken forskning och vilka fenomen de har byggt sin apparat efter. Eller har de bara kopplat lite på måfå och säljer nåt som de tror fungerar?
 
  • Gilla
ErkPes och 1 till
  • Laddar…
Matstj skrev:
Hur gör man det ?
Om du inte vill att jag diskuterar mer här, det är bara att säga till. Svårare än så är det inte. Det är ditt forum och jag tycker du har rätt att betämma om jag får skriva om ämnet eller inte.
Krånligare än så är det inte.
Det är ett konsumt forum och då ska konsumenterna ta del av rätt information.
Kommer ihåg att jag inte kunde radera ett konto, mejlade tom om det och var tvungen att registrera om, då blev det två olika namn. Men det var 2 år sen, inget nytt.
Jag har föresten definitivt ingen kontakt vare sig med Bauhaus eller Arid eller annat företag diskuterat på detta forum.
Du kan få mina uppfigter per mejl och ändra min profil. Jag vet inte hur man gör.
Gå till den här länken:
https://www.byggahus.se/forum/profile.php?do=editprofile
 
tommib skrev:
Se också första sidan där de konstaterar att de inte gör några försök.
Beror helt och hållet på hur beställningsuppdraget ser ut. Har beställaren bett dem bara titta på lite teorier så är det allt de kommer göra också. Rapporten är helt värdelös förutom som marknadsföringsmaterial för DUO.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.