21 838 läst · 196 svar
22k läst
196 svar
Elektroosmos i kvällens Äntligen Hemma
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
När man anlägger markytan runt ett hus så bör/ska man anlägga markytan så att marken lutar från huset, då rinner det mesta av ytvattnet (regnvattnet) bort från huset. Minimalt med ytvatten kommer ner till ca 1,8 meters djup precis invid husväggen. Det går även att anlägga markdränering för att föra bort ytvattnet från översta delen av marken runt huset, men det är inte det man normalt menar när man ska dränera ett källarhus.Matstj skrev:De rör som du gräver vid plattan leder ut vatten. Jag har en hypotes. Antar att det regnar hela tiden så att regnvatten rinner i rören med samma fart som det rinner bort. Då är markensfuktighet vid plattan är konstant. Redan här ser du att den inte funkar som du tror. Totalt sätt, ja. Det hjälper till att hålla marken torrare. Längre in i plattan är den igen verkningslös.
Sen till andra frågan. 100kvm är inga problem. Antigen flera elektroser på mellan väggar eller fräsa plattan och sätta in elektroder. Om det är mark uppstigande fukt då funkar den bombsäkert.
Om din hypotes skulle stämma så att marken runt huset, från markytan ner till ca 2 meters djup skulle vara genomblöt så att minst lika mycket vatten rinner genom dränrören bort från huset som det regnar så har man större problem. Alla vägar mm skulle då vara bortspolade.
Dräneringsrören ska leda bort den uppstigande markfukten. Ibland kan man vara tvungen att montera en dränagepump i en dränagebrun för att få bort vattnet från husgrunden.
Varför skall du komma med en sådan hypotes, när det inte någonsin regnar hela tiden?Matstj skrev:
Bor du på en våtare plats, ökar du givetvis dimensionen på dräneringen.
Nej, det finns ingen sådan produkt. Men jag håller med dig om elektrisk dränering, det finns nog ingen sådan produkt heller.Matstj skrev:
Jag tror du menar en värmepump, och teorin presenterades 1852, den första fungerande byggdes 1855-57. Med det sagt, en värmepump förbrukar mer energi än den ger ut. Men den matas med energi både via el och luft. Det är inte en evighetsmaskin.
Puts är ingen bra material för fuktskydd, va. Den andas och suger fukt som socker bit.Demmpa skrev:Det jag saknar i programmet är bla:
- Fuktmätning 1dm, 2dm, 3dm & 4dm över den nivå som elektroderna skulle sättas/sattes, detta skulle utföras både innan och efter montaget.
- Markeringar på väggen där mätningarna ska utföras så att man garanterat mäter på exakt samma plats och på samma underlag.
Mätningen som gjordes uppe vid tak lär varit ovan jord, mätningen nere vid golvet fick ett nytt ytskikt. Det går inte att jämföra fuktmätningen innan/efter nya ytskiktet monterades.
Väggmaterialet som mätningarna innan & efter görs på måste ha exakt samma material, det går inte att måla om väggarna för att mätningarna ska kunna vara jämförbara med varandra.
En nyputsad vägg torkar på ca 2-4veckor bla beroende på tjocklek, ventilation, [länk]
[länk]
putsen bör eftervattnas under hela härdnings-/torkperioden för att uppnå maximal hållfasthet.
Äntligen hemma mätte efter ca 4 veckor (om jag mins rätt), så att dom får fram att väggen är torr är inte underligt.
Edit: Det hade gått 6 veckor istället för 4.
Företagen som installerar dessa system återkommer inom tre månader, MT säger det 17:42 till 17:58 minuter in i programmet.
Så att säga det här argumentet med ny puts=torrt är lika bra att lägga ner. Bra försök, men det håller inte.
Jag vet att det är mot bättre vetande att försöka förklara något för dig, men när cement härdar så suger det åt sig vatten och torkar ut omgivningen. Det är därför man ska eftervattna när man putsar/gjuter. Denna process pågår under en lång tid även om effekten avtar.Matstj skrev:
Åk ut på landet och knacka på hos en bonde, så kan han säkert visa dig ett och annat dike han grävt för att dränera bort vatten från sina åkrar. Samma princip använder man till hus, men har istället rör än öppna diken.AG A skrev:
Det enda som syns, är ju att det blir torrt.thomas33 skrev:
Men jag tror att det är bluff. Vad säger att en slang och lite grus, skulle få bort vattnet/fukten.
Det måste vara något annat som gör det... alltså bluff.
Dessutom är kostar ju inte grus någonting nästan, inte en slang heller. Men dränering är ju jättedyrt...ytterligare ett tecken på att det är bluff...
Nu har du faktiskt sjunkit riktigt lågt....Förlåt det var kanske lite elakt.... Det är du som hela tiden försökt hitta trådar med ett visst antal referenser för att det ska vara seriöst.... Sedan så sänder Äntligen hemma ett avsnitt där de visar att det fungerar och du tror på det? Äntligen hemma som är kända för att ta betalt för att saker ska synas....Matstj skrev:Nämen ! Missade du gårdagens program ? Det finns ju på Tv4.play.
Vad nu då ? är det putsen som är torr och inte väggen ?. Eller var det fel på fuktmätaren ?
Det är bara fantasin som kan sätta gränserna. Det finns gott om alternativ, det är bara och välja och vraka.
Om alla källarväggar skulle blivit torra med ny puts då skulle 90 % av allt fukt problem varit bort nu !
Kan inte det vara så enkelt att acceptera fakta. Det är inget bluff, funkar bra på riktigt.
Kan inte villaägarna vara lite ödmjuka och ta tillbaka sina anklagelser. Be om ursäkt att ha vilselett den allmäna opinionen.
Inte ens lönt att diskutera dränering med dig, då du bara håller på att raljera och troligen försöker vrida diskussionen från Arids bluffprodukt.AG A skrev:Det enda som syns, är ju att det blir torrt.
Men jag tror att det är bluff. Vad säger att en slang och lite grus, skulle få bort vattnet/fukten.
Det måste vara något annat som gör det... alltså bluff.
Dessutom är kostar ju inte grus någonting nästan, inte en slang heller. Men dränering är ju jättedyrt...ytterligare ett tecken på att det är bluff...
Har vi fått två trollare på tråden? Köp hellre grejerna på internet för några tusen än att ge 60 lax till några lurendrejare. Man får ju hoppas att inte många går på den här bluffen. Googlar man på både firmanamn och metod så bör man hitta den här tråden bra nog.
Ok, den leder bort uppstigande markfukt vilket är sant.vad skule det hända om det inte fanns där.Demmpa skrev:När man anlägger markytan runt ett hus så bör/ska man anlägga markytan så att marken lutar från huset, då rinner det mesta av ytvattnet (regnvattnet) bort från huset. Minimalt med ytvatten kommer ner till ca 1,8 meters djup precis invid husväggen. Det går även att anlägga markdränering för att föra bort ytvattnet från översta delen av marken runt huset, men det är inte det man normalt menar när man ska dränera ett källarhus.
Om din hypotes skulle stämma så att marken runt huset, från markytan ner till ca 2 meters djup skulle vara genomblöt så att minst lika mycket vatten rinner genom dränrören bort från huset som det regnar så har man större problem. Alla vägar mm skulle då vara bortspolade.
Dräneringsrören ska leda bort den uppstigande markfukten. Ibland kan man vara tvungen att montera en dränagepump i en dränagebrun för att få bort vattnet från husgrunden.
1- om det finns sprickor i muren eller plattan då blir det översvämning.
2- om det inte finns blir det kapillär uppstigande markfukt.
Sprickor o sånt som leder in vatten måste åtgärdas i vilket fall som helst.
Kapillärt uppstigande markfukt behöver åtgärdas antigen med brytande skikt eller fuktspärr. Antar att i ett gammalt hus finns varken ena eller den andra. Vad är alternativet om inte elektroosmos ?
Alternativ 2, antar att rören finns där.
1- översvämningen behöver inget åtgärd.
2- kapillärt markuppstigande fukt kommer man inte undan. Det behövs åtgärd. Vad är lösningen om inte elektroosmos?
När puts & betong brinner (härdar) så bildas det litelite värme, det åtgår även vatten till själva härdningsprocessen, bägge dessa "orsaker" torkar ut väggen som putsen sitter på.Matstj skrev:
Om putsen torkar för fort så kan man få serporoc, http://www.weber.se/fasad-puts-och-...harda-som-den-ska-och-inte-vaderskyddats.html
Om dräneringsröret som leder bort dränvattnet från husgrunden inte finns då stannar givetvis vattnet kvar runt/under husgrunden. Men då är inte dräneringen rätt utförd, det går att jämställa med att man installerar elektroosmos men sedan skiter i att ansluta elektronikboxen till elnätet.Matstj skrev:Ok, den leder bort uppstigande markfukt vilket är sant.vad skule det hända om det inte fanns där.
1- om det finns sprickor i muren eller plattan då blir det översvämning.
2- om det inte finns blir det kapillär uppstigande markfukt.
Sprickor o sånt som leder in vatten måste åtgärdas i vilket fall som helst.
Kapillärt uppstigande markfukt behöver åtgärdas antigen med brytande skikt eller fuktspärr. Antar att i ett gammalt hus finns varken ena eller den andra. Vad är alternativet om inte elektroosmos ?
Alternativ 2, antar att rören finns där.
1- översvämningen behöver inget åtgärd.
2- kapillärt markuppstigande fukt kommer man inte undan. Det behövs åtgärd. Vad är lösningen om inte elektroosmos?
Om man inte sätter någon typ av fuktspärr på utsidan av ytterväggarna så kommer givetvis det in fukt i väggen. Fuktskyddet kan bestå av tex tjära/asfalt, platonmatta eller isodränskivor.
Om inte huset står på kapillärbrytande skikt så får man gräva ner dräneringen lite längre än vad man annars behöver göra. Dels så måste man även låta hela golvet i källaren kunna andas, alltså inget ångtätt skikt på golvet som tex plastfärg. Plus att man måste se till att det är ventilation i hela källaren, många hus som har bytt från ved-/oljepanna till fjärrvärme/värmepump och som har självdragsventillation har noll ventilation i källaren, det bidrar till fuktiga golv/väggar.