21 834 läst · 196 svar
22k läst
196 svar
Elektroosmos i kvällens Äntligen Hemma
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det som jag tycker är mest tråkig är att tekniken får många olika priser och belöningar för innovation och forskning och utveckling utomlands. Men den blir tom bluff klassad här i Sverige !
Det är bara tur att såna bemötande kommer ifrån organisationer som Villaägarna, vilket kan man ha förståelse för och inte från de akdemiska kretserna.
Med tanke på att jag har jobbat internationell, finner jag det väldigt udda och tråkigt.
EOP har bland annat fått NOVA award från Construction Innovation Foundation år 2002.
http://www.cif.org/awards/2002/26_-_Electro-Osmotic_Pulse_(EOP).pdf
Från: Nova award: EOP technology has been successfully
implemented within the DOD, Treasury, VA, Fish and Wildlife, and the private sector in both conventional and historic buildings.
http://www.cif.org/nova-index.php
Har fått Army Research and Development Award oxå , efterkommande år.
Det enda jag kan göra är att skaka på huvet !
Det är bara tur att såna bemötande kommer ifrån organisationer som Villaägarna, vilket kan man ha förståelse för och inte från de akdemiska kretserna.
Med tanke på att jag har jobbat internationell, finner jag det väldigt udda och tråkigt.
EOP har bland annat fått NOVA award från Construction Innovation Foundation år 2002.
http://www.cif.org/awards/2002/26_-_Electro-Osmotic_Pulse_(EOP).pdf
implemented within the DOD, Treasury, VA, Fish and Wildlife, and the private sector in both conventional and historic buildings.
http://www.cif.org/nova-index.php
Redigerat:
Något som jag tycker missas i detta är att en vanlig grävd dränering oftast idag även innebär en isolering av något slag som inte kan åstakommas med att lägga in elslingor i väggen.
Trots allt tror jag att vinsten med en dränering i de flesta fall är just att få varmare väggar i källaren.
Trots allt tror jag att vinsten med en dränering i de flesta fall är just att få varmare väggar i källaren.
Skaka på så kanske trollen försvinner ur skallenMatstj skrev:Det som jag tycker är mest tråkig är att tekniken får många olika priser och belöningar för innovation och forskning och utveckling utomlands. Men den blir tom bluff klassad här i Sverige !
[länk]
Det var ett pris från 2002. Suck...
DDT belönades med ett nobelpris 1948. Det är av någon märklig anledning inte ett standardval för bekämpning idag.
Presentera gärna hårda fakta om att EOP fungerar. Det här tramset du kommer dragande med är bara pinsamt.
DDT belönades med ett nobelpris 1948. Det är av någon märklig anledning inte ett standardval för bekämpning idag.
Presentera gärna hårda fakta om att EOP fungerar. Det här tramset du kommer dragande med är bara pinsamt.
En belöning till. Den här gången från Industrial Electrochemistry and Electrochemical Engineering Division.2011,s pris går till EOP tekniken.
The IE&EE Division offers another unique program, the New Electrochemical Technology (NET) Award. Whitch recognizes excellence in the commercialization of new electrochemical technology, whitch typically represents a multidisciplinary team approach. The joint recipients of the 2011 NET Awar were. US. Amry Engineer Research and Development Center. The award was given in recognition of their development of electro-osmotic pulse (EOP) technology.
https://www.electrochem.org/dl/interface/sum/sum12/sum12_p077_113.pdf
The IE&EE Division offers another unique program, the New Electrochemical Technology (NET) Award. Whitch recognizes excellence in the commercialization of new electrochemical technology, whitch typically represents a multidisciplinary team approach. The joint recipients of the 2011 NET Awar were. US. Amry Engineer Research and Development Center. The award was given in recognition of their development of electro-osmotic pulse (EOP) technology.
https://www.electrochem.org/dl/interface/sum/sum12/sum12_p077_113.pdf
Ännu mera belöningar for EOP tekniken. Den här gången från The National Association of Corrosion Engineers (NACE) International
2001,s pris går till ERCD
The pulsed DC electric field creates an EOP pressure gradient within the concrete matrix that counters the external hydraulic pressure. This prevents external water from transporting or migrating through the concrete surface.
http://chapters.asmconline.org/greatriver/files/2011/09/ERDC-Information-Bulletin-Issue-8-11.pdf
2001,s pris går till ERCD
The pulsed DC electric field creates an EOP pressure gradient within the concrete matrix that counters the external hydraulic pressure. This prevents external water from transporting or migrating through the concrete surface.
http://chapters.asmconline.org/greatriver/files/2011/09/ERDC-Information-Bulletin-Issue-8-11.pdf
Nej men tänka sig vad du helt plötsligt kan gräva fram.... När ska du lägga ner? Du kommer inte att övertyga oss om att det fungerar. Det finns inget! seriöst test som visar att Arids system verkligen fungerar. Du visar massa andra saker men fortfarande inte Arids system.... Så när ska du tröttna?
Tja... Jag har inte hört talas om några akademiker som bygger hus....Matstj skrev:Det som jag tycker är mest tråkig är att tekniken får många olika priser och belöningar för innovation och forskning och utveckling utomlands. Men den blir tom bluff klassad här i Sverige !
[länk]
[länk]
Ett exempel:
Min källarvägg är väldigt fuktig för jämnan. Jag installerar elektroosmos, för att få bort fukt.
Efter installationen blir väggen torr.
Är det fortfarande bluff då, är väggen egentligen fortfarande blöt, har jag blivit lurad???
Om målet är att få en torrare vägg, och väggen blir torrare, är det väl för faan inte bluff. Oavsett väggen torkar pga av värme, elektroosmos, eller andra orsaker.
Min källarvägg är väldigt fuktig för jämnan. Jag installerar elektroosmos, för att få bort fukt.
Efter installationen blir väggen torr.
Är det fortfarande bluff då, är väggen egentligen fortfarande blöt, har jag blivit lurad???
Om målet är att få en torrare vägg, och väggen blir torrare, är det väl för faan inte bluff. Oavsett väggen torkar pga av värme, elektroosmos, eller andra orsaker.
Om du betalat 60.000 Kr för detta arbete inkl material, så har du blivit grundlurad! Utrustningen går att köpa på nätet för ett par tusenlappar och hederliga hantverkare knappast tar över 50.000 Kr för att borra lite hål under en dag i källarväggarna hos dig.AG A skrev:
Vad har priset med saken att göra. Har vi gjort upp om fast pris som jag accepterar, så har jag inte blivit lurad.thomas33 skrev:
Vidare har jag inte påstått något om pris i mitt exempel. Frågan gäller väl om det går att få bort fukt med elektoosmos. Om du sen tycker priset är oskäligt är en helt annan fråga.
Arid har inte på något sätt bevisat att det är elekroosmos som gör att fukten försvinner och där ligger huvudfrågan!AG A skrev:
Visst har priset något att göra med Arids produkt! Men det är konstigt, när vi pratar om elektroosmos går det att ta hur mycket som helst betalt av kunden. Är det däremot någon som frågar om 300.000 Kr är skäligt pris för att lägga om ett 100m2 sadeltak, är hantverkaren en skummis.