18 312 läst · 66 svar
18k läst
66 svar
Elektroosmos: Arid och Chalmers Industriteknik bemöter kritiken
"-Man promenerar, cyklar och äter Raw Food och går på föreläsningar om hur hälsan hänger samman med psyket. Där säger de också något som jag alltid strävat efter: ”Find your Passion, Power and Purpose and Stay Positive” och på engelska var det så lätt. Efter fem veckor, femton kilo lättare och full med energi kommer jag hem och bara känner YEAYYYYYY, jag mår bättre!"S scim skrev:
Men det förstår väl varenda barnunge att det INTE var motionen, kostomläggningen och viktnedgången utan det kolloidala silvret som var botemedlet
Nja, inte för att jag tror på metoden, men vatten gör något som kallas autoprotolys. Det delar upp sig i hydroxidjoner (OH-) och oxoniumjoner (H3O+) så att koncentrationen av oxoniumjoner blir 10^-7. Därför har vatten pH 7. Men det gör inte att uppfinningen fungerar för det. Att lägga en spänning över en vägg skulle möjligen kunna att man får en liten pH-gradient över väggen, vilken skulle balansera spänningen. Notera att jag inte är elektrokemist, och att jag mest spekulerar.Cruzze skrev:Haha, den här hade jag missat
"Tunna elektroder förs in i muren, Pulser laddar vattenmolekylerna positivt. Helt naturligt drar det sig mot minus, det vill säga jord som är utanför huset. Detta gör att väggen torkar inifrån och ut"
Som naturvetare blir man lätt bedrövad av ett sånt här infantilt påstående Det känns ju bara genant att ens sänka sig till den kunskapsnivån och bemöta, men i alla fall. För att ladda vattenmolekyler positivt måste man skjuta bort elektroner i yttre elektronhöljet och det kan man bara göra i gasfas under lågt tryck. Och då är det bara en försvinnande liten andel av alla vattenmolekyler som laddas. Lägger man en spänningspotential över en vattenhaltig och elektriskt ledande matris (läs blöt jord och blöt betong) så kan man, om man lägger på en hög ström till viss del få elektrolytisk sönderdelning av vatten till knallgas så det blir syrgas inomhus och vätgas utomhus. Vi säger grattis!
I praktiken kommer dock ytorna på elektroderna att slamma igen per omgående. Det vet alla som försökt göra fuktighetsmätare till blomkrukor etc genom att mäta resistansen genom jorden
Redigerat:
Uppfinningen håller inte för någon djupare genomlysning. En pH-gradient kan det förmodligen bli men det innebär då att det blir surt (lågt pH) inne i betongen och det tycker inte betong om. Då korroderar det sönder.mattiasp skrev:Nja, inte för att jag tror på metoden, men vatten gör något som kallas autoprotolys. Det delar upp sig i hydroxidjoner (OH-) och oxoniumjoner (H3O+) så att koncentrationen av oxoniumjoner blir 10^-7. Därför har vatten pH 7. Men det gör inte att uppfinningen fungerar för det. Att lägga en spänning över en vägg skulle möjligen kunna att man får en liten pH-gradient över väggen, vilken skulle balansera spänningen. Notera att jag inte är elektrokemist, och att jag mest spekulerar.
Man nämner att vatten gladeligen traskar ut i trädgården, men för att uppnå laddningsneutralitet (vilket är en absolut nödvändighet för att undvika elektrostatiska urladdningar typ åska) måste samtidigt någon annan positivt laddad jon gladeligen vandra in i huset från trädgården och in i väggen. Vilka joner kan det vara? Kanske den sura H3O+ med korrosion som följd
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 938 inlägg
Nja, här får man vara lite försiktig. Elektro-osmos är ett verkligt fenomen som används kommersiellt i bla olika former av analys-system och även för uttorkning av lera/jord (alltså mark) vid anläggning (Googla exv. "electro osmosis in civil engineering"). Om man som du säger lägger ett elektriskt fält över "blöt jord" så rör sig vattnet. Det var så man först demonstrerade effekten, dvs att få vatten att röra sig genom en plug av lera.Cruzze skrev:
Så effekten finns och kan mätas. Frågan är istället om den kan användas för att torka ut betongkonstruktioner på ett meningsfullt sätt, och om det är ekonomiskt att göra så (en kritik mot användning vid anläggning är den höga kostnaden jämfört med traditionella metoder). Där är publicerade data delade. Men jag hittar inga riktigt bra test (det som gjorts av USAs armés ingenjörskår är inte heller direkt uttömmande), så kalla mig skeptisk.
Men till skillnad från rent humbug som vattenvirvlare osv. så är det här ett system där teorin iaf är korrekt i första ordningen och det finns tillämpningar inom relaterade fält. Det är extremt ovanligt i den här branschen (diverse bondfångeri och humbug) så bara det gör det intressant.
Men förespråkarna har inte övertygande visat att metoden fungerar i den här tillämpningen, eller att den skulle ha några fördelar. Det ligger på dem att göra det.
Det gör dem ännu mer halt förledande kan tyckas lite klädda i andras fjädrar. De nivåer rent elektriskt deras dosa verkade ligga på när det var uppe förra gången här är knappast verkningsfulla i sammanhanget med förutsättningarna.lars_stefan_axelsson skrev:Men till skillnad från rent humbug som vattenvirvlare osv. så är det här ett system där teorin iaf är korrekt i första ordningen och det finns tillämpningar inom relaterade fält. Det är extremt ovanligt i den här branschen (diverse bondfångeri och humbug) så bara det gör det intressant.
Men förespråkarna har inte övertygande visat att metoden fungerar i den här tillämpningen, eller att den skulle ha några fördelar. Det ligger på dem att göra det.
Största problemet är att elektroosmos inte funkar i sprickor. Man kan driva ut fukten ur betongen, men det kommer lika snabbt eller snabbare tillbaka genom en spricka.
Svenska källare är ofta murade och har därmed många sprickor. Så även om det funkar i teorie, fungerar den inte i svenska källare med fuktproblem.
Svenska källare är ofta murade och har därmed många sprickor. Så även om det funkar i teorie, fungerar den inte i svenska källare med fuktproblem.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 938 inlägg
Nej, det var väl det resultatet som ingenjörskåren kom fram till; dvs när man testade på betong så fick man någon slags positivt resultat (men som sagt en hel del tveksamheter kring testet) men där betongen var sprucken så såg man ingen förbättring alls.harry73 skrev:Största problemet är att elektroosmos inte funkar i sprickor. Man kan driva ut fukten ur betongen, men det kommer lika snabbt eller snabbare tillbaka genom en spricka.
Så för oss som har murade källarväggar så ligger ribban ännu högre vad gäller bevis på att det fungerar. (Jag lade dubbel pordrän istället. Det har fungerat alldeles utmärkt... Nästan lite för bra...)