T TreeView skrev:
I Tyskland har det ju även meddelats marknadsföringsförbud för elektroosmotisk dränering, vilket det även borde göras i Sverige tycker jag.
Jag håller fullständigt med dig!
Tyskarna har förstått att det inte fungerar.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
harry73
Jag tror fortfarande att systemet fungerar i sig, dvs att elekroosmos kan tvinga bort fukt i oskadad betong.
Problemet är att man vill tillämpa det i betong som har sprickor eller väggar av murade betongblock. Och då hjälper det inte om man kan tvinga bort fukten i betongen om det kommer snabbare tillbaka genom sprickor eller fogar.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Företaget som säljer produkten tar dels ett överpris och monterar det oavsett om det skulle fungera eller ej.
Det är en bluffprodukt likt många andra som genom åren pålurats godtrogna köpare som tror de sparar pengar.

• Arg
  • Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
harry73
thomas33 thomas33 skrev:
Företaget som säljer produkten tar dels ett överpris och monterar det oavsett om det skulle fungera eller ej.
Det är en bluffprodukt likt många andra som genom åren pålurats godtrogna köpare som tror de sparar pengar.
Det håller jag helt med om, men det är inte samma sak som att systemet aldrig kan fungera.
Jag kan t ex tänka mig att det kan fungera i en vattentät betongkonstruktion som ligger under grundvattennivån (Tunnel, skyddsrum, P-garage, osv)

Jo, men det är mer myndigheter, kommuner och större företag som då får slanta upp pengarna och inte villaägare som vill ta en genväg av ekonomiska skäl eller att de inte vill gräva upp sina fina rabatter. USAs försvar testade och det fungerade, men inte utan att tillföra betydligt mer energi än vad företaget skickar ut i sitt.

• Gilla
TreeView
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det håller jag helt med om, men det är inte samma sak som att systemet aldrig kan fungera.
Jag kan t ex tänka mig att det kan fungera i en vattentät betongkonstruktion som ligger under grundvattennivån (Tunnel, skyddsrum, P-garage, osv)
Det fungerar säkert så att innerväggen är torr i det fallet, men det ersätter ju inte en dränering, snarare en luftspalt i en innerväggkonstruktion.

harry73
Det går ju inte att dränera en konstruktion som ligger under vattenytan, så visst skulle det ersätta en dränering :D

T
harry73 harry73 skrev:
Det går ju inte att dränera en konstruktion som ligger under vattenytan, så visst skulle det ersätta en dränering :D
Men nu är det ju inte det som vare sig marknadsförs eller säljs i detta fall, så dina inlägg kanske du ska ta upp i en egen tråd kring just den specifika frågan?

harry73
Nej, om man inte är tydligt med hur systemet fungerar och varför den i praktiken inte fungerar i svenska hus, är det lätt att låta sig övertygas av försäljare med några halv relevanta undersökningar av renommerade universiteter.
Så det är relevant för tråden att göra skillnad på tekniken och den usla implementeringen av Arid och deras efterföljare.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Det verkar vara på gång igen. Fick Facebookreklam från en tidning som ska heta villanytt som verkar ha som affärsidé att göra reklam som ser ut som artiklar, iaf på sin facebooksida.
Men lika barn leka kanske bäst.
Har kommenterat annonsen ett par gånger men kommentarerna plockas bort direkt och dom svarar inte på meddelanden.....

https://villanytt.se/dranera-utan-a...nKKzX1c6Ij-Yo21xK5_QC_kTv-0qwRQLvzylELTQKVZn0
https://www.facebook.com/search/top/?q=Villanytt&epa=SEARCH_BOX
https://www.facebook.com/Villanytt/?epa=SEARCH_BOX

larsbj larsbj skrev:
Har kommenterat annonsen ett par gånger men kommentarerna plockas bort direkt och dom svarar inte på meddelanden.....
Du hindras av att "det är en IT-baserad reglerteknik som ger en elektronisk barriär". :)
Otroligt att det fortsätter om och om igen men de måste väl leverera ut några då.

S scim skrev:
Mer intressant från Villanytt: [länk]
:poop:
När man väl valt bort verklighetsförankring, rim och reson är väl silvret lika trovärdigt som den magiska dräneringsmaskinen. Rimligen är det samma målgrupp.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Snart kommer artikeln om foliehatten som botar alla allergier...

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Haha, den här hade jag missat:D
"Tunna elektroder förs in i muren, Pulser laddar vattenmolekylerna positivt. Helt naturligt drar det sig mot minus, det vill säga jord som är utanför huset. Detta gör att väggen torkar inifrån och ut"
Som naturvetare blir man lätt bedrövad av ett sånt här infantilt påstående:worried: Det känns ju bara genant att ens sänka sig till den kunskapsnivån och bemöta, men i alla fall. För att ladda vattenmolekyler positivt måste man skjuta bort elektroner i yttre elektronhöljet och det kan man bara göra i gasfas under lågt tryck. Och då är det bara en försvinnande liten andel av alla vattenmolekyler som laddas. Lägger man en spänningspotential över en vattenhaltig och elektriskt ledande matris (läs blöt jord och blöt betong) så kan man, om man lägger på en hög ström till viss del få elektrolytisk sönderdelning av vatten till knallgas så det blir syrgas inomhus och vätgas utomhus. Vi säger grattis!
I praktiken kommer dock ytorna på elektroderna att slamma igen per omgående. Det vet alla som försökt göra fuktighetsmätare till blomkrukor etc genom att mäta resistansen genom jorden:D

• Gilla
  • Haha
BiFuel och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.