Om du ändå ska bila för hand, lasta ut skiten för hand också.<

Jag bar ut 60 ton berg för hand o var byggd som en räka innan, det tråkiga är att det är jag fortfarande.....
 
Nej tack.
 
H
Följer likaså med spänning.för egen del är det snart dags själv att sätta igång med garaget som skall förvandlas till sovrum (stentag). Gjorde motsvarande med en annan del av källaren för 2år sedan och det jag inte gör om är att bila berg. Har testat allt från Husqvarna motorkap, Hilti 1000 och 3000 , korp hacka och spett och inte minst polsk snigeldynamit. Det tunna betonggolvet var ett nöje, sprängsten och lera förnöjsamt men allt förbannat jävla berg som dök upp var ett helvete oavsett metod. En 10 liter hink kunde ta en timme eller två att fylla om det var klippa. Läxan jag lärde mig är att hellre ha lite lägre i tak eller kalla golv än att underminera väggarna igen och undvik att ta bort klippa

En minigrävare verkar ju inte så dumt annars. Frågan är om man skall köpa en ny scheppach för 2500 eller hyra en gedigen Hilti ngn helg istället? Erfarenheten säger att Hiltin vill man ha vid långpass men inte sällan behöver man då och då en enklare bilmaskin när man minst anar det och för småsaker som det känns onödigt att hyra en Hilti för.
 
Redigerat:
Angående bilmaskin så har jag lånat en 1500kr maskin köpt på bauhaus. Har 5 års garanti....

Den är lite tung men slår hårt. Kör med en så liten du kan är mitt tips.
 
H
Så här ser i alla fall min önskelista ut:
Det jag dock kan tipsa om är den polska snigeldynamiten. Kom med bud på ngr dagar och kostar en tiondel av tex byggmaxs
 
  • Röd Hilti TE 1000-AVR mejshammare för rivning av betonggolv och väggmejsling visas på en online shop-sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd och svart eldriven borrhammare TE 70-AVR från Hilti visad på en produktsida med beskrivande text och stjärnbetyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elverktyg Husqvarna K 4000 kapmaskin med specifikationer och företagslogga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förpackningar av Dynacem icke-sprängande rivningsmedel med instruktioner, används för betongrivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilningshammare AB1600 från Scheppach med spets- och flachmejsel, visad i en webbutik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
MathiasS MathiasS skrev:
Angående bilmaskin så har jag lånat en 1500kr maskin köpt på bauhaus. Har 5 års garanti....

Den är lite tung men slår hårt. Kör med en så liten du kan är mitt tips.
MathiasS MathiasS skrev:
Angående bilmaskin så har jag lånat en 1500kr maskin köpt på bauhaus. Har 5 års garanti....

Den är lite tung men slår hårt. Kör med en så liten du kan är mitt tips.
Jag förstår vad du menar. Samma klippa som jag fick bila och såga ner på insidan av källarväggen dök till min förvåning upp även på utsidan av väggen när jag skulle dränera om året efter. Det var ett helvete att få ner dräneringen 30cm så att den blev anpassad till det nya golvet. Då hyrde jag en Hilti 3000 och den var ett åbäke att släpa runt.
 
...jag har det bra på det viset att jag inte har något berg......:)

Har också en skitgammal TE 72 som komplement till den lånade större maskinen......så jag behöver bara maskiner man kan sitta på...!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.