10 736 läst · 51 svar
11k läst
51 svar
Elektrisk minigrävare....
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 918 inlägg
DXR 140 går att köra på 16A
Köp ett par fräscha handskar o handgräv ut skiten, det bygger karaktär.....
Jag har "bara" 7 kubik massivt berg att asa ur min källare, lite sten o lera hade varit himmelriket.
Jag har "bara" 7 kubik massivt berg att asa ur min källare, lite sten o lera hade varit himmelriket.
Haha, jag har grävt färdigt på denna fastighet.
Men, jag kollade i den gamla byggtråden (https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-lang-tid-tar-ett-kaellarprojekt-bilder.28628/) och om jag inte ljög något fruktansvärt tog utgrävningen bara "dagar" i anspråk. Så lite fjantigt är det kanske med maskiner.
Som redan sagts skulle jag dock vara rätt nöjd bara med en maskin som lyfter schakten i skottkärran åt mig.
Men, jag kollade i den gamla byggtråden (https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-lang-tid-tar-ett-kaellarprojekt-bilder.28628/) och om jag inte ljög något fruktansvärt tog utgrävningen bara "dagar" i anspråk. Så lite fjantigt är det kanske med maskiner.
Som redan sagts skulle jag dock vara rätt nöjd bara med en maskin som lyfter schakten i skottkärran åt mig.
Har börjat knacka lite i betongen för att känna hur tjock betongen var i denna del av huset. Kommer göra så att jag slår sönder hela kakan med bilmaskin "manuellt" och skippar Brokken. Det är inte värt besväret. Bättre att kunna köra ett par kvällar när jag har tid över,
Men, sedan ska massorna ut och jag har tänkt att använda en minigrävare för att lasta i skottkärra. Igår stod jag och stirrade en stund på stenarna och började fundera på om man inte kunde använda en kompaktlastare istället?
Det är sprängsten travat på slät jord och sedan har man fyllt på med finare material på det. Inget sitter således fast speciellt.
Visst sjutton borde det gå att skopa upp detta i frontskopan direkt på tex en Avant? En Avant 523 borde gå in genom dörren jag har (eller så gör jag hålet lite större helt enkelt).
Någon som provat?
Men, sedan ska massorna ut och jag har tänkt att använda en minigrävare för att lasta i skottkärra. Igår stod jag och stirrade en stund på stenarna och började fundera på om man inte kunde använda en kompaktlastare istället?
Det är sprängsten travat på slät jord och sedan har man fyllt på med finare material på det. Inget sitter således fast speciellt.
Visst sjutton borde det gå att skopa upp detta i frontskopan direkt på tex en Avant? En Avant 523 borde gå in genom dörren jag har (eller så gör jag hålet lite större helt enkelt).
Någon som provat?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 918 inlägg
Eller så kör du med en minidumper, fast då får du lasta för hand
Näe de självlastande dumprarna tror jag inte på - det behöver vara finfördelat för att dom ska funka. Har inte kört en själv men det ser inte alls ut som att en sådan skulle funka på en hög sprängsten i inbakad bussola storlek. Jag tror att en Avant har mer kraft för sådant.
Alternativet är en minigrävare till skottkärra - det vet jag fungerar.
Alternativet är en minigrävare till skottkärra - det vet jag fungerar.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Varför inte elektrisk avant om det nu ska köras inomhus?