Tanken var att hitta ett kostnadseffektivt sätt att göra det själv utan så mycket handkraft som sist..... om jag måste parkera hela Cramo på uppfarten är det nog bättre att leja bort jobbet....:)
 
DXR 140 går att köra på 16A
 
BROKK 90 går fint på 16A också men det händer ibland att säkringen löser ut när man köttar för hårt..
Har du någorlunda lösa massor så behöver du bara självlastaren, billigt att hyra några dagar. (y)
 
Ok, då kanske det funkar fint med en 90 eftersom jag har 20A säkringar och kan stänga av värmepump och förbjuda matlagning när jag kör......
 
Brokk 100/110 kan du köra på 16A.
Annars funkar brokk 60:an fint också.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Köp ett par fräscha handskar o handgräv ut skiten, det bygger karaktär.....

Jag har "bara" 7 kubik massivt berg att asa ur min källare, lite sten o lera hade varit himmelriket.
 
Röd och svart ergonomisk sadelstol på korsad fot med arbetsplattform och hållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sorry...
 
  • Gilla
  • Haha
Magnus E K och 6 till
  • Laddar…
Har börjat knacka lite i betongen för att känna hur tjock betongen var i denna del av huset. Kommer göra så att jag slår sönder hela kakan med bilmaskin "manuellt" och skippar Brokken. Det är inte värt besväret. Bättre att kunna köra ett par kvällar när jag har tid över,

Men, sedan ska massorna ut och jag har tänkt att använda en minigrävare för att lasta i skottkärra. Igår stod jag och stirrade en stund på stenarna och började fundera på om man inte kunde använda en kompaktlastare istället?

Det är sprängsten travat på slät jord och sedan har man fyllt på med finare material på det. Inget sitter således fast speciellt.

Visst sjutton borde det gå att skopa upp detta i frontskopan direkt på tex en Avant? En Avant 523 borde gå in genom dörren jag har (eller så gör jag hålet lite större helt enkelt).

Någon som provat?
 
Eller så kör du med en minidumper, fast då får du lasta för hand
 
Det finns självlastande minidumprar.
 
Näe de självlastande dumprarna tror jag inte på - det behöver vara finfördelat för att dom ska funka. Har inte kört en själv men det ser inte alls ut som att en sådan skulle funka på en hög sprängsten i inbakad bussola storlek. Jag tror att en Avant har mer kraft för sådant.

Alternativet är en minigrävare till skottkärra - det vet jag fungerar.
 
Följer detta med spänning! Står inför liknande projekt någon gång i framtiden och själva bilandet är jag inte så besvärad av, men det är alla massor som skall ut sedan som blir jobbigt.
 
Varför inte elektrisk avant om det nu ska köras inomhus?
 
F fiskbuggaren skrev:
Varför inte elektrisk avant om det nu ska köras inomhus?
Ja om en avant funkar så är säkert en elektrisk toppen, såg att det finns nu - bara den går att köra 6-7h per dag så.... Frågan är väl om det finns någon att hyra i närheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.