Det är 45kvm. Betongkakan är gjuten på sprängsten som är travad på lerjord, dessa stenar är för stora att suga.
 
Har grävt ut ett gäng källare med dieselmaskiner och det är inge större problem med avgaser, det är snabbt att vädra ut.
Damm från grävning/bilning är det värre med.. :rofl:
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Om du går robotvägen så hyr en BROKK 90 eller motsvarande, dom är urstark (y)
 
P Per_Eriksson skrev:
Kör du en dieselmaskin på HVO100 eller Ecopar så räcker det med lite lagom korsdrag, det går inte alls jämföra med att köra såna småmaskiner på vanlig diesel för då dör man efter 5 minuter.
Det kanske kan vara ett alternativ? Vi bor i huset rakt ovanför detta så avgaslukt är inte ok och även med maskiner lär det ta flera dagar att göra jobbet....
 
@Ola C Tror du det går att cadda in en sån där brokk i min verkstad? Den här tråden väckte ha-begär..
 
  • Haha
13th Marine
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Om du går robotvägen så hyr en BROKK 90 eller motsvarande, dom är urstark (y)
Till källargrävning kan en 100 vara bättre då 90 inte kan rotera 180/360 grader i svängkransen. Det är rätt smidigt då man skottar ut.

Kombinera brokk:en en med en sådan här dumper så har du grävt ut källaren på en dag.
 
  • Grön minidumper med band på en grusplan, används för källargrävning och materialtransport.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vanligtvis så plastar vi igen och kör undertryck med evakueringsfläkt med svagt korsdrag, då blir det garanterat fritt från både avgaser och damm. (y)
Americ_VAF8000_Evakueringsflakt.jpg
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
B bomm skrev:
dumper
När vi kör källare så blir det oftast självlastare 8463726529.jpg

Är det tillgängligt så kör vi Avant. I nått enstaka fall har det blivit transportband.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Kan du inte kapa upp i ohanterliga (!) bitar, slå i expander och wincha ut dessa?
 
Stort tack för tipsen @Jarlingar och @bomm !! Ska klura vidare på detta och se vad som är en lagom nivå på maskinstöd..... är i huvudsak ute efter något som skyfflar upp stenen åt mig men att även bila sönder det med maskin är ju rätt mysigt....

@Snål-Jocke Jag har ingen traditionell platta med armering och mycket mer av små sprängsten än betong (betong var dyrt!) så det är skyffel och skottkärra som gäller - men helst med motorstöd....:=)
 
Mikael_L
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Ett transportband kanske?
 
Näe det är inga problem att få ut sakerna, men vill gärna slippa handgrävandet
 
B bomm skrev:
Till källargrävning kan en 100 vara bättre då 90 inte kan rotera 180/360 grader i svängkransen. Det är rätt smidigt då man skottar ut.

Kombinera brokk:en en med en sådan här dumper så har du grävt ut källaren på en dag.
En Brokk 90 verkar kräva 32A 3fas, det har jag inte. Brokk 50 skulle funka (16A)
 
Du får hyra ett elverk samtidigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.