10 732 läst · 51 svar
11k läst
51 svar
Elektrisk minigrävare....
Det kanske kan vara ett alternativ? Vi bor i huset rakt ovanför detta så avgaslukt är inte ok och även med maskiner lär det ta flera dagar att göra jobbet....P Per_Eriksson skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 596 inlägg
Till källargrävning kan en 100 vara bättre då 90 inte kan rotera 180/360 grader i svängkransen. Det är rätt smidigt då man skottar ut.Jarlingar skrev:
Kombinera brokk:en en med en sådan här dumper så har du grävt ut källaren på en dag.
Kan du inte kapa upp i ohanterliga (!) bitar, slå i expander och wincha ut dessa?
Stort tack för tipsen @Jarlingar och @bomm !! Ska klura vidare på detta och se vad som är en lagom nivå på maskinstöd..... är i huvudsak ute efter något som skyfflar upp stenen åt mig men att även bila sönder det med maskin är ju rätt mysigt....
@Snål-Jocke Jag har ingen traditionell platta med armering och mycket mer av små sprängsten än betong (betong var dyrt!) så det är skyffel och skottkärra som gäller - men helst med motorstöd....:=)
@Snål-Jocke Jag har ingen traditionell platta med armering och mycket mer av små sprängsten än betong (betong var dyrt!) så det är skyffel och skottkärra som gäller - men helst med motorstöd....:=)
Finns tydligen i el-variant också, men kanske inte i SverigeMathiasS skrev:
https://loewener.dk/produkter/kubota-el-minigraver-990-kg/
En Brokk 90 verkar kräva 32A 3fas, det har jag inte. Brokk 50 skulle funka (16A)B bomm skrev: