Förseningar kan uppstå. Håller man kontakt med kunden och förklarar så är det lugnt.
Om det inte alltid är förseningar.
Jag drev ett stort projekt i en brf. Relining,
De vart försenade nästan direkt. Ritningar och verkligheten stämde inte. Men de kämpade på varje dag . Varför klaga då? De jobbade på hela tiden de latade sig inte heller.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Vid fast pris skall det anges hur
priset beräknats. Allt skall vara tydligt och förståeligt sett från konsumentens sida”

Jasså? Vet inte riktigt vilken värld du lever i. Det kanske är dags för dig att börja hänvisa till Arn avgöranden eller ännu hellre riktiga avgöranden. Börjar känna att du förstör tråden med dina tvärsäkra inlägg med juridisk klang som totalt saknar substans.
Beklagar , mitt misstag , inlägget avsåg löpande , ej fast pris .
 
D Derbyboy skrev:
Det är fri prissättning inom rimliga gränser i de flesta situationer men inte i alla. Skulle Astra börja ta 1 miljoner per vaccindos så skulle det vara ocker. Kan man då verkligen säga att det är pri prissättning?

(Finns säkert någon speciallag som reglerar prissättning på mediciner mm. så jag e inte säker på att avtalslagen skulle tillämpas)
Om Astra skulle ta miljoner för en vaccin dos beror ju okcså på vad det kostar att framställa med forskning och allt. Det finns vaccin som kostar miljoner per dos, då kostar dom ju därefter...
 
"Ocker begår enligt 9 kap. 5 & BrB den som vid avtal eller annan rätts- handling begagnar sig av någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller bero- ende ställning i förhållande till honom till att bereda sig förmån, som ståri uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå. Straffet för normalgraden av ocker är böter eller fängelse i högst två år. Om brottet är grovt, är straffskalan fängelse lägst sex månader och högst fyra år."
- https://lagen.nu/prop/1985/86:65#S8

Tror att vi generellt kan skippa ocker i pris diskussionen. Att få det till att hantverkaren utnyttjar någon bara för att sätta ett högt pris känns väldigt långsökt.
Ni som har andra tolkningar, får gärna presentera domar. som stödjer tesen
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
"Ocker begår enligt 9 kap. 5 & BrB den som vid avtal eller annan rätts- handling begagnar sig av någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller bero- ende ställning i förhållande till honom till att bereda sig förmån, som ståri uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå. Straffet för normalgraden av ocker är böter eller fängelse i högst två år. Om brottet är grovt, är straffskalan fängelse lägst sex månader och högst fyra år."
- [länk]

Tror att vi generellt kan skippa ocker i pris diskussionen. Att få det till att hantverkaren utnyttjar någon bara för att sätta ett högt pris känns väldigt långsökt.
Ni som har andra tolkningar, får gärna presentera domar. som stödjer tesen
Ja det är intressant att veta, säeskilt om vederbörande åker i fängelse för att jobba...
Kan någon fylla på med information, det är ju fler som refererar till att det är straffbart...
 
Ö Örjan Johansson skrev:
Ja det är intressant att veta, säeskilt om vederbörande åker i fängelse för att jobba...
Kan någon fylla på med information, det är ju fler som refererar till att det är straffbart...
Dock har nog ingen läst på eller gjort egna konstiga tolkningar.....
Svårt att få det till att man är i ett underläge i lagens mening när man anlitar en elektriker. Att hantverkaren kan mer ligger i sakens natur.
 
B Byggdjuret skrev:
"Ocker begår enligt 9 kap. 5 & BrB den som vid avtal eller annan rätts- handling begagnar sig av någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller bero- ende ställning i förhållande till honom till att bereda sig förmån, som ståri uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå. Straffet för normalgraden av ocker är böter eller fängelse i högst två år. Om brottet är grovt, är straffskalan fängelse lägst sex månader och högst fyra år."
- [länk]

Tror att vi generellt kan skippa ocker i pris diskussionen. Att få det till att hantverkaren utnyttjar någon bara för att sätta ett högt pris känns väldigt långsökt.
Ni som har andra tolkningar, får gärna presentera domar. som stödjer tesen
Sagt av personen och hans följare som framhärdar legaliteten i att få betalt 5000 kr för 1 liter mjölk.
Det torde vara klart för alla förståndsmässigt normalbegåvade vad 1 liter mjölk skall kosta .
( bedömningen förståndsmässigt normalbegåvade täcker många människor)
Om mjölken kommer från en ko som sagts matats med guld och drycken ger evigt liv verkar priset
skäligt , om bevisningen håller.
 
B Byggdjuret skrev:
Dock har nog ingen läst på eller gjort egna konstiga tolkningar.....
Svårt att få det till att man är i ett underläge i lagens mening när man anlitar en elektriker. Att hantverkaren kan mer ligger i sakens natur.
Det är sant, men tycker ändå att om man tar in olika offerter så väljer man ju den som man känner sig minst lurad med...
 
Ö Örjan Johansson skrev:
Det är sant, men tycker ändå att om man tar in olika offerter så väljer man ju den som man känner sig minst lurad med...
Känner man sig lurad av en offert så tycker jag att man ska avstå, både för sin egen del och för offertgivarens. Går man in i ett projekt och känner sig lurad på förhand kan det bara sluta i katastrof.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Känner man sig lurad av en offert så tycker jag att man ska avstå, både för sin egen del och för offertgivarens. Går man in i ett projekt och känner sig lurad på förhand kan det bara sluta i katastrof.
Det är så det är, man avstår helt enkelt...
 
S Spikin skrev:
Sagt av personen och hans följare som framhärdar legaliteten i att få betalt 5000 kr för 1 liter mjölk.
Det torde vara klart för alla förståndsmässigt normalbegåvade vad 1 liter mjölk skall kosta .
( bedömningen förståndsmässigt normalbegåvade täcker många människor)
Om mjölken kommer från en ko som sagts matats med guld och drycken ger evigt liv verkar priset
skäligt , om bevisningen håller.
Med andra så är min tolkning rätt.

Om jag skulle sälja min mjölk och unyttja att du inte är som vi andra. Då hade det kunnat vara ocker. Men nu är du normal puckad då får du helt henkelt skylla på dig själ. Nu är detta hypotetiskt då det inte har gått så bra och företaget har gått i kk inga normalpuckade köpte min mjölk då försökte jag med de som skulle vara mer puckade än mig.det fungerade inte jag var dummare än dessa....


Vad har nu för lagar kvar som visar att jag har fel? Men du måste in med en dom nu....
Allt annat så har jag rätt. Men en dom som handlar om prissättning av en vara inte tjänst så kan jag absolut erkänna att jag hade fel. Stämmer den till en viss del så erkänner jag hade till viss del.
Du ser vad som väntar att jag erkänner.
 
Redigerat:
B Byggdjuret skrev:
Med andra så är min tolkning rätt.

Om jag skulle sälja min mjölk och unyttja att du inte är som vi andra. Då hade det kunnat vara ocker. Men nu är du normal puckad då får du helt henkelt skylla på dig själ. Nu är detta hypotetiskt då det inte har gått så bra och företaget har gått i kk inga normalpuckade köpte min mjölk då försökte jag med de som skulle vara mer puckade än mig.det fungerade inte jag var dummare än dessa....


Vad har nu för lagar kvar som visar att jag har fel? Men du måste in med en dom nu....
Allt annat så har jag rätt. Men en dom som handlar om prissättning av en vara inte tjänst så kan jag absolut erkänna att jag hade fel. Stämmer den till en viss del så erkänner jag hade till viss del.
Du ser vad som väntar att jag erkänner.
Bra att du tycker du har rätt , du kan behöva ett lyft även om bara du klappar dig själv på huvudet .
Ditt erkännande eller inte är ointressant , bidra inte med något.
 
S Spikin skrev:
Bra att du tycker du har rätt , du kan behöva ett lyft även om bara du klappar dig själv på huvudet .
Ditt erkännande eller inte är ointressant , bidra inte med något.
Du är en av de som använt ordet ocker. Jag har aldrig använt det. Så istället för att visa att du är vuxen, erkänna att du hade fel. Eller kanske bättre hitta en dom. Som visar att du har haft rätt och jag haft fel.
Du vet när du påpekade att jag hade fel med garantin så pudlade jag. Så istället för köra din klassiska barnsliga jag är bättr än dig stil så kan du väll rycka upp dig? Det blir mycket mycket trevligare i tråden i allmänhet
 
S Spikin skrev:
Bra att du tycker du har rätt , du kan behöva ett lyft även om bara du klappar dig själv på huvudet .
Ditt erkännande eller inte är ointressant , bidra inte med något.
Det finns bara en väg att gå:
1. Begär en offert. I förfrågan måste man specificera tydligt vad som skall ingå.
2. Väljer man löpande kostnad så bör man begära ett budgetpris så man vet ungefärlig kostnad.
3. Acceptera eller avstå från offerten.
4. Om man beställer eller orderbekräftar så har man möjlighet att klaga på arbetet enligt specifikation.
5. Alla arbeten som ligger utanför offertens specifikation blir ÄTA eller tilläggsarbete.
6. Större arbeten bör besiktigas.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
J JanneJoh56 skrev:
Det finns bara en väg att gå:
1. Begär en offert. I förfrågan måste man specificera tydligt vad som skall ingå.
2. Väljer man löpande kostnad så bör man begära ett budgetpris så man vet ungefärlig kostnad.
3. Acceptera eller avstå från offerten.
4. Om man beställer eller orderbekräftar så har man möjlighet att klaga på arbetet enligt specifikation.
5. Alla arbeten som ligger utanför offertens specifikation blir ÄTA eller tilläggsarbete.
6. Större arbeten bör besiktigas.
Du har så rätt. Ett avtal måste till. OCH man måste tänka till vad man avtalat om.

Men det är precis det den här tråden och många andra trådar handlar om. Folk som beställer arbeten med bristande avtal och känner sig lurade eller blir lurade. Eller ännu värre. Man blir utsatt för ocker...

Sen haglar paragraferna som visar att det bara är att anmäla till Arn eller gå upp i rätten. Men få eller inga avgöranden presenteras...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.