E
Jo, Sandström gjorde det precis.

Den kohandelstaktik är inget obekant för oss.

Det står 100 kronor på fakturan.

Kunden hittar valfritt skräp för 20 som eventuellt också fungerar.

En förhoppning att få prissänkning på dessa hundrakronorsuttag till 80, kanske helst 50 kronor styck.

Då kunden vet att företagaren har allt att förlora på denna tvist.
 
  • Haha
  • Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Krille.:p

Staffan
Den här tråden startade 2 mars ganska sent på kvällen. Läste igenom kanske hälften av inläggen från 3 mars. Just elbutik.se nämns väldigt många gånger.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Det är väl ingen som påstår dylikt?

Höj nivån lite, snälla Fairlane.
Läste du inlägg #790 som jag citerade? Jag ställde en fråga om förtydligande bara.
 
E
Krille-72 Krille-72 skrev:
Den här tråden startade 2 mars ganska sent på kvällen. Läste igenom kanske hälften av inläggen från 3 mars. Just elbutik.se nämns väldigt många gånger.
Ja, du måste ju börja någonstans.
Nästa steg är Tyskland. Sen riktas, som alltid, blickarna österut. Vi är redan översvämmade av kinesiska solpaneler. Och kanske gott så, så länge alla direktiv är uppfyllda.
För att orka producera och hålla priserna nere.
 
E
Fairlane Fairlane skrev:
Läste du inlägg #790 som jag citerade? Jag ställde en fråga om förtydligande bara.
I grund och botten tror jag vi har ganska liknande åsikter om hur kundbemötandet ska ske från offertstadie till fakturering.

Men ibland känns det som att du lägger fram orimliga påståenden för att provocera, röra om i grytan?

Skriv gärna en sammanfattning på vad du kommit fram till så här långt och huruvida forumet lärt dig något inom ämnet.
 
  • Gilla
Pamnor och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Men jag tror inte det finns någon på detta forum som förespråkar dylikt.
Tyvärr tror jag det för det. Det finns vissa som har attityden att kundjäveln bara ska betala och vara tacksam att någon hantverkare har nedlåtit sig till att hjälpa kunden.
Personer som ställer en fråga "är det rimligt att jag ska betala för detta?" får inte alltför sällan ett jävligt drygt svar från vissa skribenter. Istället för att lugnt hänvisa till att "Jo det är rimligt" så kommer det direkt anklagelser om att skribenten är en snål jävel som hatar hantverkare. Eller om firman fakturerar för hyra av maskiner exempelvis en maskin för att bila, så kommer det dryga kommentarer i stil med "Hade du föredragit om de huggit med hammare och mejsel?". Ett rimligare svar är kanske "Ja den typen av verktyg har nog inte firman. Det borde de upplyst om".
Så jag är tyvärr övertygad om att vissa, inte många, här inne anser att kundjäveln ska betala vad fasen som helst som hamnar på fakturan".
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tyvärr tror jag det för det. Det finns vissa som har attityden att kundjäveln bara ska betala och vara tacksam att någon hantverkare har nedlåtit sig till att hjälpa kunden.
Personer som ställer en fråga "är det rimligt att jag ska betala för detta?" får inte alltför sällan ett jävligt drygt svar från vissa skribenter. Istället för att lugnt hänvisa till att "Jo det är rimligt" så kommer det direkt anklagelser om att skribenten är en snål jävel som hatar hantverkare. Eller om firman fakturerar för hyra av maskiner exempelvis en maskin för att bila, så kommer det dryga kommentarer i stil med "Hade du föredragit om de huggit med hammare och mejsel?". Ett rimligare svar är kanske "Ja den typen av verktyg har nog inte firman. Det borde de upplyst om".
Så jag är tyvärr övertygad om att vissa, inte många, här inne anser att kundjäveln ska betala vad fasen som helst som hamnar på fakturan".
:rofl::crysmile::rofl:
”Skriv gärna en sammanfattning på vad du kommit fram till så här långt och huruvida forumet lärt dig något inom ämnet.”

Otroligt bra sammanfattning om vad du lärt dig på detta forum.:crysmile::crysmile::crysmile:
 
Fairlane
Krille-72 Krille-72 skrev:
:rofl::crysmile::rofl:
”Skriv gärna en sammanfattning på vad du kommit fram till så här långt och huruvida forumet lärt dig något inom ämnet.”

Otroligt bra sammanfattning om vad du lärt dig på detta forum.:crysmile::crysmile::crysmile:
Trams, jag tycker att du och löken kan skriva en sammanfattning av vad ni har lärt er på detta forum om ni tycker det är kul.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Staffans2000
Krille-72 Krille-72 skrev:
:rofl::crysmile::rofl:
”Skriv gärna en sammanfattning på vad du kommit fram till så här långt och huruvida forumet lärt dig något inom ämnet.”

Otroligt bra sammanfattning om vad du lärt dig på detta forum.:crysmile::crysmile::crysmile:
Fan! Delar du jointen med Löken?:surprised:

Staffan
 
  • Haha
Krille-72
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Tyvärr tror jag det för det. Det finns vissa som har attityden att kundjäveln bara ska betala och vara tacksam att någon hantverkare har nedlåtit sig till att hjälpa kunden.
Personer som ställer en fråga "är det rimligt att jag ska betala för detta?" får inte alltför sällan ett jävligt drygt svar från vissa skribenter. Istället för att lugnt hänvisa till att "Jo det är rimligt" så kommer det direkt anklagelser om att skribenten är en snål jävel som hatar hantverkare. Eller om firman fakturerar för hyra av maskiner exempelvis en maskin för att bila, så kommer det dryga kommentarer i stil med "Hade du föredragit om de huggit med hammare och mejsel?". Ett rimligare svar är kanske "Ja den typen av verktyg har nog inte firman. Det borde de upplyst om".
Så jag är tyvärr övertygad om att vissa, inte många, här inne anser att kundjäveln ska betala vad fasen som helst som hamnar på fakturan".
Givetvis är det bra att gå genom fakturan, såväl i butiken som från Hantverkare då det i bägge fallen kan bli fel.

Att bananerna kostar 39,90 kilot eller uttagen 100 kronor styck är något annat.
 
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Men ibland känns det som att du lägger fram orimliga påståenden för att provocera, röra om i grytan?
Byggdjuret skriver att han har rätt att ta 300 kr för en vanlig skruv. Samma byggdjur skriver att det är ok att lägga på 40-50% på Ahlsells priser, utan att specificera om han menar pris enligt den horribla bruttoprislistan eller efter rabatter. Jag påstår ingenting jag ställer en fråga.

Din kompis Krille-72 säger ju att man ska fråga om man är osäker?!
Därför frågar jag och då är jag helt plötsligt provocerande?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Byggdjuret skriver att han har rätt att ta 300 kr för en vanlig skruv. Samma byggdjur skriver att det är ok att lägga på 40-50% på Ahlsells priser, utan att specificera om han menar pris enligt den horribla bruttoprislistan eller efter rabatter. Jag påstår ingenting jag ställer en fråga.

Din kompis Krille-72 säger ju att man ska fråga om man är osäker?!
Därför frågar jag och då är jag helt plötsligt provocerande?
Ja, alltså i den meningen att Hantverkaren som högst ska nå Break Even i varje privatkundsaffär, helst någon procent under, och att detta ska tas igen på b2b.

Lite proletärtänk i min mening, Robin Hood var inte nödvändigtvis alltigenom den ädle herren han porträtteras som, men symboler är viktiga i tider av krig och förtryck.
 
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Givetvis är det bra att gå genom fakturan, såväl i butiken som från Hantverkare då det i bägge fallen kan bli fel.

Att bananerna kostar 39,90 kilot eller uttagen 100 kronor styck är något annat.
Ja eller att ett Scheider Electric treväg (https://www.elbutik.se/product.html/exxact-vagguttag-3-vags-jordat) enligt elfirmans faktura ska kosta 760 kr plus moms (efter att kunden fått finfina 30% rabatt)...
 
E
Fairlane Fairlane skrev:
Ja eller att ett Scheider Electric treväg ([länk]) enligt elfirmans faktura ska kosta 760 kr plus moms (efter att kunden fått finfina 30% rabatt)...
Det kanske det gör om beställaren bor i skobygden och kräver att endast få betala effektiv tid.

Det går fortfarande inte att beama elmaterielet till kunden som i Star Trek, Scotty?
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Ja, alltså i den meningen att Hantverkaren som högst ska nå Break Even i varje privatkundsaffär, helst någon procent under, och att detta ska tas igen på b2b.
Vem har påstått det? Kan du visa var någon gjort det eller är det ett hittepå?
Jag har iallafall aldrig gjort det eller sett någon som uttryckt något sådant.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.