E
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Krille!
Det var det här jag kommenterade. Och så vitt jag kan minnas, har jag inte läst något, och än mindre "många" påståenden om att hantverkarna inte får ha en måttlig vinst på materialet de säljer. Det är ockerfasonerna som ogillas, med förlag på internetjämförelser.
Allt det övriga du tog upp, ingick inte i min kommentar överhuvudtaget.

Staffan
Inte alltid så enkelt att jämföra materiel från Wish och AliExpress med våra kända tillverkare. Men visst kan där. Finnas ett och annat guldkorn ibland, säkerligen.
 
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Inte alltid så enkelt att jämföra materiel från Wish och AliExpress med våra kända tillverkare. Men visst kan där. Finnas ett och annat guldkorn ibland, säkerligen.
?
 
E
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
?
Du skrev att priserna från näthandeln skulle jämföras med priserna på fakturan.

Hur görs detta rent praktiskt?
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Krille!
Det var det här jag kommenterade. Och så vitt jag kan minnas, har jag inte läst något, och än mindre "många" påståenden om att hantverkarna inte får ha en måttlig vinst på materialet de säljer. Det är ockerfasonerna som ogillas, med förlag på internetjämförelser.
Allt det övriga du tog upp, ingick inte i min kommentar överhuvudtaget.

Staffan
Jag vet inte om det är du eller jag som börjar bli gammal eller vem av oss som försöker ”lirka med sanningen” men så här skrev du faktiskt och det var det jag svarade på i mitt förra inlägg:

”Det tror säkert många! Men ingen i denna tråd. Dessa envisa försök att småluras för att stärka sin egen hypotes återkommer även i Coronatrådarna, när munskyddsförnekarna envisas med samma småljugande för att styrka att munskydd fungerar överallt och i alla sammanhang, förutom just för det de vill bevisa.

@Krille-72 Ditt lirkande med sanningen börjar bli lite tjötigt. Så istället för att upprepa samma påhitt gång på gång, kan du väl övertyga oss svagsinta tvivlare om att du har rätt, genom att ge oss några exempel som bevisar att åtminstone en eller två personer tycker som du påstår att "Många verkar" göra.

Staffan”
 
E El-Löken66 skrev:
Du skrev att priserna från näthandeln skulle jämföras med priserna på fakturan.

Hur görs detta rent praktiskt?
Försöker du insinuera att Schneider Exxact från Ahlsell är "kända tillverkare", medans Schneider Exxact från Elbutik är från Wish och AliExpress ?
 
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Jämför priserna på materialet på din faktura med Elbutik.se och bestrid mellanskillnaden”.
Denna tillexempel.

Staffan
 
E
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Försöker du insinuera att Schneider Exxact från Ahlsell är "kända tillverkare", medans Schneider Exxact från Elbutik är från Wish och AliExpress ?
Vem har sagt att det är just el butik vi ska jämföra med?
Kan finnas annat likvärdigt materiel långt billigare ju.
 
E El-Löken66 skrev:
Vem har sagt att det är just el butik vi ska jämföra med?
Kan finnas annat likvärdigt materiel långt billigare ju.
Sluta tramsa dig.

Det är ingen som jämför "eluttag 300kr vs eluttag 20kr"

Det är när man ser exakt samma artikel för halva priset som det sticker i ögonen.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
:rofl: Blir lite förvånad över det du skriver. I tråd efter tråd upprepas olika exempel med att folk känner sig lurade när det gäller fakturan. Man ifrågasätter antalet fakturerade timmar. Undrar om hantverkaren har rätt att fakturera för arbetstid från kontoret till kunden. Arbetstid till grossisten. Kostnad för servicebil (oftast då kunden inte fått informationen. Och till sist. Påslag material.
Detta kan du omöjligt ha missat @Staffan2000 så jag gissar att jag missuppfattar det du skriver.

Vanliga rekommendationer i tråd efter tråd är att man ska bestrida den del av fakturan man inte är nöjd med. Vilket man såklart har all rätt i världen att göra. Men argumenten för ett bestridande räcker inte många gånger. Och detta vet hantverkaren antagligen om.
Argumenten jag talar om som finns i mängder av trådar kan vara: ”Du ska bara betala för den tid hantverkaren varit hos dig och utfört arbete”. ”Jämför priserna på materialet på din faktura med Elbutik.se och bestrid mellanskillnaden”. ”Har hantverkaren bara informerat dig vad dom tar i timman så kan du bestrida servicebil”.

Det jag har skrivit i tråd efter tråd som ett råd är:
Se till att ha en skriftlig beställning. Använd gärna tex. Hantverksformuläret som grund. Se till att läs på lite på nätet och prata med vänner och bekanta. Ställ frågor ifall du är osäker. Gärna via mail.
Gör man detta så minskar risken att bli lurad eller känna sig lurad efteråt väsentligt.

Ja, å så blir jag påhoppad. ”Det är hantverkaren som ska informera”. ”Hur kan du lägga över ansvaret på en privatperson?” ”Varför kan inte bara alla hantverkare vara tydliga”. O.s.v.

Sen har jag försökt förklara vad som händer när ett ärende dras upp till tinget.
Det första tinget tittar på är hur beställningen ser ut i förhållande till det som konflikten handlar om.
I teorin kan man säga att ju otydligare beställning desto mer troligt att Tinget kommer titta på 36§ i Ktjl.

Nu var det inte tinget utan Arn som var inblandade i artikeln jag länkade till i föregående inlägg. [länk]

”I oktober kom ARN:s beslut – som ger Bravida rätt på alla punkter. Nämnden konstaterar att arbetet har skett på löpande räkning och hänvisar till konsumenttjänstlagen: ”Enligt 36 § konsumenttjänstlagen ska, i den mån inte priset följer av avtalet, konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.”
Nämnden anser att det är visat att det pris som Bravida begärt för arbete och material är skäligt. Kundens krav avslås därför.”

Så hur du @Staffan2000 tycker att jag försöker småluras för att stärka min egen hypotes förstår jag faktiskt inte.
Men som tur är så är det fritt fram att tolka saker precis som man själv önskar i ett forum. Jag är djupt medveten om att alla i detta forum inte tycker och tror på det jag skriver.

Så jag finner ingen som helst anledning att försöka ”bevisa” något för dig eller några andra i detta forum. Var och en får tycka och tänka precis som dom vill.
Och vad vill du säga med detta .?
ARN kan endast uttala på vad som står i ansökan, har konsumenten dålig/ingen sidobevisning om
oskälighet bifalls inte ärendet . Vi har inte sett ansökan . Eller så är det fakturerade inte oskäligt
vilket då är märkligt att leverantören inte lyckats påvisa konsumenten om före och efter tjänsten.
 
  • Gilla
RACS och 2 till
  • Laddar…
E
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Sluta tramsa dig.

Det är ingen som jämför "eluttag 300kr vs eluttag 20kr"

Det är när man ser exakt samma artikel för halva priset som det sticker i ögonen.
Ett eluttag för 20 kronor lär ju just vara en kopia från Ali Baba?
 
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Vem har sagt att det är just el butik vi ska jämföra med?
Krille.:p

Staffan
 
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Ett eluttag för 20 kronor lär ju just vara en kopia från Ali Baba?
Har du fått tag på lite extra prima "Affe" idag? För nu argumenterar du mot dig själv.

Staffan
 
S Spikin skrev:
Och vad vill du säga med detta .?
ARN kan endast uttala på vad som står i ansökan, har konsumenten dålig/ingen sidobevisning om
oskälighet bifalls inte ärendet . Vi har inte sett ansökan . Eller så är det fakturerade inte oskäligt
vilket då är märkligt att leverantören inte lyckats påvisa konsumenten om före och efter tjänsten.
Nej. Vi har inte sett ansökan i detta fall. Därför får vi utgå ifrån artikeln ifall vi ska diskutera just detta. Och i artikeln står det vad beställaren vill att Arn ska pröva. I detta fall gäller det för många fakturerade timmar enligt beställarens egen ”tidtagning”. För stor åtgång av material. För dyrt material där beställaren hänvisar till Hornbach. Vidare så kan man läsa att beställaren inte vill betala för arbetstid ”innan och efter arbetets utförande”.

Man kan också läsa hur Entreprenören bemött detta och att entreprenören försökt att komma överens genom ett förslag att kreditera en viss del.

Så det jag vill säga med detta är att Tingsrätten med stor sannolikhet hade kommit fram till exakt samma bedömning eftersom man i Ktjl kan läsa ”Enligt 36 § konsumenttjänstlagen ska, i den mån inte priset följer av avtalet, konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.”
 
E
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Har du fått tag på lite extra prima "Affe" idag? För nu argumenterar du mot dig själv.

Staffan
Blir tramsigt när kunden kommer med att uttagen ska kosta 20 kronor i efterhand.
Är det installerat och klart?

Ja, jag har sett att Biltema har några simpla modeller.
Men över min döda kropp att dessa ska vidröra mig.
 
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Blir tramsigt när kunden kommer med att uttagen ska kosta 20 kronor i efterhand.
Är det installerat och klart?

Ja, jag har sett att Biltema har några simpla modeller.
Men över min döda kropp att dessa ska vidröra mig.
Det har ingen heller påstått. Fimpa först. Skriv sedan.

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.