264 787 läst · 1 369 svar
265k läst
1,4k svar
Elektriker tog 9000:- för ett 1800:- proppskåp, rimligt?
Jag tror inte att du har rätt här. Du glömmer bort hantverkarens ansvar att tillvarata kundens intresse. Hantverkaren kan alltså inte förutsätta att kunden ska känna till ifall 300:- för en helt normal skruv är ett rimligt pris. Det finns väldigt många människor som inte har en susning om vad hantverkstjänster eller vad material för det samma kostar.B Byggdjuret skrev:
Återigen exemplet med taxiresan mellan Arlanda och Stureplan; om en turist hoppar in i taxin så kan inte chauffören visa upp en lapp där det står "ARN-STHLM City: 5000 kr" och om kunden (som inte har en aning om vad resan ska kosta) nickar...så är det fritt fram för chauffören att ta ut detta ockerpris.
Som jag skrivit tidigare tror jag att de flesta privatkunder tror att hantverkarna har BÄTTRE priser på material än vad de själva skulle få ifall de handlade materialet. Hantverkarnas "jag ska se till att du får ta del av min fina rabatt hos grossisten"-vilseledning har fungerat mycket väl.
Medlem
· Stockholms Län
· 694 inlägg
Jag skulle vilja påstå såhär.E El-Löken66 skrev:
Om ett företag inte har "ypperliga rabatter" på Ahlsell, så är det oansvarigt av dom att använda Ahlsell som inköpsställe.
Om det inte gäller väldigt små inköp, där man sparar en debiterad timme på att pröjsa 200 mer för ett eluttag.
Vi var ett litet företag. Från dag 1 som kund, hade vi 50% rabatt på nästan allt. Utom vår huvudverksamhet (inte el), där vi hade mer.
Har man lyckats bli Ahlsell-kund utan rabatter, då vetetusan hur man lyckats.
Det är inte så enkelt. Ett företag har inte samma rabatter på hela sortimentet rakt av.n_sandstrom skrev:Jag skulle vilja påstå såhär.
Om ett företag inte har "ypperliga rabatter" på Ahlsell, så är det oansvarigt av dom att använda Ahlsell som inköpsställe.
Om det inte gäller väldigt små inköp, där man sparar en debiterad timme på att pröjsa 200 mer för ett eluttag.
Vi var ett litet företag. Från dag 1 som kund, hade vi 50% rabatt på nästan allt. Utom vår huvudverksamhet (inte el), där vi hade mer.
Har man lyckats bli Ahlsell-kund utan rabatter, då vetetusan hur man lyckats.
Det som handlas i mängder ges bäst rabatter för, det som hamnar utanför kan ibland bli förvånansvärt dyrt.
Har du någon aning om hur många artiklar Ahlsell har?
Ett företag skaffar ett avtal de är nöjda med men för enstaka artiklar kan priserna sticka ibland, vid större inköp görs en offertförfrågan.
Medlem
· Stockholms Län
· 694 inlägg
Min erfarenhet är att det vi inte hade förhandlat om, tex elmaterial (kabel, eluttag, lysknappar, din-skåp), som var "förvånansvärt dyrt", där låg vi på ca 50% rabatt.E El-Löken66 skrev:Det är inte så enkelt. Ett företag har inte samma rabatter på hela sortimentet rakt av.
Det som handlas i mängder ges bäst rabatter för, det som hamnar utanför kan ibland bli förvånansvärt dyrt.
Har du någon aning om hur många artiklar Ahlsell har?
Ett företag skaffar ett avtal de är nöjda med men för enstaka artiklar kan priserna sticka ibland, vid större inköp görs en offertförfrågan.
Jag har såklart inte kollat vartenda produkt hur spridningen ser ut. men det är just dom standardvarorna som folk brukar reagera på prisspridningen för.
När "15% rabatt" på ett eluttag på fakturan, blir 180% av bauhaus-priset för samma vara.
Inte sagt att det inte finns företag som luras med detta. Och det ska givetvis beivras.n_sandstrom skrev:Min erfarenhet är att det vi inte hade förhandlat om, tex elmaterial (kabel, eluttag, lysknappar, din-skåp), som var "förvånansvärt dyrt", där låg vi på ca 50% rabatt.
Jag har såklart inte kollat vartenda produkt hur spridningen ser ut. men det är just dom standardvarorna som folk brukar reagera på prisspridningen för.
När "15% rabatt" på ett eluttag på fakturan, blir 180% av bauhaus-priset för samma vara.
Men jag tror inte det finns någon på detta forum som förespråkar dylikt.
Likadant tror jag de flesta förstår att det är kutym att ta betalt i timme för allt som kretsar runt det aktuella projektet, inte enbart effektiv tid hos kund. Ja, där finns ett undantag här, host..
Då det är standard i branschen så behöver företaget endast flagga för om de endast tar betalt för effektiv tid hos kund, det vill säga bakar in det i timpengen. Detta behövs troligen då bedömas individuellt för att inte skapa orättvisa kunderna emellan.
@El-Löken66 !Krille-72 skrev:
Läs om. Läs rätt!
Försök sedan hitta ett inlägg där någon påstår att det ovan markerade skall gälla.
Staffan
Blir lite förvånad över det du skriver. I tråd efter tråd upprepas olika exempel med att folk känner sig lurade när det gäller fakturan. Man ifrågasätter antalet fakturerade timmar. Undrar om hantverkaren har rätt att fakturera för arbetstid från kontoret till kunden. Arbetstid till grossisten. Kostnad för servicebil (oftast då kunden inte fått informationen. Och till sist. Påslag material.Staffan2000 skrev:Det tror säkert många! Men ingen i denna tråd. Dessa envisa försök att småluras för att stärka sin egen hypotes återkommer även i Coronatrådarna, när munskyddsförnekarna envisas med samma småljugande för att styrka att munskydd fungerar överallt och i alla sammanhang, förutom just för det de vill bevisa.
@Krille-72 Ditt lirkande med sanningen börjar bli lite tjötigt. Så istället för att upprepa samma påhitt gång på gång, kan du väl övertyga oss svagsinta tvivlare om att du har rätt, genom att ge oss några exempel som bevisar att åtminstone en eller två personer tycker som du påstår att "Många verkar" göra.
Staffan
Detta kan du omöjligt ha missat @Staffan2000 så jag gissar att jag missuppfattar det du skriver.
Vanliga rekommendationer i tråd efter tråd är att man ska bestrida den del av fakturan man inte är nöjd med. Vilket man såklart har all rätt i världen att göra. Men argumenten för ett bestridande räcker inte många gånger. Och detta vet hantverkaren antagligen om.
Argumenten jag talar om som finns i mängder av trådar kan vara: ”Du ska bara betala för den tid hantverkaren varit hos dig och utfört arbete”. ”Jämför priserna på materialet på din faktura med Elbutik.se och bestrid mellanskillnaden”. ”Har hantverkaren bara informerat dig vad dom tar i timman så kan du bestrida servicebil”.
Det jag har skrivit i tråd efter tråd som ett råd är:
Se till att ha en skriftlig beställning. Använd gärna tex. Hantverksformuläret som grund. Se till att läs på lite på nätet och prata med vänner och bekanta. Ställ frågor ifall du är osäker. Gärna via mail.
Gör man detta så minskar risken att bli lurad eller känna sig lurad efteråt väsentligt.
Ja, å så blir jag påhoppad. ”Det är hantverkaren som ska informera”. ”Hur kan du lägga över ansvaret på en privatperson?” ”Varför kan inte bara alla hantverkare vara tydliga”. O.s.v.
Sen har jag försökt förklara vad som händer när ett ärende dras upp till tinget.
Det första tinget tittar på är hur beställningen ser ut i förhållande till det som konflikten handlar om.
I teorin kan man säga att ju otydligare beställning desto mer troligt att Tinget kommer titta på 36§ i Ktjl.
Nu var det inte tinget utan Arn som var inblandade i artikeln jag länkade till i föregående inlägg. https://www.elinstallatoren.se/inne...unden-klockade-elektrikern--och-gick-i-taket/
”I oktober kom ARN:s beslut – som ger Bravida rätt på alla punkter. Nämnden konstaterar att arbetet har skett på löpande räkning och hänvisar till konsumenttjänstlagen: ”Enligt 36 § konsumenttjänstlagen ska, i den mån inte priset följer av avtalet, konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.”
Nämnden anser att det är visat att det pris som Bravida begärt för arbete och material är skäligt. Kundens krav avslås därför.”
Så hur du @Staffan2000 tycker att jag försöker småluras för att stärka min egen hypotes förstår jag faktiskt inte.
Men som tur är så är det fritt fram att tolka saker precis som man själv önskar i ett forum. Jag är djupt medveten om att alla i detta forum inte tycker och tror på det jag skriver.
Så jag finner ingen som helst anledning att försöka ”bevisa” något för dig eller några andra i detta forum. Var och en får tycka och tänka precis som dom vill.
Krille!Krille-72 skrev:
Det var det här jag kommenterade. Och så vitt jag kan minnas, har jag inte läst något, och än mindre "många" påståenden om att hantverkarna inte får ha en måttlig vinst på materialet de säljer. Det är ockerfasonerna som ogillas, med förlag på internetjämförelser.
Allt det övriga du tog upp, ingick inte i min kommentar överhuvudtaget.
Staffan