Jo, alltså, det finns ett uttag som var tänkt att bli standard i hela världen, men standarden var bara typ 100 för sent ute. Standarduttaget används idag av ett (1) land - Sydafrika :). (Brasilien använder en variant på det.) Det kallas typ N och ser ut så här:

Bild som visar olika typer av eluttag och stickproppar: typ N, typ J och typ C. Typ N uttag och kontakt används i Sydafrika, typ J i Schweiz.

Den typ som Schweiz använder heter typ J och ser ut så här:

Bilden visar olika eluttag och stickproppar: en europlug (typ C), ett vägguttag (typ N) och design för stickpropp och uttag (typ J).

De är väldigt lika den europlug vi har (typ C), men typ N ska tåla 16 A.
A Anders_Nilsson skrev:
då går det inte att plugga in en jordad apparat i ett ojordat uttag
Jag ser dock ingen ojordad variant på uttag typ N i standarden. Har du sett det för typ J?

Så, ska vi byta alla uttag och stickproppar i alla svenska hem till typ N?
Hur ska övergången göras utan att skapa säkerhetsrisker? Kan adaptrar vara tillåtna.

Typ J klarar 10A, typ N klarar 10, 16 eller 20A beroende på dimension på stiften.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo, alltså, det finns ett uttag som var tänkt att bli standard i hela världen, men standarden var bara typ 100 för sent ute. Standarduttaget används idag av ett (1) land - Sydafrika :). (Brasilien använder en variant på det.) Det kallas typ N och ser ut så här:

[bild]

Den typ som Schweiz använder heter typ J och ser ut så här:

[bild]

De är väldigt lika den europlug vi har (typ C), men typ N ska tåla 16 A.

Jag ser dock ingen ojordad variant på uttag typ N i standarden. Har du sett det för typ J?

Så, ska vi byta alla uttag och stickproppar i alla svenska hem till typ N?
Hur ska övergången göras utan att skapa säkerhetsrisker? Kan adaptrar vara tillåtna.
Ok, då har jag missat. Jag trodde att Schweiz variant bara var en Europlugg med ett extra stift. Undrar om inte Europlugg passa i Schweiziska uttag.

Men byte är enkelt, bara att Elsäkerhetsverket i samband med den obligatoriska elbesiktningen av alla bostäder som blir klar 2058 och kostar 350 papp per villa byter ut alla uttag och konfiskerar alla gamla apparater.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
T tripptrapp skrev:
Finns ju inga jordade apparater kvar längre. Tror inte jag har en ändå pryl hemma som är jordad. Varför ska man ha jord i badrum för för att koppla in en ojordad eltandborste eller rakapparat sladd?

Reglerna är från 50 talet när man hade metall hårtorkar
Jag har massvis med jordade apparater.
Lampor, datorer, köksmaskiner, verktyg...

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Och hur skulle du vilja ha det då? Ojordade uttag? Vilken typ av uttag tänker du på? Problemet uppträder när man behöver plugga in en apparat som drar mer än 2.5 A för då finns det inget jordat uttag att tillgå. Det skulle nog ta 10 för standardiseringsorganen att ta fram ett sådant.

Den gamla typ av uttag vi har idag faller bort pga att det går att plugga in apparater med skyddsjordad stickpropp i dem.
Hej Bo,
Blev lite osäker på det där med 2,5A.. Menar du att gamla (och nya?) ojordade uttag (inkl kablar) är dimensionerade för bara 2,5A ?

Det är vår eurostickpropp, typ C, som bara är klassad för 2.5 A. Detta pga av tunna lätt böjda ben som ska passa i olika typer av uttag med lite olika benavstånd och diameter på stiften.

Bild som visar eurostickpropp typ C, vägguttag och illustrationer av deras konstruktion. Stickproppen är klassad för 2.5 A med tunna, böjliga ben.

Det är vår eurostickpropp, typ C, som bara är klassad för 2.5 A. Detta pga av tunna lätt böjda ben som ska passa i olika typer av uttag med lite olika benavstånd och diameter på stiften.

[bild]
Bra, jag misstänkte att det var den du syftade på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.