1 432 läst · 22 svar
1k läst
22 svar
Elektriker monterade jordat uttag i rum med övriga bef uttag ojordade
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 704 inlägg
Jo, alltså, det finns ett uttag som var tänkt att bli standard i hela världen, men standarden var bara typ 100 för sent ute. Standarduttaget används idag av ett (1) land - Sydafrika . (Brasilien använder en variant på det.) Det kallas typ N och ser ut så här:
Den typ som Schweiz använder heter typ J och ser ut så här:
De är väldigt lika den europlug vi har (typ C), men typ N ska tåla 16 A.
Så, ska vi byta alla uttag och stickproppar i alla svenska hem till typ N?
Hur ska övergången göras utan att skapa säkerhetsrisker? Kan adaptrar vara tillåtna.
Jag ser dock ingen ojordad variant på uttag typ N i standarden. Har du sett det för typ J?A Anders_Nilsson skrev:
Hur ska övergången göras utan att skapa säkerhetsrisker? Kan adaptrar vara tillåtna.
Medlem
· Halland
· 4 133 inlägg
Ok, då har jag missat. Jag trodde att Schweiz variant bara var en Europlugg med ett extra stift. Undrar om inte Europlugg passa i Schweiziska uttag.Bo.Siltberg skrev:Jo, alltså, det finns ett uttag som var tänkt att bli standard i hela världen, men standarden var bara typ 100 för sent ute. Standarduttaget används idag av ett (1) land - Sydafrika . (Brasilien använder en variant på det.) Det kallas typ N och ser ut så här:
[bild]
[bild]
Jag ser dock ingen ojordad variant på uttag typ N i standarden. Har du sett det för typ J?
Men byte är enkelt, bara att Elsäkerhetsverket i samband med den obligatoriska elbesiktningen av alla bostäder som blir klar 2058 och kostar 350 papp per villa byter ut alla uttag och konfiskerar alla gamla apparater.
Samlingen med pluggar blir inte komplett innan man nämnt brittiska BS4573, jag råkade en gång i tiden köpa en eltandborste i England med en sådan i tron att det var Europlugg, det tog ett tag innan jag insåg varför den inte passade i ett vanligt uttag: https://en.wikipedia.org/wiki/AC_po...British_and_related_types#BS_4573_(UK_shaver)
Jag har massvis med jordade apparater.T tripptrapp skrev:
Lampor, datorer, köksmaskiner, verktyg...
Hej Bo,Bo.Siltberg skrev:Och hur skulle du vilja ha det då? Ojordade uttag? Vilken typ av uttag tänker du på? Problemet uppträder när man behöver plugga in en apparat som drar mer än 2.5 A för då finns det inget jordat uttag att tillgå. Det skulle nog ta 10 för standardiseringsorganen att ta fram ett sådant.
Den gamla typ av uttag vi har idag faller bort pga att det går att plugga in apparater med skyddsjordad stickpropp i dem.
Blev lite osäker på det där med 2,5A.. Menar du att gamla (och nya?) ojordade uttag (inkl kablar) är dimensionerade för bara 2,5A ?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 704 inlägg