61 240 läst · 100 svar
61k läst
100 svar
Electrolux diskm felkod i40 finns inte i manualen
Hmm, oringen i pumpen byter man ju aldrig om du inte varit i den tidigare och inte fått den rätt.M Mawe85 skrev:Godkväll!
Har en Ikea Hygiensk (Electrolux) från 2018 som har börjat strula. Såklart gick garantin ut förra året.
Började med att jag fick felkod i20, sen i10, i30, i40, i44 mfl. Tror det var någon med ett F också 😂
Detta har pågått i ca 6-9 månader men den har ändå diskat.
För en vecka sedan la värmen av och det märktes när disken inte blev ren. Har dock inte fått någon felkod på värmen.
Pga frugans frustration så fick det bli att plocka isär diskmaskinen. Ganska tidigt noterade jag att det låg fett i bottentråget.
Fettet verkar komma från tömningspumpen så får väl byta o-ring där.
Passar på att rengöra slangar och annat när jag ändå har allt i det fria.
Något speciellt jag bör rengöra/titta på för att avhjälpa felet med att den inte värmer?
oavsett så förklarar det inte dina felkoder
tryckvakterna är ju skit på dessa och ger flera av felkoderna, dessutom kommer den inte värma då
så pilla bort denna och se om du inte har lika mycket gojs i denna
Tryckvakten är rengjord och testade att köra ett program ikväll, men tyvärr är disken fortfarande kall.
Så nästa steg blir att köpa en ny tryckvakt och testa på nytt.
Är det vanligast sen att värmepumpen eller kretskortet går isönder på denna modellen?
Gäller Ikea hygienisk från 2018 (Electrolux 911434397.
Är det vanligast sen att värmepumpen eller kretskortet går isönder på denna modellen?
nä när den är över 5 år så är det alltid det kinesiska kretskortetM Mawe85 skrev:Tryckvakten är rengjord och testade att köra ett program ikväll, men tyvärr är disken fortfarande kall.
Reparatören var här idag, och jag tänkte dela med mig av servicen.
Det visade sig att det var värmeelementet som var kasst. Jag misstänkte själv det också eftersom den inte gav utslag när jag mätte med multimetern.
Han menade på att troligtvis har pressostaten fått fel signaler pga smuts eller liknande och trott att det fanns vatten i maskinen och således har värmeelementet gått torrt. Tror han även kunde se att det fanns en felkod 65.
Han bytte värmeelement, pressostat, lampa och gjorde en allmänn översyn. Så för min del kändes det som 2095 välinvesterade kronor.
Det visade sig att det var värmeelementet som var kasst. Jag misstänkte själv det också eftersom den inte gav utslag när jag mätte med multimetern.
Han menade på att troligtvis har pressostaten fått fel signaler pga smuts eller liknande och trott att det fanns vatten i maskinen och således har värmeelementet gått torrt. Tror han även kunde se att det fanns en felkod 65.
Han bytte värmeelement, pressostat, lampa och gjorde en allmänn översyn. Så för min del kändes det som 2095 välinvesterade kronor.
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Produkter som diskuteras i tråden