61 288 läst · 100 svar
61k läst
100 svar
Electrolux diskm felkod i40 finns inte i manualen
Många bra reflektioner du kommer med!
Har kollat det med men frigoliten sitter rätt och pumpen startar direkt om man simulerar att frigoliten flyter i vatten.
Familjen har slut på tålamod nu med handdisk så jag har varit och köpt en ny diskmaskin.
Gillar inte att ge upp så vill gärna ta reda på orsaken till felet.
Tror fortfarande det är något enkelt då felet inte framträder på samma sätt som före jag plockade isär brunn och slangar.
Har kollat det med men frigoliten sitter rätt och pumpen startar direkt om man simulerar att frigoliten flyter i vatten.
Familjen har slut på tålamod nu med handdisk så jag har varit och köpt en ny diskmaskin.
Gillar inte att ge upp så vill gärna ta reda på orsaken till felet.
Tror fortfarande det är något enkelt då felet inte framträder på samma sätt som före jag plockade isär brunn och slangar.
Det känns som man börjar få koll på det här med att fixa diskmaskiner. Nu var det dags för felkod 30. Det gäller samma maskin som jag startade tråden för 5 år sen. Men nu har man ju kommit på hur man gör
1. Googla felkod (i30 = vattenläckage, vatten i bottentråget)
2. Öppna maskinen och kolla (dra ur stickproppen först....)
3. Gummibälgen på min avloppspump var trasig
4. Googla igen ... hitta avloppspump till rimligt pris
5. 48 timmar och 400 kr senare ligger en på posten och väntar
6. Ytterligare 30 minuter senare är avloppspumpen bytt och familjefriden är räddad
Hur klarade man sig utan google förr i världen
1. Googla felkod (i30 = vattenläckage, vatten i bottentråget)
2. Öppna maskinen och kolla (dra ur stickproppen först....)
3. Gummibälgen på min avloppspump var trasig
4. Googla igen ... hitta avloppspump till rimligt pris
5. 48 timmar och 400 kr senare ligger en på posten och väntar
6. Ytterligare 30 minuter senare är avloppspumpen bytt och familjefriden är räddad
Hur klarade man sig utan google förr i världen
Hej,
Tack för tips!!! Kan ha räddat äktenskapet.
Vår diskmaskinjävel har strulat i flera år, vi hittade en workaround som gick ut på att resetta maskinen när den strulade vilket resulterade i att nästa program gick att köra. Nu slutade dock även det att fungera. Alltid felkod i40. Disk överallt, barn som gråter och frun är förbannad.
Jag gjorde följande efter att ha läst denna tråd:
1. Skruvade bort frontpanelen.
2. Pillade loss tryckvakten
3. Lossade på slangen till tryckvakten och blåste i den utav helvete
4. Skruvade ihop maskinen igen.
Nu diskar den igen utan felkod!!
Tack för tips!!! Kan ha räddat äktenskapet.
Vår diskmaskinjävel har strulat i flera år, vi hittade en workaround som gick ut på att resetta maskinen när den strulade vilket resulterade i att nästa program gick att köra. Nu slutade dock även det att fungera. Alltid felkod i40. Disk överallt, barn som gråter och frun är förbannad.
Jag gjorde följande efter att ha läst denna tråd:
1. Skruvade bort frontpanelen.
2. Pillade loss tryckvakten
3. Lossade på slangen till tryckvakten och blåste i den utav helvete
4. Skruvade ihop maskinen igen.
Nu diskar den igen utan felkod!!
Då väcker jag den här mycket informativa tråden igen
Har en Husqvarna Q6256x, som redan när vi flyttade in för ett år sedan visade i40 följt av i00 kanske var trettionde gång man diskade. Nu på sistone har det kommit oftare och oftare och det händer nu kanske var tredje gång. Stänger man av maskinen och försöker igen så fungerar det (än så länge) alltid.
Har rensat brunnen ordentligt, och jag har öppnat sidan och rensat slangen till tryckvakten så gott jag kan. Tycker dock inte där var särskilt mycket smuts från början, utan man kan både blåsa och spruta igenom den utan större motstånd. Tyvärr kvarstår felet precis som tidigare. Kan det vara tryckvakten som är trasig, trots att det inte händer varje gång?
Och vad gör tryckvakten egentligen? Känner av om det finns vatten i brunnen..?
Har en Husqvarna Q6256x, som redan när vi flyttade in för ett år sedan visade i40 följt av i00 kanske var trettionde gång man diskade. Nu på sistone har det kommit oftare och oftare och det händer nu kanske var tredje gång. Stänger man av maskinen och försöker igen så fungerar det (än så länge) alltid.
Har rensat brunnen ordentligt, och jag har öppnat sidan och rensat slangen till tryckvakten så gott jag kan. Tycker dock inte där var särskilt mycket smuts från början, utan man kan både blåsa och spruta igenom den utan större motstånd. Tyvärr kvarstår felet precis som tidigare. Kan det vara tryckvakten som är trasig, trots att det inte händer varje gång?
Och vad gör tryckvakten egentligen? Känner av om det finns vatten i brunnen..?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hamnade i denna tråd efter felkod 40 på min Electrolux ESL67070R. electroluxarens tips om tryckvaktsslangen löste problemet. På min modell hade det räckt att antingen öppna framifrån eller på högra sidan sett framifrån (bakom plåt och ljudisolering). Kopplade bara bort sensor-änden av slangen, satte en blomspruta med såpvatten i slangen, tryckte upp såpa i slangen tills brunnen fylldes, nöp åt slangen, satte slangen munnen mot och blåste hårt, ta bort slagg och såpa från brunnen med en disktrasa. Upprepa tills vattnet var helt rent i brunnen (i mitt fall cirka 15-20 blås...puh). Fungerar klockrent sedan dess!
Bifogar bild, slangen markerad röd, sensorn blå. Lycka till!
the hard way!K kallejohansvamp skrev:Hamnade i denna tråd efter felkod 40 på min Electrolux ESL67070R. electroluxarens tips om tryckvaktsslangen löste problemet. På min modell hade det räckt att antingen öppna framifrån eller på högra sidan sett framifrån (bakom plåt och ljudisolering). Kopplade bara bort sensor-änden av slangen, satte en blomspruta med såpvatten i slangen, tryckte upp såpa i slangen tills brunnen fylldes, nöp åt slangen, satte slangen munnen mot och blåste hårt, ta bort slagg och såpa från brunnen med en disktrasa. Upprepa tills vattnet var helt rent i brunnen (i mitt fall cirka 15-20 blås...puh). Fungerar klockrent sedan dess!
K kallejohansvamp skrev:Hamnade i denna tråd efter felkod 40 på min Electrolux ESL67070R. electroluxarens tips om tryckvaktsslangen löste problemet. På min modell hade det räckt att antingen öppna framifrån eller på högra sidan sett framifrån (bakom plåt och ljudisolering). Kopplade bara bort sensor-änden av slangen, satte en blomspruta med såpvatten i slangen, tryckte upp såpa i slangen tills brunnen fylldes, nöp åt slangen, satte slangen munnen mot och blåste hårt, ta bort slagg och såpa från brunnen med en disktrasa. Upprepa tills vattnet var helt rent i brunnen (i mitt fall cirka 15-20 blås...puh). Fungerar klockrent sedan dess!
Ett litet tips är att använda en gammal hederlig cykelpump - det gjorde jobbet för mig!K kallejohansvamp skrev:Hamnade i denna tråd efter felkod 40 på min Electrolux ESL67070R. electroluxarens tips om tryckvaktsslangen löste problemet. På min modell hade det räckt att antingen öppna framifrån eller på högra sidan sett framifrån (bakom plåt och ljudisolering). Kopplade bara bort sensor-änden av slangen, satte en blomspruta med såpvatten i slangen, tryckte upp såpa i slangen tills brunnen fylldes, nöp åt slangen, satte slangen munnen mot och blåste hårt, ta bort slagg och såpa från brunnen med en disktrasa. Upprepa tills vattnet var helt rent i brunnen (i mitt fall cirka 15-20 blås...puh). Fungerar klockrent sedan dess!
Hej
Väcker en gamma tråd till liv. Har en Ikea Renodlad diskmaskin (2,5 år gammal). Den ger lite i10 men det och ibland kommer i40.
När jag sätter på en diskmaskin så tömmer den finfint, men sen fyller den på lite och tömmer och fyller på och tömmer. Det slutar nästan aldrig. På snabb programmet höll den på så i 25 min. Tillslut i40 eller i10.
Och vid i40 så vill den tömma även om det ej finns något vatten i känns det som.
Värdelös på diskmasiner, men var ska den fylla på ifrån? När jag är snabb och öppnar ser jag att det kommer en stråle från ett hål i vänster vägg samt lite nedifrån.
Nu fullde jag upp en del vatten innan jag starta den och satte på Autprogram (brukar köra EKO) och nu verkar den fungera. Fick genom ett snabbprogram i förrgår med.
/Danne
Väcker en gamma tråd till liv. Har en Ikea Renodlad diskmaskin (2,5 år gammal). Den ger lite i10 men det och ibland kommer i40.
När jag sätter på en diskmaskin så tömmer den finfint, men sen fyller den på lite och tömmer och fyller på och tömmer. Det slutar nästan aldrig. På snabb programmet höll den på så i 25 min. Tillslut i40 eller i10.
Och vid i40 så vill den tömma även om det ej finns något vatten i känns det som.
Värdelös på diskmasiner, men var ska den fylla på ifrån? När jag är snabb och öppnar ser jag att det kommer en stråle från ett hål i vänster vägg samt lite nedifrån.
Nu fullde jag upp en del vatten innan jag starta den och satte på Autprogram (brukar köra EKO) och nu verkar den fungera. Fick genom ett snabbprogram i förrgår med.
/Danne
Redigerat:
ser lite sunkig ut du får köra en diskmaskinsrengöringD Daniel Gernandt skrev:Hej
/Danne
sen har du 5 års garanti hos IKEA
i10 är ju fel på vattentillförsel
i40 är fel på värdena från pressostaten
Haha! Ja den är lite sunkig på bilden, men efter det gjordes en rengöring. Den hoppade igång på ett AUTO program efter det. Vad är pressostatens uppgift?electroluxaren skrev:
Så det är alltså 5 års garanti, då är det bara att runga IKEA då.
pressostaten ser till att det är rätt mängd vatten i maskinen under diskning och att den har tömt efteråtD Daniel Gernandt skrev:
IKEA ringer du vid fel de första fem åren, beredd att visa upp kvitto.