Vad är erfarenheten av hur länge en diskmaskin fungerar om man byter lite småsaker som pressostat och dylikt?

Jag menar i år då.
 
A
G genes skrev:
Vad är erfarenheten av hur länge en diskmaskin fungerar om man byter lite småsaker som pressostat och dylikt?

Jag menar i år då.
Ungefär lever en maskin 5år från det an startat den första gången, ibland lite längre och ibland kortare, slitage delar kan man byta tills f_n avlöser, och har man börjat så går man fortsätta. Det är aldrig lönt
 
Hej!
Jag får också felkod i40 på vår ikea diskmaskin som är ca 3 år. Det som är konstigt är att felkoden dyker upp efter maskinen diskat klart och står i "torkläge" med luckan öppen. Ingen pump eller annat som låter och inget vatten på undersidan utan den bara börjar pipa efter ca en halvtimme in i torkläget. Någon som har tips på var man kan börja?
 
A
D delarossa skrev:
Hej!
Jag får också felkod i40 på vår ikea diskmaskin som är ca 3 år. Det som är konstigt är att felkoden dyker upp efter maskinen diskat klart och står i "torkläge" med luckan öppen. Ingen pump eller annat som låter och inget vatten på undersidan utan den bara börjar pipa efter ca en halvtimme in i torkläget. Någon som har tips på var man kan börja?
rengör pressostat anslutning till nivåkammare och nivåkammare
räcker inte det så byt pressostat.
 
  • Gilla
delarossa
  • Laddar…
Har ikea hygienisk maskin.. tror jag har samma problem, visar felkld i10, i20, i40, i44.. har dessvärre pratat med ikea som ska skicka hit en tekniker på torsdag. Går det på garantin om det är slangen som det är skit I bara? Eller räknas det som handhavande? Verkar ju lätt att lösa själv.. men slipper jag och det går på garanti får dom gärna lösa det..

Någon som har koll?
 
A
P Phontush skrev:
Har ikea hygienisk maskin.. tror jag har samma problem, visar felkld i10, i20, i40, i44.. har dessvärre pratat med ikea som ska skicka hit en tekniker på torsdag. Går det på garantin om det är slangen som det är skit I bara? Eller räknas det som handhavande? Verkar ju lätt att lösa själv.. men slipper jag och det går på garanti får dom gärna lösa det..

Någon som har koll?
det beror på reservdelsbytaren som kommer ut
gratis eller 2500.-
 
electroluxaren skrev:
det beror på reservdelsbytaren som kommer ut
gratis eller 2500.-

Okej, har tagit ut maskinen nu samt öppnat båda sidorna och plåten under, hittar dock ingen slang till tryckvakten på min maskin "Hygieniskt" ifrån ikea.

Så lämnar det till teknikern på torsdag med tanke på stt jag får felkod i10, i20, i40 och i44..
 
A
P Phontush skrev:
Okej, har tagit ut maskinen nu samt öppnat båda sidorna och plåten under, hittar dock ingen slang till tryckvakten på min maskin "Hygieniskt" ifrån ikea.

Så lämnar det till teknikern på torsdag med tanke på stt jag får felkod i10, i20, i40 och i44..
din tryckgivare sitter direkt på brunnens vänstra sida
 
electroluxaren skrev:
din tryckgivare sitter direkt på brunnens vänstra sida
Yes, hitta dock inte den där slangen? Bara tryckgivaren med 2 kablar
 
A
P Phontush skrev:
Yes, hitta dock inte den där slangen? Bara tryckgivaren med 2 kablar
ingen slang och tryckgivaren har tre sladdar
 
electroluxaren skrev:
ingen slang och tryckgivaren har tre sladdar
Okej, inte så mycket jag kan göra då förutom att invänta tekniker och hålla tummar och tår att de går på garanti.. maskinen ingick i en brf vi köpte för ett halvår sedan, och maskinen är inte mer än 2år gammal
 
Har en Electrolux EEM48320L och får felkod i44, hittar varken pressostat eller tryckvakt, skulle behöva hjälp…
 
A
G G-Newhill skrev:
Har en Electrolux EEM48320L och får felkod i44, hittar varken pressostat eller tryckvakt, skulle behöva hjälp…
det är ju fem års garanti så varför ens försöka?
Annars sitter den direkt på brunnens vänstra sida framifrån
 
D Daniel Gernandt skrev:
Haha! Ja den är lite sunkig på bilden, men efter det gjordes en rengöring. Den hoppade igång på ett AUTO program efter det. Vad är pressostatens uppgift?

Så det är alltså 5 års garanti, då är det bara att runga IKEA då.
Tjena! Har exakt samma maskin och tänkte höra hur det löste sig; vet du vad felet var och gick det på garanti? Tyvärr inget kvitto så antar jag får lösa det själv eller betala tekniker :)
 
Godkväll!

Har en Ikea Hygiensk (Electrolux) från 2018 som har börjat strula. Såklart gick garantin ut förra året.

Började med att jag fick felkod i20, sen i10, i30, i40, i44 mfl. Tror det var någon med ett F också 😂

Detta har pågått i ca 6-9 månader men den har ändå diskat.

För en vecka sedan la värmen av och det märktes när disken inte blev ren. Har dock inte fått någon felkod på värmen.

Pga frugans frustration så fick det bli att plocka isär diskmaskinen. Ganska tidigt noterade jag att det låg fett i bottentråget.

Fettet verkar komma från tömningspumpen så får väl byta o-ring där.

Passar på att rengöra slangar och annat när jag ändå har allt i det fria.

Något speciellt jag bör rengöra/titta på för att avhjälpa felet med att den inte värmer?
 
  • Diskmaskinens bottentråg med fettbeläggning som ska rengöras och repareras. Verktyg och pappershanddukar syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insidan av en isärplockad diskmaskin med synliga kretskort, pumpsystem och kablar samt fettbeläggningar på några komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis isärplockad diskmaskin med synliga rörledningar, elektriska komponenter och fettansamlingar, troligen från en tömningspump. Diskmaskinen ser smutsig ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.