20 390 läst · 46 svar
20k läst
46 svar
Eldragning i badrum - rätt gjort?
Det finns massor med tillfällen då det är att föredra utanpåliggande montage, tex på en vind.Huddingebo skrev:
Den dosan du länkar till är till för att användas om man vill ha Schneider Exxact strömbrytare även när det inte går att fälla in en dosa.
Ja men finns ju liknande för typ alla fabrikat.Demmpa skrev:
Säkert praktiskt på en vind.
Men sjukt fult i ytor som är boyta.
Finns enbart flexrör. Annars är det eldosor - även eldosa för handdukstork INR Line:R Rickard.lj skrev:
https://www.inr.se/globalassets/pim/documents/installationsanvisning-line-handdukstork-sv-100899.pdf
Nu har jag inte visat bilden på baksidan av dosorna, men den sitter dessvärre lite snett och löst med enbart en skruv mot en regel på höger sida. Helt fel apparatdosa som det ser ut som inte går att skruva ordentligt mot plywood..A Alexn72 skrev:
Gällande andra bilden med strömbrytare. Det finns ingen öppning mellan dessa dosor så jag förstår inte hur nästa elektriker ska kunna dra el till strömbrytaren under? 🤔
Redigerat:
Gällande kopplingsdosan:
Vi kikade igen på bilden på kopplingsdosan och undrar hur elektrikern hade tänkt med senare påkoppling av två led-drivers (plejd). Denna kopplingsdosa måste väl stå öppen för att kunna koppla på dessa senare? Röda sladdar har de dragit inför detta, men blir inte det många sladdar som ska sen vidare till led-drivern?
https://brand.plejd.com/downloads/manual/LED-75/plejd_manual_LED-75_SV.pdf
Vi blir inte klokare på detta, men förhoppningsvis får vi svar under veckan. Så håller vi tummarna för att plattsättaren blir nöjd och att tätskiktet kommer på plats snart!
Vi kikade igen på bilden på kopplingsdosan och undrar hur elektrikern hade tänkt med senare påkoppling av två led-drivers (plejd). Denna kopplingsdosa måste väl stå öppen för att kunna koppla på dessa senare? Röda sladdar har de dragit inför detta, men blir inte det många sladdar som ska sen vidare till led-drivern?
https://brand.plejd.com/downloads/manual/LED-75/plejd_manual_LED-75_SV.pdf
Vi blir inte klokare på detta, men förhoppningsvis får vi svar under veckan. Så håller vi tummarna för att plattsättaren blir nöjd och att tätskiktet kommer på plats snart!
Dosan hindras fortfarande av gipsskivor från att åka ut.B Byggabullen skrev:Finns enbart flexrör. Annars är det eldosor - även eldosa för handdukstork INR Line:
[länk]
Nu har jag inte visat bilden på baksidan av dosorna, men den sitter dessvärre lite snett och löst med enbart en skruv mot en regel på höger sida. Helt fel apparatdosa som det ser ut som inte går att skruva ordentligt mot plywood..
Gällande andra bilden med strömbrytare. Det finns ingen öppning mellan dessa dosor så jag förstår inte hur nästa elektriker ska kunna dra el till strömbrytaren under? 🤔
En borr fixar hålet mellan dosorna
Nu går det kanske att lösa så att apparatdosorna livar med väggen genom att byta skruvring till en djupare, men personligen skulle jag från start använt apparatdosor anpassade för dubbelgips.
Som man kan se på bilden så har den ena en längre "hals" eller vad det kallas.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som man kan se på bilden så har den ena en längre "hals" eller vad det kallas.
Den justerbara dosringen är numera samma till enkel/dubbel & dubbel/trippeldosa, till föregångaren så var det dosringarna som var enkel respektive dubbel.
Däremot så finns Elektroskutt Twist som förlänger dosan hals.
Edit:
Missuppfattade senaste inlägget.
Däremot så finns Elektroskutt Twist som förlänger dosan hals.
Edit:
Missuppfattade senaste inlägget.
Misstänker att det är precis detta som behövs på alla eldosor där det finns tätskikt. Kikar man på deras hemsida så finns det en bild som liknar den installationen som diskuteras som bekräftar det plattsättaren sa till oss:Demmpa skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här dosförlängaren ska jag lägga på minnet.Demmpa skrev:
Tack för ett jättebra tips 😀
O Ossian K Olsson skrev:Fast en fråga då, jag har en del utanpåliggande dosor men jag tycker att en sån som är på bilden är mycket bättre för slangen fäster bättre. Dessutom sticker inte slangen in i dosan och tar plats. Så finns det en regel att den inte får användas av någon anledning?Det är inte förbjudet att använda dom dosorna som utp så länge du sätter dit ett lock men det ser ju förskräckligt ut