40 925 läst · 625 svar
41k läst
625 svar
Elda trädgårdsavfall
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 659 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 659 inlägg
Kompostera den eller begär dispens hos kommunens tillsynsenhet är ju de enda framkomliga vägarna om man ska tro Naturvårdsverket. Vore kul att få detta prövat i domstol. Du är inte beredd att elda upp högen och anmäla dig själv till kommunens tillsyn med bevis så vi får något att driva till MÖD?tensiden skrev:
Samma pinne kan klassas som ved eller trädgårdsavfall.Sommartorparn skrev:
Ved = har förvarats staplad i vedtrave eller vedbod för torkning.
Trädgårdsavfall = slängd i en hög för framtida eldning eller bortforsling.
Många i den här tråden som som har åsikter om vad som gäller
Jag hörde också om förbudet att elda upp trädgårdsavfall
Förstår att det inte är lämpligt inom tättbebyggt område, men jag bor på landet och om vindriktningen inte är så att grannar blir lidande, vilket dom inte blir eftersom jag inte eldar sopor eller bildäck så kommer jag att fortsätta elda om det inte råder eldningsförbud.
Skulle vara intressant att få reda på vad brottsbalken anser om vad påföljden ska bli 😎
Förstår att det inte är lämpligt inom tättbebyggt område, men jag bor på landet och om vindriktningen inte är så att grannar blir lidande, vilket dom inte blir eftersom jag inte eldar sopor eller bildäck så kommer jag att fortsätta elda om det inte råder eldningsförbud.
Skulle vara intressant att få reda på vad brottsbalken anser om vad påföljden ska bli 😎
Redigerat:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 659 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 659 inlägg
Det är 29 kap. miljöbalken som reglerar straffansvar samt förordning (2012:259) om miljösanktionsavgifter.U Uffe A skrev:Många i den här tråden som som har åsikter om vad som gäller
Jag hittar ingen påföljd listad för att elda trädgårdsavfall. Men t ex att gräva ned sitt köksavfall i trädgården inom detaljplan kostar 1000 kr i miljösanktionsavgift:
Redigerat:
Om jag bodde inom detaljplanerat område skulle jag utmanat det genom att gräva ner en kycklingvinge eller ett uppätet grisrevben medans jag filmade det och anmäla mig själv med filmen till polisen.Claes Sörmland skrev:
Den storyn på youtube borde bli viral🙂
Det blir väl ingen större skillnad mot idag? De flesta har redan anmält och/eller sökt någon form av tillstånd. Kommunerna kan också enkelt reglera det som med fyrverkerier dvs ett generellt undantag en dag per år.Claes Sörmland skrev:
I vår kommun är just majbrasan det enda som har ändrats. Man måste ansöka om dispens från kommunen, men för dom större tillställningarna är det antagligen bara formalia.Z z_bumbi skrev:
Förbud mot eldning av trädgårdsavfall har kommunen haft länge, förutom under två eldningsveckor om året (en på hösten och en på våren). Eldningsveckorna är kvar och skulle kunna vara ett sätt för alla kommuner att ge generell dispens under kontrollerade perioder.
Gör det, och genast skapas en officiell sop- och eldningsmyndighet med resurser i megaväg för att jaga Svensson i trädgårdarna medan samma Svenssons skjuts ihjäl utan större åtgärd från andra myndigheter förutom ord.D Dilato skrev:
Själv fortsätter jag elda och kompostera som vanligt, och finner det enbart tragiskt att den här diskussionen ens finns.
1984 närmar sig med stormsteg och det enda vi gör är att diskutera istället för att göra revolution mot vansinnet.
”Mindre rök kring villatomterna – men även mer bilåkande med gamla löv och grenar i bagaget. Att elda upp sitt trädgårdsavfall är i praktiken inte tillåtet, enligt nya bestämmelser.”
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/nya-regler-forbjudet-att-elda-lov-pa-tomten/
Vad tycker ni om det här?
Rätt eller fel?
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/nya-regler-forbjudet-att-elda-lov-pa-tomten/
Vad tycker ni om det här?
Rätt eller fel?
Kanske rätt men det fokuseras för mycket på att jaga vanligt folk i miljöaspekten.
Det lilla som Sverige åstadkommer med alla konstiga miljöavgifter, lagar och förbud för vanligt folk är inte ens en promille av vad som skulle åstadkommas om man börja jaga företag och andra avsevärt sämre rustade länder och hjälpa dom att börja arbeta miljöriktigt.
Tror vi kommer att få sämre miljötänk bland folket ju hårdare vi pressas, tillslut kommer allt fler att inte orka efterleva alla krav och då kommer dom att skita i allt mer av sitt miljö tänk.
Jag själv har nog börjat bli allt mindre intresserad av att leva upp till alla krav som ställs nu för tiden vilket för min del leder till att jag är allt mindre benägen att bland annat sopsortera m.m. för att värna om miljön.
Det lilla som Sverige åstadkommer med alla konstiga miljöavgifter, lagar och förbud för vanligt folk är inte ens en promille av vad som skulle åstadkommas om man börja jaga företag och andra avsevärt sämre rustade länder och hjälpa dom att börja arbeta miljöriktigt.
Tror vi kommer att få sämre miljötänk bland folket ju hårdare vi pressas, tillslut kommer allt fler att inte orka efterleva alla krav och då kommer dom att skita i allt mer av sitt miljö tänk.
Jag själv har nog börjat bli allt mindre intresserad av att leva upp till alla krav som ställs nu för tiden vilket för min del leder till att jag är allt mindre benägen att bland annat sopsortera m.m. för att värna om miljön.
Rätt, så länge villaägare (oftast) inte kan anpassa sitt eldande med hänsyn till väder och vind. Inte trevligt med Lützendimma en hel lördag över sin egna trädgård....M Modski skrev: