wildeside
Kan man elda upp löven där dom ligger?

Om jag blandar i lite jättebalsamin i min lövhög, får jag elda den då?🤔😉

Bioavfall som innehåller parkslide eller invasiva främmande arter som finns upptagna på unionsförteckningen enligt förordning (EU) nr 1143/2014 ska dock förbrännas eller behandlas på annat sätt som förhindrar spridningav dessa arter.

• Gilla
Bengt Larsson och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Om jag blandar i lite jättebalsamin i min lövhög, får jag elda den då?🤔😉

Bioavfall som innehåller parkslide eller invasiva främmande arter som finns upptagna på unionsförteckningen enligt förordning (EU) nr 1143/2014 ska dock förbrännas eller behandlas på annat sätt som förhindrar spridningav dessa arter.
Du har väl en skyldighet att sortera dessa invasiva växter och parkslide i en egen fraktion enligt avfallförordningen. (Nu tar jag från minnet så kolla!)

Jag låter alltid robotklipparen käka upp mina löv.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har väl en skyldighet att sortera dessa invasiva växter och parkslide i en egen fraktion enligt avfallförordningen. (Nu tar jag från minnet så kolla!)
Där sket det sig.😆

Jag låter löven ligga kvar, det blir mat åt maskarna, skydd till igelkotten,fin näring till jorden och när våren kommer finns knappt några spår alls (resten tar gräsklipparen).

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Problemet är grenarna, dom måste jag köra till ÅVC med släpet och kostar då med min bil 1,35 kg CO² och 15 kronor i bensin.

Kommunen eldar upp grenarna så det blir samma CO²-utsläpp som om jag eldat det hemma (och räknas väl som CO²-neutral), kommunen kör med diseldriven lastbil när dom hämtar så deras utsläpp är nog minst lika stort som mitt.
Återstår då den värme kommunen eventuellt kan nyttja från förbränningen av mina grenar.

Jag vill därför påstå att det är miljövänligare att jag eldar upp grenarna än köra dom till ÅVC.
Inte för att jag skullle göra det, så kul är det inte att elda grenar, det är mer principen att man inte får jag ifrågasätter.

• Gilla
Bengt Larsson och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Problemet är grenarna, dom måste jag köra till ÅVC med släpet och kostar då med min bil 1,35 kg CO² och 15 kronor i bensin.

Kommunen eldar upp grenarna så det blir samma CO²-utsläpp som om jag eldat det hemma (och räknas väl som CO²-neutral), kommunen kör med diseldriven lastbil när dom hämtar så deras utsläpp är nog minst lika stort som mitt.
Återstår då den värme kommunen eventuellt kan nyttja från förbränningen av mina grenar.

Jag vill därför påstå att det är miljövänligare att jag eldar upp grenarna än köra dom till ÅVC.
Inte för att jag skullle göra det, så kul är det inte att elda grenar, det är mer principen att man inte får jag ifrågasätter.
De flesta kommuner tolkar reglerna som att eldning av grenar är ok.

• Gilla
Erik XV
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Är det fler än jag som inte känt till att det numera inte är tillåtet att elda sitt trädgårdsavfall när man höst/vårstädar?
Ännu ett vansinnigt beslut i hetsen att begränsa det för växtlivet så livsviktiga koldioxiden. Detta är ännu ett av raden beslut att genomföra en lagstiftning som går emot klassisk enkel fysik och biologi. Oavsett om du bränner, komposterar eller kör ditt trädgårdsavfall till återbruk för att bli biogas så kommer samma mängd koldioxid att skapas av massan i ditt trädgårdsavfall.

Så det är inte så konstigt att du inte vet detta då det strider mot det sunda förnuftet. Varför ska du ens behöva tänka på detta? Askan av det du bränner blir dessutom en helt förträfflig gödning att använda i trädgården.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Håller på att slöjda en kombinerad eldkastare/brandsläckare så kan jag elda upp löven på plats och pinnarna får jag slänga i grillen och grilla korv.
En fundering är om pinnarna måste förvaras i vedboden innan man grillar med dom.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De flesta kommuner tolkar reglerna som att eldning av grenar är ok
Nya regler från årsskiftet innebär ”i praktiken” att det inte längre är tillåtet att elda grenar, löv och annat trädgårdsavfall.

Naturvårdsverket skriver att de nya reglerna infördes redan 1 januari 2024 och gäller så kallat trädgårdsavfall, exempelvis grenar, löv, växtdelar, gräsklipp, stubbar och annat.

De nya reglerna, som är en del av EU:s avfallsdirektiv, innebär att dessa inte får brännas i trädgården.

https://rikaretradgard.se/forbud-mot-eldning-av-tradgardsavfall-gor-sa-har-istallet/

Men det här var intressant läsning
Något tydligt och generellt förbud finns alltså inte för villaägare att elda sitt trädgårdsavfall, eftersom hopkrattningen av sitt eget trädgårdsavfall inte räknas som insamling.

https://www.avfallsverige.se/aktuellt/nyheter/sluteldat-med-tradgardens-lov-och-ris/

• Gilla
Bengt Larsson och 2 till
  • Laddar…
Och som sagt, många kommuner tolkar det som att löv skall lämnas in, men inte grenar. De vill inte ha kvistar och grenar i komposten.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, det ser ut som att majbrasan är förbjuden enligt Naturvårdsverkets tolkning. Man måste söka dispens hos kommunen.

Brave new world...
Hål i huvudet.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Totalt sett är det inte många som eldar i kvarteren på våra tätorter, kanske någon procent. Utan det är säkert mest förekommande på landsbygd och där kommer det fortsätta.
Det vill säga, det blir ungefär som idag.🤣

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Källa?
Skärmdump av en artikeltext om regler för förbränning av trädgårdsavfall enligt EU-direktiv, citerar Milla Sundström från Naturvårdsverket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.