S skogaliten skrev:
En del av det du nämner fungerar utmärkt som klenved till vedspisen (hassel, asp, sälg, björk m.m.), eller som ved till barbecue grillning (grenar av fruktträd t.ex.).

Jag har lantbruk, och stor trädgård, och mina kvm med trädgårdskompost räcker bra, om det "grova av det klena" får bli ved.
Var och en har olika! Vi tar till vara allt över 5 cm som ved. Ändå eldar vi vår och höst (taggiga rosengrenar och fruktträdsklipp) samt kör ett par gånger ris med släp till tippen. Dessutom har vi alltid några stora rishögar som ska få brytas ner långsamt!

En aspekt av detta är att fruktträdsgrenar helst ska eldas upp för att förhindra spridning av kräfta och andra svampsjukdomar. Samma gäller rosengrenar, ska eldas för att inte sprida sjukdomar. Och svåra fröogräs ska väl helst inte spridas vidare via kommunens kompost. Man kan undra om kommunerna har sätt att decinficera kompostjorden för att undvika spridning av fröer och sjukdomar?

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag är inte säker på att just ris och grenar ingår i avfallsförordningens definition av "biologiskt nedbrytbart park- och trädgårdsavfall", eftersom ris och grenar inte normalt sett blir föremål för biologisk behandling (nedbrytning), utan energiåtervinning (förbränning).
Löv, gräsklipp och växtrester brukar däremot komposteras/rötas till biogas efter att ha blivit föremål för avfallsförordningens kommunala insamling.

Jag har också svårt att se hur avfallsförordningens text ska innebära förbud mot hemkompostering. Löv, gräsklipp och grejer som du lägger i din kompost är inte avfall enligt förordningen, dvs material som någon avser att bortskaffa/göra sig av med. Materialen i hemkomposten ska inte bortskaffas, utan bli jordförbättring på tomten.
Tre olika kommuners avfallshantering har jag erfarenhet av, en i Storstockholm, två i Skåne, på alla ställen lägger man trädgårdsavfall i en blandad hög med gräsklipp, ogräs och trädgrenar. Även grenarna komposteras enl info jag fått när jag frågat.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
En vanlig villaträdgård producerar väl inte mer "avfall" än att det går att hantera på tomten? Tar man ner ett träd eller tar bort en häck blir det mer avfall men det är infrekventa åtgärder för de flesta. Annars är det häckklippning, några fruktträd som beskärs och vad mer?
Enligt Monty Don så kan en trädgård inte producera tillräckligt organiskt material för att försörja sig själv, det krävs dubbla ytan ;)

Men det beror såklart på vilken typ av trädgård man har. En gräsmatta som klipps med robot reder sig själv. Det som står klart är att om man kör bort organiskt material som avfall så utarmas man sakta sin jord och behöver således fylla på utifrån.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Man kan undra om kommunerna har sätt att decinficera kompostjorden för att undvika spridning av fröer och sjukdomar?
En välskött, storskalig kompost desinficerar sig själv, eftersom det blir så oerhört varmt under den biologiska nedbrytningsprocessen. 80 grader är inte ovanligt.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Tre olika kommuners avfallshantering har jag erfarenhet av, en i Storstockholm, två i Skåne, på alla ställen lägger man trädgårdsavfall i en blandad hög med gräsklipp, ogräs och trädgrenar. Även grenarna komposteras enl info jag fått när jag frågat.
Så kan det vara där. Skulle tro att grenar, små stubbar och annat svårnedbrytbart material antingen sållas bort under processens gång eller krossas.

En välskött, storskalig kompost desinficerar sig själv, eftersom det blir så oerhört varmt under den biologiska nedbrytningsprocessen. 80 grader är inte ovanligt.
Ändå är det inte ovanligt att få med sig massor av ogräsfrön när man köper återvinningens kompostjord. Liksom förhöjda halter av tungmetaller. Så ur det perspektivet vore det bättre om var och en hanterade sitt trädgårdsavfall på egen tomt.

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Ändå är det inte ovanligt att få med sig massor av ogräsfrön när man köper återvinningens kompostjord. Liksom förhöjda halter av tungmetaller. Så ur det perspektivet vore det bättre om var och en hanterade sitt trädgårdsavfall på egen tomt.
Antagligen finns det fröogräs på anläggningen, och även om inga ogräsfrön överlever komposteringen, kan de hamna i jorden under tiden den ligger på anläggningen och väntar på hämtning.
Det ska inte behöva hamna tungmetaller i en kompost med trädgårdsavfall, men skit in - skit ut, tyvärr.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
wildeside
Antagligen finns det fröogräs på anläggningen, och även om inga ogräsfrön överlever komposteringen, kan de hamna i jorden under tiden den ligger på anläggningen och väntar på hämtning.
Det ska inte behöva hamna tungmetaller i en kompost med trädgårdsavfall, men skit in - skit ut, tyvärr.
Jag undviker att köra hem jord från andra marker och anläggningar.
Finns inte mycket till garantier att åberopa och risken finns om än kanske lite men att man får med sig Parkslide.
Vet att härikring så kastas Parkslide med i kompost och rishögarna på återvinningen och grusgroparna som sållar jord har ingen hantering för att ha ihjäl rotogräs.

Detta med tungmetaller i kompostjord är ett faktum, olika mycket i olika delar av landet. Eftersom buskar och träd drar upp kadmium från djupare jordlager så avråder man numera från att gödsla med aska i trädgården, framför ska man inte strö aska där men odlar ätliga växter.

• Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag fick svar på frågan till Naturvårdsverket idag. Jag är nog inte den enda privatpersonen som har kontaktat myndigheten efter inslaget i SR för i dag har man lagt upp en ny sida med information:

https://www.naturvardsverket.se/om-...rbjuder-eldning-av-tradgardsavfall-pa-tomten/

Förutom denna länk fick jag svaret

"Generellt gäller att privatpersoner kan kompostera trädgårdsavfall utan anmälan eller tillstånd. Däremot är det inte tillåtet att elda upp det."

Samt en hänvisning till avfallsförordningen:

"Relevanta bestämmelser finns i 3 kap. avfallsförordningen: 1-1 c §§, 13 a pkt 2§, 16 §, 19 §."

Ska kolla om om vi har missat något i avfallsförordningen i vår tidigare kommunikation.

Annars hänvisas till kommunens tillsyn eftersom Naturvårdsverket saknar resurser att vägleda privatpersoner.

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Lullejulle och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja, det ser ut som att majbrasan är förbjuden enligt Naturvårdsverkets tolkning. Man måste söka dispens hos kommunen.

Brave new world...

• Gilla
  • Ledsen
  • Wow
  • Arg
  • Haha
vcx och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag fick svar på frågan till Naturvårdsverket idag. Jag är nog inte den enda privatpersonen som har kontaktat myndigheten efter inslaget SR för i dag har man lagt upp en ny sida med information:

[länk]

Förutom denna länk fick jag svaret

"Generellt gäller att privatpersoner kan kompostera trädgårdsavfall utan anmälan eller tillstånd. Däremot är det inte tillåtet att elda upp det."

Samt en hänvisning till avfallförordningen:

"Relevanta bestämmelser finns i 3 kap. avfallsförordningen: 1-1 c §§, 13 a pkt 2§, 16 §, 19 §."

Ska kolla om om vi har missat något i avfallförordningen i vår tidigare kommunikation.

Annars hänvisas till kommunens tillsyn efterson Naturvårdsverket saknar resurser att vägleda privatpersoner.
En följdfråga borde vara om det även är förbjudet att elda upp pinnarna i kamin eller annan eldstad inomhus? Och alla myseldningsinrättningar som folk numera har på sina uteplatser? Får de användas för att elda pinnar från trädgården eller måste man ha "köpeved" för det? Var går gränsen mellan "ved" och "trädgårdsavfall"?

• Gilla
  • Haha
RufusHedman och 3 till
  • Laddar…
🤔 Funderar också ... idag är det (visst) anmälningsplikt för varmkompostering (vilket många av oss inte bryr oss om...)
Faller detta nu?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
yonna yonna skrev:
🤔 Funderar också ... idag är det (visst) anmälningsplikt för varmkompostering (vilket många av oss inte bryr oss om...)
Faller detta nu?
Det har det varit länge och den regleringen finns kvar i avfallsförordningen orörd. För att få kompostera matavfall hemma kräver anmälan till kommunens miljönämnd. 5 kap. avfallsförordningen:

Textutdrag från avfallsförordningen som beskriver krav på anmälan till kommunen för fastighetsägare som komposterar.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi funderar på vad som gäller för egen del med jordbruksfastighet.
Vi har en rejäl rishög efter att inte ha eldat under längre tid (dumt nog kanske). Ändå inte tillräckligt stor för att sälja som bränsle och vi har inte någon plan att ta hit skotare i närtid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.