Claes Sörmland
S Staffan-N skrev:
Kommunerna runt stockholm tillämpar eldningsveckor på vår pch höst där det är tillåtet. Samt valborg. Utöver detta får man söka dispens.
Jag undrar om de har lagstöd för detta i miljöbalken och avfallsförordningen. Jag letar och letar men kan inte hitta stöd för att kommunen får besluta om detta.

Vad är definitionen av ved då? Det från trädgården som är för grovt för kompostkvarnen kapar jag upp, lägger på tork och kör sen i kaminen. Är en tunna full av ris inte trivseleldning det med? :)

• Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
K
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag skrev till Naturvårdsverket och frågade om lagregleringen. Vi får se om vi får svar därifrån under veckan.
Ser fram mot att få läsa vad de svarat!!!

Jag är inte säker på att just ris och grenar ingår i avfallsförordningens definition av "biologiskt nedbrytbart park- och trädgårdsavfall", eftersom ris och grenar inte normalt sett blir föremål för biologisk behandling (nedbrytning), utan energiåtervinning (förbränning).
Löv, gräsklipp och växtrester brukar däremot komposteras/rötas till biogas efter att ha blivit föremål för avfallsförordningens kommunala insamling.

Jag har också svårt att se hur avfallsförordningens text ska innebära förbud mot hemkompostering. Löv, gräsklipp och grejer som du lägger i din kompost är inte avfall enligt förordningen, dvs material som någon avser att bortskaffa/göra sig av med. Materialen i hemkomposten ska inte bortskaffas, utan bli jordförbättring på tomten.

• Gilla
redarn och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag är inte säker på att just ris och grenar ingår i avfallsförordningens definition av "biologiskt nedbrytbart park- och trädgårdsavfall", eftersom ris och grenar inte normalt sett blir föremål för biologisk behandling (nedbrytning), utan energiåtervinning (förbränning).
Löv, gräsklipp och växtrester brukar däremot komposteras/rötas till biogas efter att ha blivit föremål för avfallsförordningens kommunala insamling.
Jag tror inte detta stämmer. Det vanliga är att kompostera ris och grenar till mulljord. Det är vad man har gjort i de kommuner som jag har ägt hus i. Så sker i min nuvarande kommun, vi ska köra det till en trädgårdstipp där det komposteras i stora högar.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har också svårt att se hur avfallsförordningens text ska innebära förbud mot hemkompostering. Löv, gräsklipp och grejer som du lägger i din kompost är inte avfall enligt förordningen, dvs material som någon avser att bortskaffa/göra sig av med. Materialen i hemkomposten ska inte bortskaffas, utan bli jordförbättring på tomten.
Det finns inget uttalat förbud mot kompostering lika lite som det finns ett uttalat förbud mot att förbränna avfallet. Det är ju i grunden liknande processer, man oxiderar materialet - i det ena fallet enzymatiskt och i det andra fallet genom förbränning. Jag menar att syftet med en kompost just är att göra sig av med avfallet.

• Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Jag menar att syftet med en kompost just är att göra sig av med avfallet.
Jag menar att syftet med en kompost är att ta tillvara näringen och mullen, gödselkompost/ dyngstack är väl det bästa exemplet?

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Jag menar att syftet med en kompost är att ta tillvara näringen och mullen, gödselkompost/ dyngstack är väl det bästa exemplet?
Och elda riset har samma syfte, ger en värdefull aska som kan spridas i trädgården med en gödslande och kalkande effekt.

Jag tror detta är ett juridiskt sidospår. Jag menar, jag kan elda batterier med samma utgångspunkt. Kan också ge en nyttig och närande aska till min trädgård, bara jag undviker de som har litium eller tungmetaller i sig.

• Gilla
Bådablir9 och 4 till
  • Laddar…
G
Jag undrar om de har lagstöd för detta i miljöbalken och avfallsförordningen. Jag letar och letar men kan inte hitta stöd för att kommunen får besluta om detta.
Om det finns EU-direktiv om att inte elda borde ju inte kommunerna kunna gå emot det eller?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hittade det!

Kommunen ansvarar för "kommunalt avfall" behandlas enligt 15 kap. 20 § miljöbalken. Med kommunalt avfall åsyftas bland annat bioavfall i form av trädgårds- eller parkavfall från hushåll.

Kommunen har en skyldighet att transportera bort avfallet från den fastighet där den finns om det behövs för att tillgodose såväl skyddet för människors hälsa och miljön som enskilda intressen, eller om fastighetsinnehavaren begär det (och det inte är oskäligt). Detta regleras i 15 kap. 20a § miljöbalken.

Men sen kommer det relevanta i 15 kap. 23 § miljöbalken:

Textutdrag ur lag med juridisk text om kommunens ansvar för avfallshantering enligt svensk miljölagstiftning.

Här finns alltså utrymme för kommunen att planera och besluta att t ex trädgårds- eller parkavfall ska komposteras eller eldas upp på den egna fastigheten.

Och regeringen har via regleringen i miljöbalken bemyndigat kommunen att fatta beslut om t ex möjligheten att kompostera eller elda trädgårds- eller parkavfall i 9 kap. 2 § avfallsförordningen:

Textutdrag från lagtext om kommunens ansvar för avfallshantering enligt miljöbalken.

Så ja, det är upp till kommunen att besluta om det ska vara tillåtet att elda t ex ris, löv eller vad det nu må vara.

Den här vägledningen från Natuvårdsverket är klargörande:
https://www.naturvardsverket.se/4ac...g-definitionen-kommunalt-avfall-version-2.pdf

Frågan är då om det finns en EU-förordning som trumfar detta och begränsar kommunens möjlighet att besluta detta avseende eldning av trädgårdsavfall?

• Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
Hittade det!

Kommunen ansvarar för "kommunalt avfall" behandlas enligt 15 kap. 20 § miljöbalken. Med kommunalt avfall åsyftas bland annat bioavfall i form av trädgårds- eller parkavfall från hushåll.

Kommunen har en skyldighet att transportera bort avfallet från den fastighet där den finns om det behövs för att tillgodose såväl skyddet för människors hälsa och miljön som enskilda intressen, eller om fastighetsinnehavaren begär det (och det inte är oskäligt). Detta regleras i 15 kap. 20a § miljöbalken.

Men sen kommer det relevanta i 15 kap. 23 § miljöbalken:

[bild]

Här finns alltså utrymme för kommunen att planera och besluta att t ex trädgårds- eller parkavfall ska komposteras eller eldas upp på den egna fastigheten.

Och regeringen har via regleringen i miljöbalken bemyndigat kommunen att fatta beslut om t ex möjligheten att kompostera eller elda trädgårds- eller parkavfall i 9 kap. 2 § avfallsförordningen:

[bild]

Så ja, det är upp till kommunen att besluta om det ska vara tillåtet att elda t ex ris, löv eller vad det nu må vara.

Den här vägledningen från Natuvårdsverket är klargörande:
[länk]

Frågan är då om det finns en EU-förordning som trumfar detta och begränsar kommunens möjlighet att besluta detta avseende eldning av trädgårdsavfall?
Har du datering på dessa paragrafer?

Claes Sörmland
yonna yonna skrev:
Har du datering på dessa paragrafer?
De är gällande lag. Kollade hos riksdagen.se.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
G
De är gällande lag. Kollade hos riksdagen.se.
Men det är väl som det alltid varit, det hela handlade ju om EU regler som skulle trumma dessa.

Claes Sörmland
Så här ser exempelvis renhållningsordningen ut i min kommun:

Texturklipp om regelverk för kompostering och eldning av trädgårdsavfall från en kommunal föreskrift.

D v s kommunen har beslutat om kompostering av trädgårdsavfall men eldning är alltså inte tillåten generellt men i det undantagsfall trädgårdsavfallet inte kan komposteras och det är torrt. Eftersom dessa två kriterier nästan aldrig uppnås så är eldning av trädgårdsavfall i stort inte tillåtet i min kommun. Man får köra det till insamlingen eller låta kommunen hämta det vid fastigheten om man inte vill kompostera det.

• Gilla
Ruben Janzon och 5 till
  • Laddar…
Så här ser exempelvis renhållningsordningen ut i min kommun:

[bild]

D v s kommunen har beslutat om kompostering av trädgårdsavfall men eldning är alltså inte tillåten generellt men i det undantagsfall trädgårdsavfallet inte kan komposteras och det är torrt. Eftersom dessa två kriterier nästan aldrig uppnås så är eldning av trädgårdsavfall i stort inte tillåtet i min kommun. Man får köra det till insamlingen eller låta kommunen hämta det vid fastigheten om man inte vill kompostera det.
... men alla kommuner är ju inte uppdaterade

Claes Sörmland
yonna yonna skrev:
... men alla kommuner är ju inte uppdaterade
Jag hoppas min kommun är uppdaterad, de beslutade om dessa föreskrifter i mitten av december. Så har de inte missat något så lär detta vara uppdaterat.

Frågan är ju om det skulle finns någon ytterligare EU-förordning som vi ännu inte känner till i tråden och som även denna kommun har missat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.