41 229 läst · 625 svar
41k läst
625 svar
Elda trädgårdsavfall
Motala kommun:
"Att elda utomhus är normalt tillåtet om inte generellt eldningsförbud råder"och
" Valborsgsmässoeldar får endast innehålla torra träprodukter som grenar, kvistar och ris"
Linköpings kommun:
"Alternativ till eldning
Kompostering av trädgårdsavfall är ett bra alternativ till att elda"
Västerviks kommun:
"Du får elda trädgårdsavfall, löv och kvistar som inte går att kompostera"
"Att elda utomhus är normalt tillåtet om inte generellt eldningsförbud råder"och
" Valborsgsmässoeldar får endast innehålla torra träprodukter som grenar, kvistar och ris"
Linköpings kommun:
"Alternativ till eldning
Västerviks kommun:
Myndighetssverige håller på att rämna.F fribygg skrev:Motala kommun:
Linköpings kommun:
"Alternativ till eldning
Västerviks kommun:
Elda för att göra biokol?
Då eldar man ju inte grenar osv i syfte att bli av med det. Det är i syfte att använda i trädgården och beräknas hålla i jorden i hundratals år eller något. Samt att transporterna för köpt biokol för antalet kronor minskar. Borde väl klassas som återbruk/ återvinning och inte som avfallshantering? Som att göra en kruka av tidningspapper
Då eldar man ju inte grenar osv i syfte att bli av med det. Det är i syfte att använda i trädgården och beräknas hålla i jorden i hundratals år eller något. Samt att transporterna för köpt biokol för antalet kronor minskar. Borde väl klassas som återbruk/ återvinning och inte som avfallshantering? Som att göra en kruka av tidningspapper
Medlem
· Blekinge
· 10 676 inlägg
Oavsett lagar och förordningar och oavsett varifrån de kommer så tycker jag att eldning av trädgårdsavfall, alltså löv och kvistar, är ett otyg. Det ät okontrollerad förbränning med extrema utsläpp av partiklar och sot.
Jag förstår att det är normal tradition att elda trädgårdsavfall men vi behöver ändra oss på alla plan.
Jag förstår att det är normal tradition att elda trädgårdsavfall men vi behöver ändra oss på alla plan.
Där har vi det! 👏B Bådablir9 skrev:Elda för att göra biokol?
Eller så tycker man det är en del av livet att det luktar eld ibland.T Thomas_Blekinge skrev:Oavsett lagar och förordningar och oavsett varifrån de kommer så tycker jag att eldning av trädgårdsavfall, alltså löv och kvistar, är ett otyg. Det ät okontrollerad förbränning med extrema utsläpp av partiklar och sot.
Blev positivt överraskad när jag hörde att EU infört lag om eldförbud av löv och kvistar på sin tomt, nu verkar dock kommunerna böja sig efter påtryckning från folket!? Alla i detta videoklipp är uppenbarligen för eldning i trädgården i tätbebyggelse : https://www.svt.se/nyheter/lokalt/n...tradgardsavfall-uppror-men-chans-till-dispens
Några extra länkar :
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/g...agan-att-elda-eller-inte-elda-tradgardsavfall
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-eu-direktiv-du-far-inte-elda-upp-ditt-tradgardsavfall
Vi har en granne ett par hus bort i villakvarteret som eldar ganska mycket i sin trädgård, troligen odlar man snabbväxande. De kan mycket väl elda 6-7 timmar i sträck och då har man inget annat val än att gå in, stänga fönster, dörrar och även ett par ventiler samt stänga av ventilationen. Vi har många andra i kvarteret som eldar pellets och ved (i kamin) och visst är det inte heller särskilt bra för miljön men det stör inte luftvägarna alls på samma vis.
Så då börjar man såklart undra, är folk verkligen för detta? Tänk om alla grannar pysslat med detta otyg? Har man själv faktiskt upplevt det? Eller kan det vara så att vår granne eldar något mindre bra även om det luktar "grenavfall".
Några extra länkar :
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/g...agan-att-elda-eller-inte-elda-tradgardsavfall
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-eu-direktiv-du-far-inte-elda-upp-ditt-tradgardsavfall
Vi har en granne ett par hus bort i villakvarteret som eldar ganska mycket i sin trädgård, troligen odlar man snabbväxande. De kan mycket väl elda 6-7 timmar i sträck och då har man inget annat val än att gå in, stänga fönster, dörrar och även ett par ventiler samt stänga av ventilationen. Vi har många andra i kvarteret som eldar pellets och ved (i kamin) och visst är det inte heller särskilt bra för miljön men det stör inte luftvägarna alls på samma vis.
Så då börjar man såklart undra, är folk verkligen för detta? Tänk om alla grannar pysslat med detta otyg? Har man själv faktiskt upplevt det? Eller kan det vara så att vår granne eldar något mindre bra även om det luktar "grenavfall".
I ditt fall har jag inget emot att man går in och begränsar. I ett villaområde där någon eldar "ofta" är det i mina ögon helt rimligt att man stoppar det hela och minskar till ett fåtal tillfällen per år.I Ironside skrev:
För egen del har jag närmsta granne 80m bort. Antal grannar jag har inom synhåll (märk väl att jag bor på slätten med åkermark runt om) är såpass att jag kan räkna dom enkelt. Jag ser det inte som rimligt att jag skall falla in under samma regelverk som någon i villakvarteret i stan.
Medlem
· Blekinge
· 10 676 inlägg
En del av livet var också kolrök i London som dödade tusentals människor. Dåligt argument. Jag kan gilla cigarrrök ibland men att någon eldar fuktig löv och kvistar med väldig rökutveckling är inte OK. Tur att det kommer at bli förbjudet, och ännu bättre om det blir lagföras.K karlmb skrev:
När det gäller löv håller jag med dig, löv är sällan eller aldrig så torra att det blir en ren förbränning utan mest ett pyrande timtals innan det är borta.T Thomas_Blekinge skrev:Oavsett lagar och förordningar och oavsett varifrån de kommer så tycker jag att eldning av trädgårdsavfall, alltså löv och kvistar, är ett otyg. Det ät okontrollerad förbränning med extrema utsläpp av partiklar och sot.
Kvistar däremot är inga problem ens om de är fuktiga, en rishög bränns enkelt upp utan besvärande tjock rök som just löv ställer till med.
Min åsikt är att löv komposterar man eller klipper ner i gräsmattan, kvistar, grenar och liknande eldar man med fördel upp om man inte vill kasta bort tid och pengar på en resa till ÅVC.
Ett annat alternativ är att göra klart allt före sista april och köra till ortens majbrasa.
Ja, självklart kan man elda om bor på plats där det fungerar och Nej, om man bor i område där bebyggelse står tätt. Jag skulle inte elda i kvarteret där vi bor oberoende av tid eller pengar, resa till ÅVC (eller annan lämplig plats), men på vår andra fastighet är det inga problem men där åker det ut i skogen istället, dvs egen ÅVC.😎 Sunt förnuft får råda eller är det något vi glömt bort? Alternativt att vrida och vända på lagtext ända från EU till kommun.😉mikethebik skrev:
Visst, men det är ju på en helt annan skala. Dessutom finns det redan lagrum för att stoppa störande eldning i tättbebyggt område.T Thomas_Blekinge skrev:
Ajabaja, du får inte dumpa avfall i naturen!A AndersS skrev:Ja, självklart kan man elda om bor på plats där det fungerar och Nej, om man bor i område där bebyggelse står tätt. Jag skulle inte elda i kvarteret där vi bor oberoende av tid eller pengar, resa till ÅVC (eller annan lämplig plats), men på vår andra fastighet är det inga problem men där åker det ut i skogen istället, dvs egen ÅVC.😎 Sunt förnuft får råda eller är det något vi glömt bort? Alternativt att vrida och vända på lagtext ända från EU till kommun.😉