Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är i princip redan förbjudet. Inga nya mossar tas i anspråk i Sverige och tillväxten av torv i landet överstiger uttaget.
Men varifrån kommer då de enorma mängderna torv som säljs i plastsäckar varje år?

Claes Sörmland
Från våra befintliga torvtäkter, d v s gamla torvmarker som har dikats för länge sedan och nu är under nedbrytning. Man gjorde det för att få mer skogs- och jordbruksmark en gång i tiden. Läs mer här:

https://svensktorv.se/

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
I
pacman42 pacman42 skrev:
Om vi nu skall göra ytterligare en twist på detta med röken från eldarna så tror forskarna att de extrema temperaturerna i Centraleuropa de senaste åren beror på global uppvärmning i kombination med att det släpps ut allt mindre partiklar (främst svavel och sot) i Europa, främst i Östeuropa.

Så om vi skickar upp mer skit så sänker vi temperaturen. Det är rätt ironiskt att vår förbättrade rening av röken från kolkraftverk och annat i praktiken snabbar på den globala uppvärmningen.

Under de första 3/4 av 1900-talet så var svavelutsläppen rätt kraftiga, under slutet av 1700-talet och 1800-talet så var det rätt stora svavelutsläpp också, men då främst från vulkaner (som var mycket mer aktiva under 1800-talet än under 1900-talet, 1900-talet var förvånansvärt "tyst" rent geologiskt). Skaftar eldar (ibland kopplat till vulkanen Laki, men egentligen lava från vulkanen Grimsvötn under isen av Vatnajökul) på Island orsakade hungersnöd pga temperatursänkningen den ledde till, vilket bla resulterade i den franska revolutionen. Man fick pga detta vulkanutbrott också så kall vinter i USA att Mississippi frös ända ut i Mexikanska golfen.

Så min slutsats är nu att vi borde öka förbränningen istället, åtminstone fram till dess att vi får en period med fler kraftiga vulkanutbrott (fler av "Pinatubo" och "Hunga Tonga"-klass helt enkelt). Vill man hindra den globala uppvärmningen så bör man elda mängder med biologiskt avfall hela tiden och inte rena röken! Bekymret är bara det att vi måste få upp röken riktigt högt, så vi bör ha gigantiska eldar (kraftverk) istället får små eldningstunnor! Kompostering är definitivt inte lösningen!
Detta låter intressant! Det är annars välkänt att vedeldning står för en betydande del av luftföroreningarna, inte minst i Sverige. Det är också välkänt att det påverkar miljön på jorden negativt. På dig låter det dock som att det är tvärtom, har du trovärdig källa på det där?

B
Läste nu på olika sidor att det ska prioriteras återvinning av trädgårdsavfallet. Min granne är konstnär och i behov av kol kritor. Så om jag eldar upp mitt och skänker kolet till grannen borde det väl vara återvinning?

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Från våra befintliga torvtäkter, d v s gamla torvmarker som har dikats för länge sedan och nu är under nedbrytning. Man gjorde det för att få mer skogs- och jordbruksmark en gång i tiden. Läs mer här:

[länk]
Intressant! Ser ut att vara torvproducenternas egen lobbysida. Vissa artiklar verkar tillkomna i reaktion mot trenden "gör din egen jord"! En del skandaler som varit med rester av bekämpningsmedel i köpejorden har ökat motivationen bland trädgårdsodlare att bojkotta köpejorden. MEN om nu de flesta med trädgård gör sin egen jord, kommer det då att finnas en marknad för de enorma mängderna komplostjord som kommer att produceras i de storskaliga kommunala anläggningarna?

B Bådablir9 skrev:
Läste nu på olika sidor att det ska prioriteras återvinning av trädgårdsavfallet. Min granne är konstnär och i behov av kol kritor. Så om jag eldar upp mitt och skänker kolet till grannen borde det väl vara återvinning?
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/?uri=celex:32018L0851

Läs EU-direktivet och fundera lite på det du...

Sommartorparn Sommartorparn skrev:
MEN om nu de flesta med trädgård gör sin egen jord, kommer det då att finnas en marknad för de enorma mängderna komplostjord som kommer att produceras i de storskaliga kommunala anläggningarna?
Jag har inte svaret på din fråga, men jag tänker att ingen vettig trädgårdsodlare vill ha jord från storskalig kommunal kompostering med de risker som det medför.

Om man kan elda eller kompostera på sin egen fastighet har man ju en helt annan kontroll på invasiva arter och fröogräs.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Gick in på Huddinge kommuns hemsida och de har förtydligat att eldning av trädgårdsavfall ÄR tillåtet även 2024.
Så jag kan elda upp en hög med grenar idag när jag kommer hem.
Men bara under eldningsveckorna (som vanligt), dvs denna vecka nu under våren. Kommunen ”utreder” fortfarande vad som gäller. Vi får se om dom har hunnit utreda klart till höstens eldningsvecka 😄

Jag tycker däremot att det eldas betydligt mindre än vanligt, så jag tror att många har läst tidningen snarare än kommunens webbsida.

B
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[länk]
[länk]

XT/?uri=celex:32018L0851

Vart i direktivet står det du menar att jag har fel i?
Kan tänka mig att jag har fel. Står väl nånstans att det skall hanteras på den egna tomten eller lämnas till återvinning? Är det där du menar?

Men allt går ju att tolka hej vilt om det inte är på just ovanstående punk jag har fel men då kan ju jag bli en självutnämnd konstnär och måla i trädgården.
Men om jag får skänka kolet till grannen så kan ju detta användas
I stycke 1 och 2 står det tex i
1 minska unionens beroende av importerade resurser ( konstnär i fråga kanske köper importerade kritor istället? 1 åstadkomma nya ekonomiska möjligheter ( är en ekonomisk möjlighet för konstnär)
2 se till att avfall värderas som en resurs ( konstnär ser det som resurs)
2 skapa betydande möjligheter för lokala ekonomier och aktörer ( vad jag vet så betalar han skatt och är lokal)

Men även våran lokala avfallshantering står öppen för tolkning. Räcker med en korv över elden för att följa reglerna?

• Skärmdump av en diskussionstråd på ett forum om avfallshantering och regler för trädgårdsavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Jo, men konsumenterna blir väl galna om det inte finns annan plantjord att köpa! Det är inte alla som bor med trädgård och som kan tillverka egen jord till sina balkonglådor! Först måste det finnas en alternativ produkt, sedan kan gärna torvjorden förbjudas!
Vi köper torvfri jord sedan ett par år tillbaka. Kostar lite mer och väger jättemycket, men sjunker inte ihop till en skorpa så fort den torkar lite i krukor och pallkragar.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har svårt att tro att annat än en liten särskilt intresserad hobbykrets kommer att göra sin egen jord. Som alltid, kul med dedikerade människor med en passionerad hobby men det utgör inga samhällslösningar. Samhället måste fungera även för de som inte går all in i nischfrågor.

Och det fanns en anledning till att man under 1900-talet valde att göra mulljord storskaligt för handeln på torv. Den gamla lövkomposten var inte alltid lätt att krukodla i för den har sämre vattenhanterade egenskaper. Och kompost från ved och bark är ännu knepigare i kruka vad gäller vattenhanteringen, särskilt den med mycket barkkompost i.

Har testat handelns torvfria jord i kruka och är heller inte imponerad. Man är inte där ännu.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Detta låter intressant! Det är annars välkänt att vedeldning står för en betydande del av luftföroreningarna, inte minst i Sverige. Det är också välkänt att det påverkar miljön på jorden negativt. På dig låter det dock som att det är tvärtom, har du trovärdig källa på det där?
Det är definitivt inte tvärtom, jag bara ironiserar över att man inte tittar på helheten, men det är sjukt komplext att räkna på. Alla fakta finns dock.

Rörande detta med aerosoler/svavel/sot så finns det exempelvis några artiklar:
- https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/8JbdXG/underskattar-klimatforskningen-uppvarmningen
- https://live.aftonbladet.se/klimat/news/renare-luft-kan-ge-fler-orkaner.YnYcwzvPm

Man kan iofs inte bara titta på hur kraftigt ett vulkanutbrott är, men det ger en indikation. Laki på Island var inte jättekraftigt på VEI-skalan, men det hade jättekraftig påverkan på jorden eftersom Island ligger så "bra" placerat för att få upp rök/stoft högt upp i luftskikten och dessutom sprida det över hela jorden. Här är en lista på de kraftigare vulkanutbrotten från 1500 till 2000:
- https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_volcanic_eruptions_1500–2000

Notera särskilt Tambora 1815 som gav året utan sommar.

Sedan kan det vara värt att nämna vikingarnas sägner om Fimbulvintern som skall ha berott på flera vulkanutbrott på kort tid (man tror numera att det kan ha varit stora tre vulkanutbrott år 536, följda av vulkanutbrott 539-540 och 547 också. Medeltemperaturen sjönk med upp till 2,7 grader i Europa.
- https://en.wikipedia.org/wiki/Late_Antique_Little_Ice_Age

Tittar du på denna listan så är det rätt tydligt att det varit få stora vulkanutbrott på den norra hemisfären på senare år jämfört med tidigare.
- https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_large_Holocene_volcanic_eruptions#Common_Era_(CE)

Nu kommer dock detta med få utbrott i norr att reda ut sig då Island sedan några år tillbaka gått in i en ny period med massor av vulkanisk aktivitet. Än så länge har det inte varit några riktigt stora utbrott i den nya episoden som börjar i väster och sedan flyttar mot öster (med en periodicitet på runt 800 år eller så).

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
B
[länk]

Här kan jag ha fel.
42 Skyldigheten att samla in avfall separat kräver att avfallet hålls åtskilt efter typ och natur ( om jag eldar löv o kvistar i samma bytta)

M mrsnhp skrev:
Men bara under eldningsveckorna (som vanligt), dvs denna vecka nu under våren. Kommunen ”utreder” fortfarande vad som gäller. Vi får se om dom har hunnit utreda klart till höstens eldningsvecka 😄

Jag tycker däremot att det eldas betydligt mindre än vanligt, så jag tror att många har läst tidningen snarare än kommunens webbsida.
Det här med eldningsveckor, är det nåt ni har i städerna? Har aldrig hört talas om det.
Bara eldningsförbud vid torka.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Om du tänder en eld för att grilla några Denniskorvar så går det bra. Om du däremot förbränner ditt trädgårdsavfall och försöker maskera det med några symboliska Denniskorvar så följer du inte förordningen.
Jag förutsätter att korvpolisen i samråd med Naturvårdsverket gör en noggrann utredning av saken 😉

• Haha
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.