53 878 läst · 211 svar
54k läst
211 svar
Elavtal - känner mig lurad
Info@elskling.sePeter2400 skrev:
Det var totalt lönlöst att prata direkt med Svealands. Har försökt flera gånger både på telefon och via mail..
Är det någon som fått faktura från Vattenfall med rörligt elpris för oktober och noterat att det ej stämmer mot medelpriset på elbörsen?
Enligt följande länk https://www.energimarknadsbyran.se/.../elpriser-statistik/manadspriser-pa-elborsen/ är det rörliga elpriset för oktober 64,8 öre/kWh. På min faktura står det 70,08 öre/kWh sedan kommer spotpåslag, elcertifikatavgift och moms på det.
Avser elområde 3.
Även på Vattenfalls hemsida står det ett annat pris än vad som framgår på fakturan, se följande länk:
https://www.vattenfall.se/elavtal/elmarknaden/elmarknaden-just-nu/
Har man missat något eller är man lurad?
Enligt följande länk https://www.energimarknadsbyran.se/.../elpriser-statistik/manadspriser-pa-elborsen/ är det rörliga elpriset för oktober 64,8 öre/kWh. På min faktura står det 70,08 öre/kWh sedan kommer spotpåslag, elcertifikatavgift och moms på det.
Avser elområde 3.
Även på Vattenfalls hemsida står det ett annat pris än vad som framgår på fakturan, se följande länk:
https://www.vattenfall.se/elavtal/elmarknaden/elmarknaden-just-nu/
Har man missat något eller är man lurad?
70,08 + 6 + 1,4 = 77,48 så det stämmer med den länken du skickade StevieGee.
70,08 - 64,75 / 64,75 = 8,2 %, galet dyrt att avgifterna är så höga.
Pratade med kundtjänst och kollade igenom fakturorna för tidigare månader och det är alltid högre som ni skriver, just denna månad verkar detta "påslag" vara högre än normalt....
70,08 - 64,75 / 64,75 = 8,2 %, galet dyrt att avgifterna är så höga.
Pratade med kundtjänst och kollade igenom fakturorna för tidigare månader och det är alltid högre som ni skriver, just denna månad verkar detta "påslag" vara högre än normalt....
Det är inte det att det viktade medelvärdet avviker mer från medelvärdet på grund av stora prisvariationer under perioden?
Så är det säkert. Framför allt prisvariationen mellan dag och natt.D Daniel 109 skrev:
Har inte orkat räkna ut hur nära "snittet" man ligger i sin egen förbrukningskurva, dvs. om man skulle tjäna på timmätning. Antar att det kan finnas potential att spara några ören där när man har elvärme och plockar ut en hel del även på natten...?
Hej!
Har också Svealands, eller hade är nog mer korrekt. Efter denna tråd så har de en kund mindre. Ska prova Tibber, om de är mer ärliga.
Tack @StevieGee för ditt detektivarbete! El-marknaden är minst sagt snårig...
Men, har jag förstått det rätt att jag är "lurad" så enligt min uträkning nedan. Avtalet med Elskling säger Spotpris. Svealands Elpris är alltid högre. För mig så rör det sig inte om mer än 250 kr för jan-sept om jag räknar rätt...
Så här ser fakturan ut för januaris förbrukning:
Avtalet med Elskling:
Tack för råden.
Har också Svealands, eller hade är nog mer korrekt. Efter denna tråd så har de en kund mindre. Ska prova Tibber, om de är mer ärliga.
Men, har jag förstått det rätt att jag är "lurad" så enligt min uträkning nedan. Avtalet med Elskling säger Spotpris. Svealands Elpris är alltid högre. För mig så rör det sig inte om mer än 250 kr för jan-sept om jag räknar rätt...

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avtalet med Elskling:

Logga in
Skapa konto
Tack för råden.
Det som överstiger spotpriset i det som de kallar elpris är det som de lurar dig på.
Kontakta Elskling och be dem ta kontakt med Svealands. För att spara tid så skicka med din uträkning och samtliga fakturor från Svealands samt din avtalsinformation.
Kontakta Elskling och be dem ta kontakt med Svealands. För att spara tid så skicka med din uträkning och samtliga fakturor från Svealands samt din avtalsinformation.
Det där var ju ändå "rimliga" avgifter. Du har väl betalat långt under spotpris totalt sett?S SamB skrev:Hej!
[bild]
[bild]
Avtalet med Elskling:
[bild]
Tack för råden.
Alltså billigare än vad Tibber är.
När du visar dina siffror inser jag att mitt spotpris från Svealands är exakt lika som dina.
Men jag bor i SE3.
Hur kan de lyckas debitera mig för SE4 spot?
Jag har bestridit alla fakturor iallafall, återkommer mad vad deras svar blir.
Men, de måste använt priserna för Elområde 4 även för dig.S StevieGee skrev:Om man kollar på hur mitt avtal såg ut på Svealands så förstår man ju faktiskt att något är lurigt.
De skriver såhär i sitt avtal angående elpriset:
"Elpriset varierar månad till månad och sätts av Svealands Elbolag varje månad och är inte Nord Pools spot pris utan baseras på Svealands Elbolags inköpspris av el."
Detta priset är alltså helt subjektivt och kan sättas utan några som helst ramar. Man förstår ju också att deras enda syfte med detta är att kunna hamna överst på billighetslistan på Elskling.
Följande delar är med på fakturan och jämförelsen på elskling:
Elpris: Se definitionen av elpris ovan.
Påslag: 9.9 öre/kWh
Volympåslag: 0,9 öre/kWh
Elcertifikatsavgft: 7,9 öre/kWh
Elprisrabatt: 25 öre/kWh
Månadsavgift: 0 kr
Totalt för de rörliga påslagen är det 10,80 öre. Hur kan de då lämna 25 öre i rabatt? Då borde de ju gå back?
Jo det löser de med att baka in vinsten i deras hitte-på-pris som de kallar elpris. Detta är ju ren bluff! Allt för att hamna överst på listan och få fler kunder. Sådär kan ju alla göra för att hamna överst om det inte är någon som helst insyn eller chans att jämföra.
Nedan har jag redovisat mina siffror för oktober 2020 - juli-2021 hos Svealands.
Lägg märket till november 2020 och juni 2021. Var det dags för julbonus och semesterbonus för ledningen där eller?? Man undrar ju...!
[bild]
Stämmer mycket bättre med det faktiska elpriset då.
Fick du någon förklaring från Svealands?
Jag har avtal rörligt med pristak hos Telinet via Villaägarna (SE3). De ligger konstant över nordpools spotpris, ca 20%. Jag har jämfört Telinets pris enl. fakturan mot nordpools spotpris + elcert - rabatten jag har hos Telinet. En viss del av det beror väl på pristaket som ska ligga på 69öre/kWh. För att ta del av pristaket måste kunderna själva begära avstämning hos Telinet inom 3mån efter avstämningsperiodens slut.. Då de dessutom tar de 7.5öre/kWh + moms för elcertifikatet så det får nog bli att avvakta avstämning till årsskiftet och sen byta.
Vore trevligt om jag kunde hitta en elleverantör med övervikt mot nattaktiva verksamheter då deras inköpspris/kWh borde vara lägre.
Vore trevligt om jag kunde hitta en elleverantör med övervikt mot nattaktiva verksamheter då deras inköpspris/kWh borde vara lägre.

Logga in
Skapa konto
Sist elcertifikaten kostade 7,5 öre ex moms / kWh var vid toppen i September 2018! I år har de ju legat hyfsat stabilt runt 0,15 öre.D Daniel_M_ skrev:
Vilket lurendrejeri!
Enligt Energimyndigheten köper en del aktörer på sig elcertifikat och följer därmed inte exakt marknadspriset, men det kan ju knappast vara fallet här.
Tjänster
Populärt i forumet
-
Jag försöker räkna på om jag tjänar på timavtal, räknar jag rätt?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Vill inte låta mig ladda
Jämför elförbrukning
Elavtal, elpriser & elförbrukning